fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

CYFROWA Gadżety

Kłopoty Apple`a uderzyły w polskiego dystrybutora elektroniki

Fotorzepa/ Bartosz Jankowski
Duże nasycenie rynku i narastająca konkurencja ze strony chińskich koncernów – to wszystko bije w producentów i dystrybutorów elektroniki.

W zeszłym roku producenci sprzedali łącznie ponad 375 mln smartfonów, co oznacza spadek o prawie 5 proc. w skali roku. Fatalnie wypadł koncern Apple, a w tym roku jego sytuacja wcale się nie poprawia. Według najnowszych danych w drugim kwartale 2019 r. globalna sprzedaż smartfonów spadła o ponad 2 proc. rok do roku. Tymczasem samo Apple, m.in. w wyniku nasilającej się konkurencji z Azji, straciło w ujęciu procentowym zdecydowanie mocniej niż cały rynek.

W efekcie spadło na odległe czwarte miejsce na liście największych producentów smartfonów na świecie – wynika z danych IHS Markit. Obecnie Apple jest za Samsungiem, Huawei oraz chińską firmą Oppo.

Trzeba poszerzać ofertę

Kłopoty koncernu Apple widać wyraźnie w wynikach Asbisu, czyli dystrybutora IT notowanego na warszawskiej giełdzie, w którego smartfonowej ofercie dominują właśnie produkty amerykańskiego koncernu. W pierwszym półroczu 2019 r. sprzedaż smartfonów stanowiła w przychodach Asbisu około 30 proc., czyli o 8 pkt proc. mniej niż rok wcześniej. Warto jednak podkreślić, że pozostałe segmenty urządzeń od Apple’a radzą sobie dobrze.

– Rynek IT zmienia się bardzo dynamicznie. Obserwując te zmiany, zamierzamy płynnie zmienić nasz model funkcjonowania – podkreśla Siarhei Kostevitch, dyrektor generalny Asbisu. Spółka chce umocnić swoją pozycję w zakresie usług związanych z internetem rzeczy i sztuczną inteligencją. Mimo spadku w segmencie smartfonów od kilku kwartałów Asbisowi udaje się poprawiać marżę brutto.

W trend dywersyfikacji i stawiania na usługi wpisują się również inwestycje pozostałych dystrybutorów, działających na polskim rynku. ABC Data, Komputronik czy grupa AB mają w ofercie nie tylko urządzenia z sektora IT i elektronikę, ale też narzędzia, zabawki, urządzenia AGD oraz gadżety dla graczy i sportowców.

Konkurencja rośnie

Rodzimi dystrybutorzy mocno rozpychają się za granicą. ABC Data i AB koncentrują się jednak na Europie Środkowo-Wschodniej, natomiast dla Asbisu najważniejsze są kraje byłego ZSRR. Warto jednak odnotować, że w pierwszym półroczu Polska znalazła się po raz kolejny wśród dziesięciu najlepszych pod względem sprzedaży krajów w strukturze grupy Asbisu. Dystrybuuje ona wyroby wielu producentów, ale ma też w portfelu własne marki, takie jak Prestigio (smartfony, tablety), Canyon (odtwarzacze MP3) czy Atlantech (serwery).

W ostatnim czasie na rynek trafiły informacje o problemach krajowych graczy z sektora elektroniki. Dopiero co sąd ogłosił upadłość GoClevera, czyli marki kojarzonej z tanimi smartfonami i elektronicznymi gadżetami. Przedsiębiorstwo oferowało sprzęt, który był importowany głównie z Azji (obecnie Chiny odpowiadają za jedną trzecią globalnego rynku smartfonów.) Podobną drogą podążają takie krajowe firmy jak TelForceOne (marka myPhone) czy Lechpol (Kruger & Matz). Czas pokaże, jak one poradzą sobie z narastającą konkurencją, w tym z bezpośrednią sprzedażą smartfonów przez Chińczyków.

Nie ma jeszcze najnowszych statystyk dla Polski dotyczących smartfonów, ale z danych, do których dotarliśmy, wynika, że u nas – podobnie jak w ujęciu globalnym – liczba sprzedanych urządzeń w pierwszym półroczu była wyraźnie niższa niż rok temu.

Źródło: cyfrowa.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA