Ryzyko polityczne i niestabilność przepisów prawnych to najważniejsze zagrożenia przy wchodzeniu polskich firm na zagraniczne rynki – wynika z badania HSBC Bank Polska.
Pozostałe elementy ryzyka to wzrost konkurencji, rozwój technologiczny mogący się przyczynić do wyparcia z rynku dotychczasowego wyrobu przez nowe produkty, a także zmienność cen. Ta ostatnia związana jest ze zmianami na rynku surowców, uderzających głównie w firmy produkcyjne, zmiennością kursów walut oraz wzrostem cen m.in. transportu i trudnościami. Do tego mogą jeszcze dojść problemy ze znalezieniem pracowników.
Nie tylko znani
Badanie przeprowadzono w I połowie 2017 r. w grupie firm średniej wielkości, mających duży udział eksportu w całkowitej sprzedaży. Pokazało, że mimo rynkowych barier przedsiębiorstwa mało znane szerokiej opinii, działające w specjalistycznych, często niszowych branżach, mogą osiągnąć duży międzynarodowy sukces. Jak wynika z rozmów z przedstawicielami zarządów, kluczowymi czynnikami tego sukcesu okazuje się unikalny produkt lub usługa, a także wyróżniająca się obsługa klienta i elastyczność.
O powodzeniu ekspansji decyduje także budowa zaufania do marki produktów, pozyskanie do współpracy globalnego gracza oraz wejście na rynek, który ma duży potencjał, a którego inne firmy się obawiają. Równie ważny okazuje się rozwój oferty: jej dywersyfikacja, wykorzystanie nowych technologii produkcji czy opracowanie kolejnych zastosowań.