fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

CYFROWA Biznes

Media społecznościowe stają się rywalem gigantów e-handlu

Bloomberg
Już połowa użytkowników Instagrama kupuje rzeczy, które najpierw oglądała w tym serwisie – wynika z badań dla agencji BrandLift, które jako pierwsza poznała „Rzeczpospolita”.

Największa grupa użytkowników kojarzy Instagrama z ubraniami i nowymi trendami, obserwowaniem życia innych oraz kosmetykami. Dla tych dwóch sektorów będzie to coraz istotniejsze medium. – W 2018 roku Instagram udostępnił w Polsce opcję zakupów. To wygodna metoda zwłaszcza dla dóbr kupowanych impulsywnie, czyli pod wpływem chwili. Wystarczy kliknąć w zdjęcie oznaczone w górnym prawym rogu „małą torebeczką” czy na naklejkę produktu w relacjach Instastory i jesteśmy przekierowywani do sklepu marki, która nas zainteresowała – mówi Karina Hertel, dyrektor zarządzający BrandLift.

Wartość zakupów dokonywanych przez Instagram tylko w USA oceniana jest na ok. 30 mld dol. i rośnie w tempie dwucyfrowym. Z kolei w Chinach ten segment ma być wart w 2022 r. już 413 mld dol., pięć razy więcej niż w 2017 r. – podaje w raporcie Frost & Sullivan.

Nadciąga rewolucja

W Polsce według danych za grudzień 2019 r. PBI/Gemius Instagram miał ponad 8,3 mln użytkowników, a Facebook zaś ponad 21,3 mln. Dla sprzedawców internetowych to ogromna rzesza potencjalnych klientów, których trudno przeoczyć. – Spodziewany się niebawem jeszcze jednego znaczącego uproszczenia. Do Polski wejdzie opcja „checkout with Instagram”, która już jest testowana w USA przez marki Zara, Adidas czy Kylie Cosmetics. Wtedy będzie można kupować bezpośrednio na Instagramie, bez konieczności przechodzenia do sklepu marki – mówi Karina Hertel. – To rewolucja w zakupach i mamy prawie pewność, że w kategoriach takich jak moda, kosmetyki, małe AGD czy FMCG, Instagram stanie się znaczącym graczem e-commerce – dodaje.

– Usługa jest na razie dostępna tylko na rynku amerykańskim i nie mamy informacji, kiedy może zostać uruchomiona w Polsce – wyjaśnia biuro prasowe Facebooka w Polsce.

Koncern jest właścicielem Instagrama od 2012 r. Na swoim głównym serwisie również rozwija ofertę handlową. Platforma Facebook Marketplace jest dostępna już w ponad 90 krajach. W Polsce można na niej znaleźć zarówno oferty podobne do tych z serwisów typu OLX (używane rzeczy), jak i mieszkania do wynajęcia czy samochody. Facebook ostrożnie podaje jakiekolwiek informacje na temat tej części swojej działalności. – W USA jedna trzecia użytkowników Facebooka korzysta z Marketplace co miesiąc, podczas czarnego piątku było dwukrotnie więcej wyszukiwań dotyczących świątecznych prezentów niż rok wcześniej – podaje biuro prasowe Facebooka.

Zakupy w mediach społecznościowych zyskują na popularności. Wpływ na to mają nie tylko zmiany w zachowaniach konsumentów, ale i dostępne funkcje biznesowe

Popularność mediów społecznościowych w e-handlu rośnie. – Wykorzystujemy Instagram już nie tylko jako kanał marketingowy, ale także sprzedażowy. Konto CCC śledzi niemal 200 tys. osób, będziemy nadal to zainteresowanie naszych klientów budować – mówi Michał Pachnik odpowiedzialny za kampanie e-commerce i aplikację mobilną CCC. – Planujemy rozszerzanie wykorzystania mediów społecznościowych jako istotnych kanałów sprzedażowych – dodaje.

– Zakupy w mediach społecznościowych zyskują na popularności. Wpływ na to mają nie tylko zmiany w zachowaniach konsumentów, ale również dostępne na Instagramie czy też Facebooku funkcje biznesowe, ułatwiające proces zakupowy: e-sklep, tagi produktowe czy też posty z wezwaniem do zakupu – mówi Dagmara Plata-Alf, ekspertka ds. marketingu internetowego z Akademii Leona Koźmińskiego. – Dla marek oznacza to możliwość dotarcia do grupy docelowej, promowania produktów i zwiększenia sprzedaży w e-handlu – dodaje.

Z przeprowadzonego przez Shoper badania wynika, że aż 41 proc. sklepów na platformie ma swoje profile na Instagramie. – Z kolei 29 proc. sprzedawców prowadzi tam płatne kampanie reklamowe. Warto pamiętać, że co prawda zwiększają one zasięg, ale nie zastąpią strategii sprzedaży – zauważa Dominik Cisoń z Shoper.

Tanio i efektywnie

Dla małych firm i marek profil na serwisie społecznościowym często jest pierwszym i jedynym narzędziem na dotarcie do klienta. Taki model – efektywny i tani – wielu z nich może na długo wystarczyć.

Liderzy e-handlu dostrzegają nową konkurencję. – Media społecznościowe stały się ważnym narzędziem do budowania rozpoznawalności marki oraz bezpośredniej komunikacji z klientami i nie ma chyba firmy w Polsce, która, choć w minimalny sposób, nie korzystałaby z możliwości, jakie oferują – przyznaje Paweł Klimiuk, rzecznik Allegro. – Z naszego doświadczenia wynika, że klienci, robiąc zakupy w sieci, oczekują znacznie więcej możliwości, które oferują tylko platformy handlowe takie jak Allegro. Chcą mieć wybór spośród wielu produktów od wielu sprzedawców i nie chcą być ograniczani do oferty tylko jednego sklepu – dodaje.

Źródło: cyfrowa.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA