Partner Cyklu
Ich przewaga leży nie w obniżaniu kosztów produkcji, lecz w innowacyjnych rozwiązaniach i korzystaniu z nowoczesnych technologii. Dzięki temu szybko się rozwijają, przechodząc od etapu niewielkiego producenta o często rodzinnym charakterze do działalności na skalę globalną.
Badania i rozwój
Terminu „ukryci czempioni" użył po raz pierwszy Hermann Simon, niemiecki ekonomista i konsultant biznesowy, badający specyfikę tego rodzaju firm. – Zasadnicze cechy ukrytych czempionów nie zmieniły się w ostatnich 20 latach, ale wzrósł ich poziom innowacyjności. Zwiększyły się inwestycje w badania i rozwój, a w ich wyniku ilość stosowanych nowych rozwiązań – mówi Simon. Jego zdaniem dzisiejsi menedżerowie są zdecydowanie lepiej wykształceni i mają większe międzynarodowe doświadczenie niż ich poprzednicy.
Najwięcej Ukrytych Czempionów działa w Niemczech, ale można ich znaleźć także w Polsce. Jednym z przykładów firmy wykorzystującej innowacje do zwiększania konkurencyjności jest Seco/Warwick ze Świebodzina, będąca dostawcą wyposażenia przemysłowego i urządzeń do obróbki cieplnej metali. Ma oddziały w Chinach, Indiach, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Francji i Rosji, a swoje rozwiązania sprzedaje w ponad 70 krajach. Oferta spółki obejmuje m.in. produkcję pieców próżniowych, linii do lutowania aluminiowych wymienników ciepła czy linii do obróbki cieplnej aluminium, które dostarczane są do firm w branży samochodowej, lotniczej czy energetycznej. – Seco/Warwick nie konkuruje ceną, ale najnowszymi technologiami do obróbki cieplnej, stąd nasze znaczące inwestycje w badania i rozwój. To przynosi efekty w postaci przewagi konkurencyjnej na wymagających rynkach – mówi Katarzyna Sawka, globalny dyrektor marketingu Seco/Warwick. Firma współpracuje z uczelniami technicznymi, a także z instytutami naukowymi.