Choć wiele marek za punkt honoru stawia sobie, aby ich produkty nigdy się w sklepach z przecenami nie pojawiły, to przy rozrzuconej po świecie bazie producentów oraz sieci pośredników nad ubraniami nawet własnego brandu trudno jest mieć pełną kontrolę. Takie sklepy są dla firm problemem, w raporcie McKinsey aż 25 proc. menedżerów mówi, że jednym z głównych wyzwań jest rozwijanie sprzedaży bez obniżek cen.
– Marki muszą się na tym koncentrować, ale wiele tego nie robi. Naszym celem jest długoterminowy, zdrowy wzrost, na tym koncentrujemy teraz wszystkie zasoby firmy – wyjaśnia w raporcie Tory Burch, założycielka i projektantka marki Tory Burch.
Potęga outletu
Częścią tego zjawiska są także centra typu outlet, których w Polsce jest już kilkanaście. Są zazwyczaj lokowane na obrzeżach miast, ale jeśli ktoś już na wyjazd się zdecyduje, to zdecydowana większość wizyt kończy się zakupami. Najnowsza zapowiedziana inwestycja to Pomerania Outlet, powstająca w miejscu obecnej Galerii Rumia. Otwarcie obiektu z 80 lokalami zaplanowano na koniec 2019 r.
– Na Pomorzu jak dotychczas powstał tylko jeden obiekt wyprzedażowy, oddalony od naszej inwestycji aż o czterdzieści minut jazdy samochodem. Jesteśmy przekonani, że z bogatej oferty Pomeranii skorzystają nie tylko mieszkańcy województwa pomorskiego, ale również turyści, odwiedzający co roku bardzo licznie region – mówi Radosław Gadomski, commercial director BOIG.
Liderem tego rynku jest hiszpański Neinver, prowadzący cztery centra Factory. – W tym roku zakończyliśmy przebudowę outletu w Krakowie, gdzie powstała nowoczesna strefa restauracyjna. Dobiega końca remont w Poznaniu – warszawskie outlety te prace mają już za sobą – mówi Wincenty Zawadzki, marketing manager Neinver. – Rozpoczęliśmy proces komercjalizacji parku handlowego Futura Ursus, który stanie tuż obok naszego outletu Factory. To najnowsza inwestycja Neinver w Polsce. Chcemy wykorzystać potencjał miejsca i synergię działania dwóch obiektów handlowych: centrum wyprzedażowego i parku handlowego. To sprawdzony przez nas model działania w innych miastach – dodaje.
Firma jest pionierem centrów outlet, pierwszy powstał 15 lat temu. – Przez lata rozwoju rynku outletów w Polsce konsumenci zmienili swoje przyzwyczajenia. Na zakupach w centrach Factory wydają dzisiaj zdecydowanie większe kwoty, robią też bardziej kompleksowe zakupy – dodaje.