Grycan najbardziej znaną rodzinną marką

Pierwszą piątkę najbardziej popularnych w Polsce firm rodzinnych zdominowali producenci lodów.

Publikacja: 01.12.2020 21:00

Grycan najbardziej znaną rodzinną marką

Foto: FOtorzepa, Radek Pasterski

Co siódmy Polak na pytanie o firmy rodzinne wymienia markę Grycan, a co czternasty – Koral. Pierwsza z nich otwiera, a druga zamyka pierwszą piątkę najbardziej znanych familijnych biznesów w rankingu opracowanym przez Fundację Firmy Rodzinne.(FFR). Ranking, w którym znalazły się 32 firmy mające rozpoznawane przez Polaków marki, powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród ponad tysiąca osób.

Czytaj także: Pandemiczna wiosna w lodówkach

57 proc. z nich wskazało, że rodzinny charakter firmy to dodatkowa zachęta do zakupu jej produktów i usług, przy czym dla prawie co piątej osoby – zdecydowana zachęta. Coraz więcej polskich przedsiębiorców jest świadomych tego atutu na tyle, że podkreślają rodzinność biznesu w komunikacji marketingowej; już prawie tysiąc firm promuje się pod wspólnym parasolowym logo – drzewka firmy rodzinnej, bezpłatnie udostępnianym przez FFR. Jak wynika z analizy eksperta FFR Konrada Bugiery, w ścisłej czołówce familijnych biznesów, które swoją rodzinną tradycję podkreślają bardzo szeroko (niemal we wszystkich kanałach komunikacji z rynkiem), są znani producenci lodów, Grycan i Koral.

– Markę Grycan – Lody od pokoleń założyliśmy i budujemy wspólnie z żoną i córkami. Życie firmowe przenika się z rodzinnym na każdym kroku. Zatem, oczywiście, rodzinność jest dla nas sprawą niezwykle ważną i podkreślamy ją nieustannie w naszych działaniach – mówi „Rzeczpospolitej" Zbigniew Grycan, właściciel marki Grycan – Lody od pokoleń. Według niego rodzinność firmy z pewnością przekłada się na jej sukces. – Dla Polaków wartości rodzinne są niezwykle ważne, również podczas dokonywania wyborów konsumenckich. Świadomość, że za produktem stoją autentyczni ludzie, z krwi i kości, którzy sygnują własnym nazwiskiem jakość i smak danego wyrobu, daje poczucie pewności i zaufania – twierdzi Grycan.

Konrad Bugiera zwraca uwagę, że to rodzinne firmy spożywcze najwięcej mówią o swojej rodzinności. Tym bardziej że rodzinność jest łączona z polskością, a ta dla większości Polaków jest jednym z najważniejszych kryteriów wyboru przy zakupach żywności. Jednak z analizy FFR wynika, że familijny charakter biznesu jest też atutem dla firm z branży budowlanej, w tym dla Fakro. Czołowy polski producent okien dachowych bardzo mocno podkreśla swoją rodzinność na firmowej stronie internetowej.

Jak przypomina Katarzyna Gierczak-Grupińska, prezes FFR, wcześniejsze badania fundacji dowodzą, że co trzeci Polak byłby skłonny zapłacić za produkty rodzinnych firm nieco więcej – najczęściej ta premia wynosi ok. 5–10 proc. – Te 5–10 proc. marży jest czymś, o co walczy każdy mały przedsiębiorca – zaznacza Gierczak-Grupińska. Jednak wśród 32 najbardziej znanych rodzinnych marek dominują duże firmy; wiceliderem zestawienia jest meblowy potentat Black Red White, w pierwszej piątce zaś znalazły się też Solaris i Komputronik.

Wysokie miejsce Solarisa potwierdza siłę tożsamości znanych rodzinnych marek, z której korzystają także firmy, które po zmianach właścicielskich utraciły już familijny charakter. Wśród 32 marek w rankingu FFR już sześć nie jest formalnie rodzinnym biznesem. O ile w przypadku Solarisa zmiany miały miejsce niedawno, bo przed dwoma laty, o tyle wysokie szóste miejsce w rankingu FFR zajęła marka Wedel, która rodzinnym biznesem przestała być w 1949 r. Jednak nadal chętnie przypomina swe familijne korzenie.

– W analizowanych 32 firmach nie znaleźliśmy ani jednego przypadku, w którym nowi właściciele w jakikolwiek sposób odcinali się od wcześniejszej historii marki – zaznacza Konrad Bugiera.

Co siódmy Polak na pytanie o firmy rodzinne wymienia markę Grycan, a co czternasty – Koral. Pierwsza z nich otwiera, a druga zamyka pierwszą piątkę najbardziej znanych familijnych biznesów w rankingu opracowanym przez Fundację Firmy Rodzinne.(FFR). Ranking, w którym znalazły się 32 firmy mające rozpoznawane przez Polaków marki, powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród ponad tysiąca osób.

Czytaj także: Pandemiczna wiosna w lodówkach

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły