Smutny salon lotniczy w Dubaju

Trwający od 8 miesięcy kryzys po uziemieniu MAXów i powszechne opóźnienia w przemyśle wpłynęły na atmosferę międzynarodowego salonu lotniczego w Dubaju (17-21 listopada); jedni zmieniają plany dotyczące floty, inni szukają okazji

Publikacja: 17.11.2019 14:05

Smutny salon lotniczy w Dubaju

Foto: AFP

Dubai Airshow organizowany co dwa lata jest zwykle miejscem pokazywania wszystkiego, czym dysponuje ten sektor, od jumbo jetów po wojskowe drony, ale tym razem pojawiły się znaki zapytania dotyczące popytu i możliwości przeciążonych podwykonawców dotrzymania podjętych zobowiązań — stwierdził Reuter.

Najważniejsze jest oczywiście uziemienie MAXów. Inwestorzy, którzy początkowo doprowadzili do hossy akcji Boeinga są teraz zdania, że koncern ma już za sobą najtrudniejszy okres, spodziewa się wprawdzie wznowienia lotów tych samolotów w styczniu, ale będzie mieć do czynienia z rozładowaniem zatoru wyprodukowanych maszyn, a to może potrwać nawet 2 lata.

Państwowy przewoźnik flydubai spodziewa się zmniejszenia w tym roku floty o jedną trzecią oraz kosztów uziemienia MAXów, jest największym klientem na te samoloty. — Ten przewoźnik ma bardzo duże ambicje. Ze względu na ich rozmiary trudno mu cokolwiek zrobić, poza czekaniem i obserwowaniem, jak wszyscy inni — stwierdził analityk w Teal Group, Richard Aboulafia.

Boeing stracił już w tym roku potencjalnego klienta ma MAXy, tania saudyjska linia flyadeal wycofała wstępne zamówienie.

Według ekspertów, frustracja linii lotniczych wobec producentów samolotów i silników może zakłócić plany zamówień dwóm największym producentom. Ten salon daje jednak Airbusowi i Boeingowi możliwość spotkania się z największymi klientami, którzy grozili rezygnacją z dużych kontraktów. Producenci z trudem dotrzymują terminów dostaw, linie muszą odraczać plany rozwoju, a dodatkowo niektóre maja problemy z silnikami. — To wygląda na kwestię systemową w całym sektorze. Mamy więc do czynienia ze stresem w stosunkach linii z producentami samolotów i silników — stwierdził dyrektor Mounir Kuzbari z Novus Aviation.

Największy w regionie przewoźnik, Emirates stanowczo uprzedził producentów: nie będzie odbierać samolotów, które nie spełnią oczekiwanych osiągów. To wywołało wątpliwość, czy utrzyma zamówienia za 35 mld dolarów. Producenci będą starali się rozproszyć jego obawy, finalizować wstępne umowy, ale Emirates zastanawia się nad zmniejszeniem zamówienia na spóźniony B777X.

Oczekuje się ogłoszenia przez Airbusa umowy na A330 neo i A350, Boeing będzie ratować wstępne zamówienia na B787. Gwiazdą salonu może być Air Arabia, jeśli kupi 120 airbusów. Jazeera Airways z Kuwejtu rozmawia z oboma producentami o ponad 20 maszynach.

Na poprzednich salonach ogłaszano duże kontrakty, często Emirates i innych linii znad Zatoki. Model centrum przesiadkowego w tym regionie traci jednak na atrakcyjności wraz z wolniejszym tempem rozwoju tamtejszych linii. — Rynek będzie nadal słaby, w całym roku powinno dojść do spadku liczby podróżnych o 2-3 proc. — ocenia dyrektor od programów Diogenes Papiomytis we Frost & Sullivan.

Dubai Airshow organizowany co dwa lata jest zwykle miejscem pokazywania wszystkiego, czym dysponuje ten sektor, od jumbo jetów po wojskowe drony, ale tym razem pojawiły się znaki zapytania dotyczące popytu i możliwości przeciążonych podwykonawców dotrzymania podjętych zobowiązań — stwierdził Reuter.

Najważniejsze jest oczywiście uziemienie MAXów. Inwestorzy, którzy początkowo doprowadzili do hossy akcji Boeinga są teraz zdania, że koncern ma już za sobą najtrudniejszy okres, spodziewa się wprawdzie wznowienia lotów tych samolotów w styczniu, ale będzie mieć do czynienia z rozładowaniem zatoru wyprodukowanych maszyn, a to może potrwać nawet 2 lata.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał partnera
Transparentny rynek kapitałowy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?