Bruksela przygląda się sprzedaży Włochom francuskiej stoczni

Komisja Europejska podała o uruchomieniu pogłębionego postępowania wyjaśniającego projektu kupna francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique przez włoską Fincantieri.

Aktualizacja: 31.10.2019 19:21 Publikacja: 31.10.2019 18:00

Bruksela przygląda się sprzedaży Włochom francuskiej stoczni

Foto: AFP

Komisja wyjaśniła w komunikacie, że obawia się, iż ta operacja może oznaczać zmniejszenie konkurencji na światowym rynku budowy wycieczkowców.

„Operacja może ograniczyć w znaczący sposób konkurencję na rynku budowy statków wycieczkowych, co mogłoby pociągnąć za sobą wzrost cen, zmniejszenie wyboru i mniejsze zachęty do innowacji" — cytuje Reuter wstępne wnioski Brukseli. „Komisja doszła również do wniosku, na razie wstępnego, że wielcy klienci nie mieliby dostatecznej siły nabywczej wobec wszelkiego ryzyka podwyższenia cen, do czego doszłoby w wyniku tej operacji" — dodaje komunikat.

— Starannie ocenimy, czy proponowana transakcja wpłynie ujemnie na konkurencję w budowaniu wycieczkowców ze szkodą dla milionów Europejczyków spędzających co roku urlopy na ich pokładzie — oświadczyła komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

Komisja podała, że ma 90 dni roboczych na przeprowadzenie tego postępowania, czyli do 17 marca. Osoby z wiązane ze sprawą powiedziały jednak agencji, że postępowanie to może przedłużyć się do 5 miesięcy.

W Paryżu poinformowano, że minister gospodarki i finansów, Bruno Le Maire „jest bardzo przywiązany do projektu związania się obu stoczni. Jesteśmy przekonani, że konsolidacja europejskiego przemysłu stoczniowego jest niezbędną dla wzmocnienia jego konkurencyjności i dla wypracowania niezbędnych środków na finansowanie innowacji względem konkurentów, zwłaszcza chińskich, których wejście na rynek jest faktem" — stwierdził francuski resort.

Ministrowi zależy na tym, bo to on doprowadził do wyprowadzenia z kryzysu w stosunkach Francji z Włochami, gdy Paryż początkowo nie zgadzał się na wejście Włochów do Saint-Nazaire. Na podstawie umowy z września 2017 zawartej po rozmowach Le Maire w Rzymie, Francja zgodziła się na sprzedanie 50 proc. udziałów w stoczni i na pożyczenie Włochom 1 procenta, aby mogli sprawować kontrolę operacyjną nad stocznią, pod warunkiem zachowania zatrudnienia, przestrzegania zasad zarządzania i własności intelektualnej.

Stocznia Chantiers de l'Atlantique z Saint-Nazaire, dawniej STX France jako jedyna we Francji jest w stanie budować duże jednostki, rownież wojskowe (lotniskowce), co nadaje jej strategicznego znaczenia.

Największej w Europie Fincantieri zależy na związaniu się z nią, by sprostać konkurencji firm azjatyckich. Jest jednak mało prawdopodobne, by dostali zgodę Brukseli bez ustępstw, które jednak nie mogą zagrozić wartości zakupu.

Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Niemcy: Europa jest otwarta na chińskie samochody, ale nie za wszelką cenę
Biznes
Firmy coraz więcej pieniędzy wydają na krajowy sport. Będzie rekord?
Biznes
Poczta Polska dostanie wielki przelew z budżetu państwa
Biznes
Igor Klaja, prezes 4F: Budujemy polskiego Adidasa