Marc Benioff: Kapitalizm, jaki znaliśmy umarł

Marc Benioff uważa, że „kapitalizm, jaki znaliśmy umarł, i nadszedł czas na nową formę kapitalizmu, która bardziej skupia się na dobrostanie społecznym.

Aktualizacja: 06.10.2019 12:50 Publikacja: 06.10.2019 12:40

Marc Benioff, prezes Salesforce

Marc Benioff, prezes Salesforce

Foto: AFP

- Ten nowy rodzaj kapitalizmu, który ma się pojawić, nie jest kapitalizmem Miltona Friedmana, gdzie chodzi tylko o zarabianie pieniędzy - powiedział Benioff - miliarder, prezes Salesforce i właściciel "Time Magazine", na konferencji TechCrunch Disrupt w San Francisco.

- Jeśli twoim celem jest tylko zarabianie pieniędzy, to sądzę, że niezbyt długo będziesz prezesem lub właścicielem firmy. W dzisiejszym świecie musisz być kimś więcej - dodał Benioff.

Marc Benioff, założyciel i prezes Salesforce.com, amerykańskiej firmy specjalizującej się w sprzedaży rozwiązań CRM (zarządzanie relacjami z klientami) w chmurze (cloud computing), nie jest jedynym, który tak uważa. Business Roundtable, wpływowa grupa dyrektorów generalnych i prezesów w sierpniu tego roku uznała, że największe amerykańskie korporacje są odpowiedzialne za naprawę społeczeństwa poprzez dbanie o dobro wszystkich interesariuszy w sposób etyczny, moralny i uczciwy - a nie tylko za zwiększanie wartości akcji, co jest ważne tylko dla ich akcjonariuszy.

Obecnie prezesem Business Roundtable jest prezes JPMorgan Chase Jamie Dimon. W styczniu 20120 roku dwuletnią kadencję rozpocznie prezes Walmarta - Doug McMillon - informuje CNN.

Benioff jest uznawany za jednego z najbardziej postępowych prezesów w Dolinie Krzemowej. Salesforce wydał miliony dolarów w ciągu ostatnich kilku lat na podniesienie wynagrodzeń dla pracownic, aby zmniejszyć różnicę w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w firmie - przypomina CNN.

Benioff przekazał też 30 mln dolarów Uniwersytetowi Kalifornijskiemu w San Francisco na program badawczy dotyczący bezdomności i jej przyczyn. Bezdomność to jeden z największych problemów społecznych w regionie San Francisco Bay Area. Prezes Salesforce jest też zaangażowany w kwestie klimatyczne, głównie ochronę mórz i oceanów oraz zapobieganie zmianom klimatycznym.

Benioff nie szczędzi też krytyki największym koncernom z Doliny Krzemowej. Wielokrotnie nazywał Facebooka "uzależnieniem podobnym do papierosów" i uważa, że powinien podlegać on takim samym regulacjom jak firmy tytoniowe.

- Potrzebujemy krajowego prawa ochrony prywatności. W przeciwnym razie dostaniemy miszmasz przepisów - powiedział Benioff na konferencji TechCrunch Disrupt i dodał, że powinniśmy mieć absolutne prawo do ochrony naszych danych przed wykorzystywaniem ich przez firmy komercyjne.

- Ten nowy rodzaj kapitalizmu, który ma się pojawić, nie jest kapitalizmem Miltona Friedmana, gdzie chodzi tylko o zarabianie pieniędzy - powiedział Benioff - miliarder, prezes Salesforce i właściciel "Time Magazine", na konferencji TechCrunch Disrupt w San Francisco.

- Jeśli twoim celem jest tylko zarabianie pieniędzy, to sądzę, że niezbyt długo będziesz prezesem lub właścicielem firmy. W dzisiejszym świecie musisz być kimś więcej - dodał Benioff.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców