Deweloperzy szukają sposobów na dywersyfikację

Nowe obszary działalności to pomysł na optymalne wykorzystanie banku ziemi.

Aktualizacja: 30.03.2018 09:03 Publikacja: 30.03.2018 08:56

Foto: materiały prasowe

Dopóki trwa dobra koniunktura, skupienie się na jednym obszarze działalności może być opłacalne. Wielu deweloperów decyduje się jednak na dywersyfikację źródeł przychodów – z różnych powodów. W ostatnim czasie kolejne spółki ogłosiły tego typu zamiary.

Nie tylko mieszkania

Kontrolowany przez rodzinę Juroszków Atal jest deweloperem mieszkaniowym, który w ostatnich latach położył nacisk na dywersyfikację geograficzną. Obecnie spółka działa we wszystkich siedmiu kluczowych aglomeracjach, a w ubiegłym roku znalazła nabywców na 2,79 tys. mieszkań – o 14,5 proc. więcej niż rok wcześniej – co dało jej czwartą pozycję w rankingu notowanych deweloperów.

Dywersyfikacja geograficzna się opłaciła, ale to nie wszystko. Firma poszerza ofertę o nowe segmenty – wynika to jednak głównie ze struktury banku ziemi. Atal kupuje duże grunty, o które rywalizacja na rynku jest mniej zacięta, ale które czasami nie mogą być w pełni zabudowane mieszkaniami.

– Pracujemy nad trzema inwestycjami biurowymi, jedną w Krakowie i dwiema we Wrocławiu, rzędu 8 tys., 12 tys. i 14 tys. mkw. powierzchni najmu – mówi Zbigniew Juroszek, prezes Atalu. – Dwa projekty mogłyby ruszyć w tym roku, trzeci na początku przyszłego. Po analizach doszliśmy do wniosku, że uzyskamy lepszy zwrot z budowy, komercjalizacji i sprzedaży biurowców, niż ze zbycia samych działek.

Wielu deweloperów mieszkaniowych już dawno postawiło na uzupełniającą działalność w segmencie biurowym – m.in. Archicom, Vantage Development czy i2 Development (co ciekawe, wszystkie te przedsiębiorstwa działają we Wrocławiu). Wykorzystanie gruntu pod biurowiec zapowiadał też Budimex Nieruchomości.

W ubiegłym roku Atal wystartował z jeszcze innymi „pobocznymi" projektami. Wprowadził do oferty budynek z lokalami inwestycyjnymi we Wrocławiu. Obiekt powstał na działce, która uniemożliwia zabudowę mieszkaniową – przeznaczona jest pod usługi.

W budynku, który wygląda jak klasyczny blok, będą się znajdywać lokale bez możliwości zameldowania się na stałe, ale które można wykorzystać jako biuro albo pod najem okazjonalny, np. dla studentów, turystów czy pracowników delegowanych. Podobna inwestycja powstaje na warszawskim Targówku – jako uzupełnienie budowanego na terenie byłego PGR osiedla mieszkaniowego.

Jak podkreślają menedżerowie Atalu, dzięki nowemu produktowi inwestorzy mogą zarabiać na wynajmie, dodatkowo firmy mają możliwość zakupu lokalu z odliczeniem VAT. Z punktu widzenia możliwości generowania marży dla dewelopera inwestycje tego typu nie różnią się od klasycznych projektów mieszkaniowych.

Jeszcze wcześniej Atal postawił na budowę aparthotelu w Trójmieście. W ramach jednej inwestycji powstają dwie wieże – jedna z mieszkaniami sprzedawanymi w klasycznej formule, a druga pełniąca funkcję aparthotelu, zarządzanego przez spółkę Atal Service.

Bardzo mocnym graczem w segmencie aparthotelowym jest J.W. Construction – w stolicy deweloper promuje markę Apartamenty Varsovia.

Atal analizuje również możliwość ekspansji zagranicznej.

– Weryfikujemy co najmniej trzy kraje. Zobaczymy, co wyniknie z analiz. Nawet, gdybyśmy zdecydowali się na aktywność poza Polską, to na poziomie do 10 proc. przychodów – mówi prezes Juroszek.

Kilku deweloperów już jest obecnych na ościennych rynkach. Murapol, gracz numer dwa w Polsce, zaplanował projekty w Niemczech i Szkocji.

Atrakcyjne magazyny

Mieszkania w Niemczech buduje też PA Nova, spółka kojarzona przede wszystkim jako deweloper i generalny wykonawca obiektów handlowych i przemysłowych. Projekt w kurortowej miejscowości Bad Staffelstein jest relatywnie niewielki, bo obejmuje 38 apartamentów, ale firma dopiero przeciera szlaki. W Polsce PA Nova również angażuje się w rynek mieszkaniowy, wykorzystując działki z banku ziemi, które trudno byłoby przeznaczyć pod inne projekty – trwają m.in. prace projektowe dotyczące osiedla na około 100 mieszkań w Przemyślu.

Jednak także w segmencie komercyjnym spółka nastawia się na zmiany.

– W najbliższych latach dalej chcemy budować obiekty handlowe dla zewnętrznych inwestorów (m.in. sieci Kaufland czy Lidl – red.) czy do własnego portfela. Handel tradycyjny jak dotąd mocno się trzyma, jednak wpływ e-commerce jest coraz bardziej widoczny – komentuje Piotr Korek, prezes PA Nova. – Chcemy zająć miejsce między tymi obszarami. Uważamy, że ciekawą niszą są kompaktowe magazyny z zapleczem coworkingowym dla startupów związanych z handlem internetowym. Trwają prace projektowe, myślę że w ciągu kilkunastu miesięcy ruszymy z jedną lub dwiema takimi inwestycjami, żeby zobaczyć czy idea, która wygląda dobrze na papierze, sprawdzi się. Badaliśmy rynek, chcielibyśmy się skupić na miastach na południu Polski i w Warszawie. Rozmawialiśmy z władzami jednego miasta na ten temat – dodaje menedżer.

Rynek logistyczno-przemysłowy przeżywa największy boom, nie tylko w porównaniu z segmentem biurowym czy handlowym, ale także z rozgrzaną mieszkaniówką. W 2017 r. zasoby powierzchni magazynowej w Polsce wzrosły o ponad 20 proc. Rynek deweloperski zdominowany jest przez kilku potężnych graczy, ale z koniunktury chcą skorzystać firmy działające w innych obszarach, zwłaszcza takie, które w banku ziemi mają odpowiednie grunty.

Na współpracę z branżowym gigantem – Panattoni – postawił Marvipol, budujący dotychczas głównie mieszkania w Warszawie. Partnerzy mają na koncie już kilka przedsięwzięć oraz kolejne w planach. Szacunkowa stopa zwrotu brutto z pierwszych zrealizowanych inwestycji joint venture sięgnęła 50 proc.

J.W. Construction zawarł sojusz z MLP Group – magazyny powstaną na gruntach pod Szczecinem, który stał się gorącym punktem na logistycznej mapie Polski, kiedy swoje wielkie centra ulokowali tu giganci e-commerce: Amazon i Zalando. J.W. Construction nie wyklucza kolejnych projektów magazynowych, także na gruntach kupowanych specjalnie w tym celu.

Z kolei kontrolowany przez Skarb Państwa Polski Holding Nieruchomości współpracuje z innymi branżowymi potentatami: Segro i Hillwoodem. Spółka ma w banku ziemi siedem parceli o łącznej powierzchni około 250 ha, gdzie mogą zostać zrealizowane inwestycje magazynowe. Wcześniej PHN, specjalizujący się w nieruchomościach biurowych, postawił na ekspansję na rynku mieszkaniowym. ©?

Dopóki trwa dobra koniunktura, skupienie się na jednym obszarze działalności może być opłacalne. Wielu deweloperów decyduje się jednak na dywersyfikację źródeł przychodów – z różnych powodów. W ostatnim czasie kolejne spółki ogłosiły tego typu zamiary.

Nie tylko mieszkania

Pozostało 95% artykułu
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu