„Z całą pewnością przedsiębiorstwa w Polsce doceniają rolę rozwiązań proekologicznych" – przekonuje prezes Banku Ochrony Środowiska Bogusław Białowąs w udostępnionym „Rzeczpospolitej" raporcie „Ekologia w biznesie, czyli działania i plany przedsiębiorstw w zakresie ochrony środowiska". Przygotowany na zlecenie BOŚ przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) raport obejmuje działania podejmowane w ciągu ostatnich trzech lat.
Łatwo zmienić żarówkę
Kluczowa konkluzja, która płynie z raportu: inwestowanie w przyjaźniejsze dla środowiska urządzenia i praktyki jest dziś w polskim biznesie dosyć powszechne. Dokonanie takich inwestycji potwierdziło aż 70 proc. ankietowanych małych i średnich firm.
Diabeł tkwi jednak w szczegółach. Często dokonane już inwestycje zamykają temat – przynajmniej w perspektywie kolejnych trzech lat: 46 proc. biznesmenów nie planuje w tym okresie kolejnych prośrodowiskowych wydatków. 39 proc. przyznaje, że powodem będzie brak pieniędzy.
Zresztą w znacznej mierze dla małego i średniego biznesu inwestycje tego typu sprowadzają się do zastosowania rozwiązań najprostszych – np. wymiany oświetlenia na energooszczędne (46 proc. ankietowanych) czy termomodernizacji budynków (22 proc.). Najwyraźniej prościej jest kupić żarówki czy umówić się na uszczelnianie okien niż zmienić proces produkcyjny tak, by uwzględniał w szerszym zakresie normy ekologiczne, inwestować w segregację lub utylizację odpadów czy wreszcie wykorzystanie materiałów nadających się do ponownego przetworzenia.