fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

CYFROWA Gadżety

Kupujemy chętniej elektronikę, zwłaszcza droższą. Co jest hitem?

Bloomberg
W tym roku Polacy na sprzęt wydadzą ponad 27 mld zł. Rynek rośnie znacznie szybciej wartościowo niż ilościowo, więc chętniej sięgamy po produkty droższe.

Wydatki na elektronikę to w Polsce doskonały miernik koniunktury i nastrojów konsumenckich. Dane firmy Euromonitor International zebrane dla „Rzeczpospolitej” pokazują, że branża daje powody do optymizmu.

W 2019 r. rynek urósł 6,5 proc. i w tym roku ten wynik zostanie co najmniej powtórzony. W efekcie poziom wydatków na elektronikę konsumencką przekroczy 27 mld zł.

Jak zauważa Euromonitor International w swoim opracowaniu, rynek w ujęciu ilościowym wzrośnie 1 proc., do ponad 22,7 mln sztuk. Sporo wyższe tempo wzrostu w ujęciu wartościowym to jasny sygnał, że kupowany jest sprzęt coraz droższy i bardziej zaawansowany, a uznanie klientów zdobywają coraz to nowe kategorie.

Nowości na fali

– Spodziewamy się zwyżek w większości kategorii produktów. Producenci zapowiadają ciekawe nowości w segmencie telewizorów, a w tym roku odbędzie się Euro 2020 i igrzyska olimpijskie w Tokio. Tego typu wydarzenia zawsze stymulują sprzedaż w segmencie TV – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Oddzielną kategorią, zasługującą na wyróżnienie, jest gaming. Przed nami ciekawy rok premier hitowych gier, które z pewnością wpłyną na sprzedaż konsol do gier, laptopów i komputerów stacjonarnych, a także akcesoriów dla graczy – dodaje.

Z badania sieci RTV Euro AGD wynika, że 68 proc. kupujących jest w stanie zapłacić więcej, niż planowało, jeżeli uzna, że produkt jest tego wart. Dla 45 proc. ważne jest, by ich dom był wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt, a 51 proc. przy wyborze sprzętu kieruje się jego wyglądem.

– Bardzo dynamicznie ostatnio rozwijają się tzw. produkty mobilne, takie jak hulajnogi elektryczne, hoverboardy, choć ich sprzedaż jest sezonowa, silnie powiązana z pogodą i szczególnymi okazjami – mówi Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu, RTV Euro AGD.

Według danych GfK w Polsce najszybciej zyskuje kategoria wearables, czyli wszelkiego rodzaju zegarków, opasek mierzących ciśnienie i inne parametry, jak również ubrań z rożnego rodzaju elektronicznymi funkcjonalnościami.

– Polacy coraz większą wagę przywiązują do zdrowia, zdrowego stylu życia, uprawiają sporty, stąd popularność takiego sprzętu. Np. w 2019 r. hitem była opaska Xiaomi Mi Band 4 – dodaje Grzegorz Wachowicz. Innym rynkowym hitem są bezprzewodowe słuchawki.

– Można wyraźnie dostrzec rosnące zainteresowanie energooszczędnością i ekologią. Klienci chcą zrobić coś wymiernego dla środowiska, nawet jeśli wiąże się to z wymianą nadal działającej pralki czy lodówki na nową, bardziej eko – mówi Anna Walicka, dyrektor marketingu Neonet.

We wszystkich sklepach rośnie znaczenie telekomunikacji – nie tylko smartfonów, ale także routerów i innych akcesoriów

– W zeszłym roku wprowadziliśmy nową kategorię: oczyszczacze powietrza. Polska jest pierwszym rynkiem w Europie, na którym konsumenci mogą je kupować – mówi Piotr Stelmachów, Head of Consumer Electronics Division w Samsung Electronics Polska. – Jesteśmy najczęściej kupowaną marką urządzeń chłodniczych. Mieliśmy także duże zwyżki w kategorii urządzeń do zabudowy. Widzimy tu duży potencjał wzrostu lokalnie i globalnie na ten rok i kolejne lata – dodaje.

Z kolei flagowa przez lata kategoria telewizorów słabnie: rynek ilościowo zmienia się nieznacznie, ale pod względem wartości kurczy się o 1–3 proc. Podobnie ogromna kategoria komputerów – zarówno te stacjonarne, jak laptopy tracą udział w rynku, a sprzedaż spada, choć nieznacznie. We wszystkich sklepach rośnie znaczenie telekomunikacji – nie tylko smartfonów, ale także routerów i innych akcesoriów.

Nowe sklepy liderów

Tego sektora nie omijają jednak inne niekorzystne trendy, jak spadek liczby sklepów stacjonarnych. Pełnych danych za 2019 r. jeszcze nie ma, ale w ostatnich latach co roku zamykano po kilkaset tego rodzaju placówek. Są to jednak wyłącznie sklepy niezależne lub należące do małych, lokalnych sieci – liderzy rynku nadal sieć sprzedaży rozwijają.

Sieć RTV Euro AGD powiększyła się o 15 nowych salonów, ma ich już 289 sklepów w 186 miastach. Firma zmodernizowała w 2019 r. 18 placówek.

Mimo to już ok. 20 proc. sprzedaży elektroniki przypada na internet i udział ten będzie z całą pewnością rósł, choć wielu klientów chce przed zakupem towar obejrzeć.

– W ubiegłym roku sieć otworzyła, zrelokowała oraz wyremontowała około 50 salonów na terenie całej Polski – mówi Anna Walicka.

– Otworzyliśmy ponad 40 nowych elektromarketów, zwiększając ich liczbę do 483. W tym roku również mamy ambitne plany. Oprócz nowych otwarć kilkadziesiąt elektromarketów przejdzie gruntowną modernizację – mówi Michał Mystkowski.

Sieć Media Markt otworzyła dwa nowe sklepy i zmodernizowała kilkanaście.

Źródło: cyfrowa.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA