fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Odpowiedzialność w globalnej sieci

Fundacja Orange prowadzi akcje edukacyjne i szkolenia propagujące odpowiedzialne podejście do nowych technologii
materiały prasowe
Choć treści i zachowanie użytkowników internetu mogą budzić niepokój o bezpieczeństwo i rozwój dzieci, rodzicielski zakaz korzystania z internetu nie jest wyjściem z sytuacji. Co zrobić, aby czerpać korzyści z cyfrowych umiejętności?

Ze zdobyczy cywilizacyjnej, jaką jest dostęp do internetu, korzystamy w coraz młodszym wieku, a nowoczesne urządzenia łączące się z siecią dla sporej części konsumentów są ciągle wymarzonymi prezentami świątecznymi. Jednocześnie coraz częściej zastanawiamy się, jak należy w odpowiedzialny sposób korzystać z technologii, w tym z mediów społecznościowych.

Młodzież zaszywa się online

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Orange Polska, osoby urodzone po 1997 r. (tzw. pokolenie Z) marzyły, aby pod choinkę dostać sprzęt elektroniczny. 25 proc. wskazało na smartfony, a 23 proc. – tablet lub laptop. Ponad połowa z nich (53 proc.) uznała, że to właśnie smartfon jest najbardziej pożądanym przez ich rówieśników prezentem świątecznym. Za otrzymaną w prezencie gotówkę co trzeci przedstawiciel pokolenia Z kupiłby smartfona. Z kolei badania przeprowadzone przez TNS Polska ze współpracy z Fundacją Orange i Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę (2016) pokazały, że wiek, w którym najmłodsi zaczynają mieć kontakt z urządzeniami elektronicznymi, jest coraz niższy. Już wtedy ponad 20 proc. dzieci do drugiego roku życia korzystało z urządzeń z dostępem do internetu, a wśród trzylatków odsetek sięga już 35 proc. Pierwszy własny smartfon dziecko dostaje zwykle w wieku 10 lat – mówi raport „Młodzi cyfrowi. Nowe technologie. Relacje. Dobrostan" Fundacji „Dbam o mój z@asięg" i Uniwersytetu Gdańskiego. Jednocześnie młode osoby przebywają online coraz dłużej. Według danych NASK w 2019 r. dzieci korzystały z internetu dziennie 4 godziny i 12 minut, czyli 32 minuty dłużej niż w poprzedniej edycji raportu w 2017 r.

Co piąty uczeń korzysta ze smartfona siedem godzin dziennie (21,1 proc.), co trzecia osoba przyznała, że sięga po telefon kilkadziesiąt razy dziennie. 10 proc. uczniów korzysta z telefonu komórkowego przez cały czas. Prawie połowa, jeśli przebudzi się w nocy, sięga po swój smartfon.

Jednocześnie – jak mówią badania – młode osoby narażone są na kontakt z nieodpowiednimi treściami i rzadko korzystają z zasobów sieci w sposób twórczy.

Panujmy nad siecią

– Obecnie o pokoleniu urodzonym po 2000 r. można powiedzieć, że są to „młodzi cyfrowi", którzy dorastali ze smartfonem w dłoni. Tymczasem zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrii mówią, że dzieci do drugiego roku życia nie powinny mieć do czynienia z ekranami. Ekrany i sposób pokazywania na nich treści mogą niekorzystnie wpływać na mózg dziecka, który nie jest gotowy poradzić sobie z takim poziomem stymulacji – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, zajmujący się w Orange Polska komunikacją i społeczną odpowiedzialnością biznesu.

Jest i jaśniejsza strona medalu. – Badania pokazują również, że nowe technologie mogą mieć pozytywny wpływ na proces edukacji czy rozwoju dzieci, pod warunkiem jednak, że dzieci zaczną je stosować w odpowiednim wieku i z odpowiednim przygotowaniem dorosłych. Inicjatywa prowadzona przez Orange „Mamy wielką moc, mamy wielką odpowiedzialność" dostarcza wskazówek na temat odpowiedzialnego korzystania z dobrodziejstw nowych technologii. Jedną z podstawowych kwestii jest umowa rodzica z dzieckiem, określająca granice cyfrowej aktywności – tłumaczy Konrad Ciesiołkiewicz.

„Mamy wielką moc, mamy wielką odpowiedzialność" to kampania wizerunkowa Orange Polska zwracająca uwagę na różne aspekty nowoczesnych technologii. Telekom, świadomy zagrożeń, jakie wiążą się z użytkowaniem sieci bez odpowiedniego przygotowania, stara się edukować konsumentów.

Jednym z pomysłów, jak ustrzec najmłodszych przed niechcianymi treściami, jest komunikacja w rodzinie. – Wśród elementów „rodzinnego kontraktu" na bezpieczne korzystanie z technologii proponujemy m.in.: limit czasu spędzanego przed ekranami w dni powszednie i wolne od szkoły, podział czasu przed ekranem na poszczególne aktywności (gry, rozrywka, oglądanie filmów) czy określenie typów stron, gier i aplikacji, z których dziecko może korzystać – mówi Ciesiołkiewicz.

Według niego warto wspólnie zastanowić się, w jaki sposób tablety i smartfony powinny być obecne w czasie rodzinnych rytuałów i uroczystości, czy ustalić zasady postępowania w przypadku zetknięcia się z treściami, które przestraszą, zawstydzą lub zmartwią dziecko.

Domownicy powinni też rozważyć, czy nie wybrać wspólnie zabezpieczeń technicznych, ustalić zasad zakupów i płatności online. Odpowiedzialnego korzystania z sieci uczy Fundacja Orange poprzez takie programy jak MegaMisja (dla klas 1–3) i #SuperKoderzy (4–8). Skorzystało z nich 1400 szkół.

- Tekst powstał we współpracy z Orange Polska

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA