fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

CYFROWA Gadżety

Telewizor zwijany w rulon, czyli nowinki z Las Vegas

Bloomberg
Targi Consumer Electronics Show pokażą, jakie produkty i usługi technologiczni potentaci zaoferują nam w tym roku. Nie zabraknie i polskich firm.

Targi CES odbywają się już od 1967 r., pierwsza edycja miała miejsce w Nowym Jorku. To największe wydarzenie w branży elektroniki użytkowej; podczas tegorocznej edycji widzowie będą mogli oglądać stoiska 4,5 tys. firm. Od inauguracji we wtorek spodziewana jest wizyta 180 tys. gości ze 150 krajów.

Tradycyjnie w Las Vegas firmy prezentują nowości, które w kolejnych miesiącach czy kwartałach będą stopniowo trafiały na rynek, o ile oczywiście firma się na to zdecyduje. Czasami prezentacja ma tylko na celu przyciągnięcie uwagi, ponieważ potencjał komercyjny produktu niekoniecznie musi być wysoki.

Targom w Las Vegas towarzyszom tysiące konferencji i prezentacji. Wiele firm robi je jeszcze przed rozpoczęciem imprezy, jak Nvidia. Na zdjęciu prezes tego producenta mikroprocesorów na niedzielnej prezentacji. Bloomberg

Bój na nowinki

Swoje stoiska mają na targach także firmy polskie jak Fibaro, producent sprzętu z kategorii smart home. Fibaro pokaże choćby nową linię gniazd i przełączników, łączącą urządzenia inteligentne i klasyczne. Dzięki Fibaro Smart Implant niemal każde urządzenie może zostać włączone do systemu smart home jak np. piec centralnego ogrzewania, gramofon czy staromodny ekspres do kawy. W Europie rozwiązanie było już pokazywane podczas targów IFA w Berlinie, teraz rusza na podbój USA.

Jednak najwięcej uwagi przyciągają oczywiście stoiska globalnych potentatów, którzy nie chcą jeszcze odkrywać kart. W przypadku Sony krążą pogłoski, że firma pokaże nowe modele smartfonów z myślą już o technologii 5G.

Zresztą ta technologia na pewno będzie jednym z motywów przewodnich targów. Rynek smartfonów kurczy się, producenci liczą zatem, że dzięki niej klienci chętnie znów zaczną kupować nowe urządzenia, do tego bardziej zaawansowane technologicznie, zatem także droższe.

Samsung z kolei zapowiada, że pokaże osiem nowych projektów związanych ze sztuczną inteligencją (AI), opracowanych w ramach programu C-Lab. Osiem startupów powstałych na tej bazie pokaże też w Las Vegas produkty komercyjne, często odległe od powszechnego postrzegania możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w biznesie.

– Przedstawimy obiecujące projekty C-Lab wykorzystujące technologie AI między innymi w zakresie generowania treści wideo czy tworzenia perfum. To dziedziny mocno związane z naszym życiem codziennym, mamy więc nadzieję, że zwrócą uwagę odwiedzających targi – mówi Inkuk Hahn, wiceprezydent Samsung Electronics i szef działu odpowiadającego za badania i rozwój.

Jednym z tych projektów jest Tisplay, usługa prezentacji wirtualnych reklam. Rozpoznaje płaszczyznę tworzoną przez ubiór filmowanej osoby i – za pomocą technologii rozpoznawania obrazów i grafiki komputerowej – umieszcza na niej reklamy tak, by wyglądały na nadrukowane bezpośrednio na ubraniu.

Z kolei MEDEO to usługa tworzenia wideo, umożliwiająca jednoczesne nagrywanie i edytowanie dźwięku. Rozwiązanie to analizuje scenę i kontekst przy użyciu technologii AI, a następnie automatycznie integruje efekty wizualne i muzykę w tle, a podczas streamingu na żywo łączy wideo z treściami już nagranymi.

Telewizory 8K

Samsung pokaże również telewizory The Frame i SERIF TV. The Frame wyposażony jest w tryb Art Mode, więc – kiedy nie jest używany do oglądania filmów – staje się obrazem z dowolnie wybraną treścią. Dzięki zastosowaniu czujnika światła model ten dostosowuje kolory i jasność ekranu do warunków oświetleniowych w pomieszczeniu.

Hit poprzedniej edycji, czyli telewizor zwijany jak roleta, ale w technologii 8K, LG wypuści do sklepów już w tym roku. Zatem można oczekiwać, że tegoroczna edycja będzie stała pod znakiem różnych wariacji na temat tego nowego standardu emisji obrazu w domowym zaciszu.

Nowym rynkowym standardem stają się stopniowo modele z przekątnymi 65 cali i nawet więcej, więc właśnie wielkich telewizorów zapewne producenci pokażą najwięcej.

Chodzi jednak nie tylko o przekątne, ale nowinki wewnątrz urządzenia. Sztuczna inteligencja pomoże podnieść parametry obrazu tak, że nawet starsze filmy będą miały kolory tak wyraziste, jakby zostały nakręcone kamerą 8K.

Z kolei przyszłością jest zapewne wykorzystanie w kolejnych funkcjach asystentów głosowych jak Alexa i Google Assistant. Już bywają wbudowane w piloty telewizyjne, zatem można zmieniać kanały bez dotykania urządzenia. Choćby serwis CNET prognozuje, że nie będzie zaskoczeniem, jeśli producenci zrobią krok dalej i np. dzięki wbudowaniu mikrofonu dalekiego zasięgu do samego telewizora, niepotrzebne okażą się dodatkowe urządzenia tego typu jak np. Echo.

Trwają już prace nad szerokim wykorzystaniem najnowszego standardu HDMI 2.1, który zapewnia wyższą przepustowość dla niektórych rodzajów wideo 8K i wiele innych korzyści. Na modele w pełni zgodne z tym standardem jest raczej za wcześnie, ale kto wie, może ktoś zaskoczy rynek i konkurencję.

Ale producenci myślą nie tylko o telewizorach. LG z kolei wchodzi na rynek spożywczy – firma pokaże LG Homebrew, urządzenie do domowego warzenia piwa. Trunek powstanie dzięki specjalnej kapsułce, dostępnej w pięciu rodzajach: American Pale Ale, American IPA, English Stout, belgijskie pszeniczne Witbier oraz Pilzner.

Tego rodzaju nowinki są zazwyczaj tematami z CES, które najszerzej się przebijają do szerokiej komunikacji. Wszelkiego rodzaju roboty będą zatem na pewno na fali.

Źródło: cyfrowa.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA