fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

CYFROWA Gadżety

Renesans pecetów dzięki Windows 10

Shutterstock
Globalna sprzedaż komputerów stacjonarnych skoczyła pierwszy raz od lat. Wąskim gardłem są jednak producenci procesorów.

Tak dobrych miesięcy w branży komputerów nie było od dawna. A rynek przyzwyczaił już do tego, że kurczy się z roku na rok. Zaskoczeniem jest więc to, co wydarzyło się w III kwartale br. Sprzedaż tych urządzeń na świecie wzrosła o niemal 5 proc. Dane firmy Canalys wskazują, że na świecie kupiono łącznie 71 mln pecetów. To pierwsza taka sytuacja od siedmiu lat. Mikako Kitagawa, ekspert firmy badawczej Gartner, nie ma wątpliwości, że ów boom to efekt cyklu wymiany sprzętu i odświeżania systemów operacyjnych na Windows 10.

– W Japonii doszedł do tego kolejny impuls, oczekiwana zmiana podatku od sprzedaży. W konsekwencji popyt na pecety wzrósł tam w III kwartale o 55 proc. – podkreśla.

Czas na stabilizację

„Na świecie popyt na notebooki i desktopy wzrósł o 5,7 proc.” – takie zdania wypowiedziane przez analityków Canalys po pierwszych trzech miesiącach 2012 r. nie budziły jakiekolwiek zaskoczenia. Dziś te historyczne dane przypominają nam jednak, że lata świetności tego sektora są już za nami. Od tego czasu branża notowała bowiem konsekwentne spadki. Eksperci przestrzegają jednak przed wieszczeniem śmierci rynku PC, ale również przed hurraoptymizmem i wyciąganiem, na podstawie danych za III kwartał 2019 r., błędnych wniosków o odwróceniu trendu. – Popyt faktycznie rośnie, ale jego zaspokojenie nie będzie proste z uwagi na ograniczone możliwości szybkiego zwiększenia produkcji – twierdzi Rushabh Doshi, dyrektor działu badań w Canalys.

Jak wskazuje, „wąskim gardłem” są m.in. producenci procesorów. Analitycy wątpią, by globalny wzrost zakupów pecetów miał utrzymać się w dłuższej perspektywie.

W Polsce również spadki na rynku IT wyhamowały. Damian Godos, analityk IDC, zauważa, że w I półroczu br. zapotrzebowanie na notebooki skurczyło się o 3,4 proc. Dla porównania, rok wcześniej ów segment tąpnął o ponad 10 proc. Zdaniem eksperta, negatywny wynik jest rezultatem słabszego popytu na notebooki w segmencie biznesowym.

Rośnie zainteresowanie zaawansowanymi rozwiązaniami przy jednoczesnym spadku cen podzespołów

– Cykl życia notebooka w przedsiębiorstwach się wydłuża. Rynek konsumencki był natomiast stabilny – tłumaczy. – W najbliższej przyszłości spodziewamy się, że dostawy notebooków utrzymają się na poziomie zbliżonym do obecnego.

Maciej Piekarski, analityk GfK, sugeruje, iż rynek PC wchodzi w fazę stabilizacji. Zauważa ciekawe trendy: wzrost zainteresowania zaawansowanymi rozwiązaniami przy jednoczesnym spadku cen podzespołów.

– Przyczyniły się do rozwoju sprzedaży komputerów ultracienkich, które do tej pory były głównie adresowane do klientów biznesowych i premium. Podobny trend już teraz obserwujemy w kategorii monitorów komputerowych, gdzie większe przekątne wypierają mniejsze – tłumaczy. – Większy popyt wśród klientów na zaawansowane produkty o ciekawym wzornictwie daje producentom ogromne możliwości rozwoju i poprawy wyników finansowych – dodaje Piekarski.

Badania pokazują, że motorami popytu, obok cienkich i lekkich notebooków, są komputery do gier. Rynek takich sprzętów – w okresie od stycznia do końca czerwca 2019 r. – zanotował wartościowy wzrost o 16 proc. Według GfK obroty sięgnęły globalnie (z wyłączeniem Ameryki Płn.) poziomu ponad 5,4 mld euro. Monitory do gier były najszybciej rosnącym segmentem światowego rynku IT. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku zanotowały wzrost o 42 proc. (generując wartość 1 mld euro). Cały rynek PC w I półroczu br. zanotował jednak lekki spadek (o 1,5 proc.), a wartość sprzedaży komputerów stacjonarnych oraz tzw. All-In-One zmniejszyła się o 10 proc.

Chromebooki na topie

Co ciekawe, własnym życiem wydają się żyć chromebooki – komputery z systemem operacyjnym Chrome. Jak wynika z analiz firmy Context, tylko w okresie od lipca do sierpnia 2019 r. popyt na te urządzenia w Europie Zachodniej urósł o 27 proc. Tym samym chromebooki stanowią aż 11 proc. rynku PC. To rekordowy poziom dla niszowego dotychczas sektora.

Marie-Christine Pygott, analityk Context, wyjaśnia, że sprzedaż chromebooków rośnie już od kilku kwartałów, choć zainteresowanie tym sprzętem charakteryzuje się dużą sezonowością. Jak zaznacza, zapotrzebowanie rośnie w III kwartale, co ma związek z zakupami dla edukacji, a także w sezonie przedświątecznym, gdy urządzenia wybierane są na prezent pod choinkę.

– Segmentami, które mogą odwrócić sytuację na rynku są komputery wyposażone np. w dyski flash lub w napęd hybrydowy. Sprzedaż tych kategorii znajduje się w trendach stabilno-wzrostowych – podsumowuje Katarzyna Sacha, analityk PMR.

Liderem rynku PC na świecie po III kwartale pozostaje Lenovo. Chiński koncern zwiększył sprzedaż o ponad 7 proc, i dysponuje już jedną czwartą rynku pecetów – wynika z danych IDC.

Po piętach depcze mu HP (niemal 24-proc. udział w rynku), który zwiększył sprzedaż o 8,5 proc. Lepiej wiodło się też pozostałym liderom – Dellowi, Apple i Acerowi.

Źródło: cyfrowa.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA