Mobilna rewolucja właśnie się zaczyna

Auta bez kierowców, inteligentna mobilność w miastach przyszłości – podobne tematy podejmie wrześniowy „Impact mobility rEVolution'18" w Katowicach.

Publikacja: 02.09.2018 21:00

Według badań przeprowadzonych w San Francisco autonomiczne samochody mogą przyczynić się do ogranicz

Według badań przeprowadzonych w San Francisco autonomiczne samochody mogą przyczynić się do ograniczenia ruchu w mieście co najmniej o połowę

Foto: materiały prasowe

Motoryzacja to jedna z najszybciej rozwijających się branż w gospodarce. Rośnie produkcja i sprzedaż samochodów elektrycznych, zbliża się moment, gdy na drogi wyjadą auta autonomiczne. Rozwój technologiczny przynosi rozwiązania, o których nie tak dawno nikt by nie pomyślał.

Niedawno Nissan ogłosił wyniki badań nad możliwością interpretowania przez pojazdy sygnałów z mózgu kierowcy. Ma to zmienić charakter interakcji człowieka z samochodem. Opracowana technologia Brain-to-Vehicle (B2V) zapowiada przyspieszenie czasu reakcji kierowcy i umożliwia budowę aut posiadających zdolności adaptacyjne.

– Myśląc o samochodach autonomicznych, większość osób ma bezosobowe wyobrażenie przyszłości, w której ludzie powierzają kontrolę maszynom. Technologia B2V czyni coś przeciwnego: wykorzystuje sygnały powstające w mózgu kierowcy, by dać mu więcej wrażeń i przyjemności z jazdy – powiedział wiceprezes Nissana Daniele Schillaci.

To rozwiązanie jest wynikiem badań nad wykorzystaniem technologii dekodowania sygnałów wysyłanych przez mózg do przewidywania czynności, które wykona kierowca i do wykrywania jego dyskomfortu. Ma on na sobie urządzenie mierzące aktywność fal mózgowych, która jest analizowana przez autonomiczne systemy pojazdu. Wychwytując oznaki wskazujące, że mózg kierowcy ma zainicjować ruch – np. obrócenie kierownicy – systemy wspomagania mogą zapewnić szybsze ich wykonywanie. Efektem może być poprawa czasu reakcji i usprawnienie manualnego prowadzenia pojazdu.

Kwestie związane z nowymi technologiami zarówno w motoryzacji, jak i szeroko pojętej mobilności będą poruszane na kongresie Impact mobility rEVolution'18, który odbędzie się 12 i 13 września w Katowicach. Tematyka spotkań będzie też dotyczyć środowiska, w którym żyjemy. Weźmy samochody autonomiczne: ważna jest nie tylko budowa samego pojazdu, ale całego zrównoważonego ekosystemu, począwszy od konstruowania aut wchodzących w interakcje z ludźmi, innymi samochodami i infrastrukturą drogową. Dopiero takie podejście umożliwi nie tylko zdalną obsługę pojazdów, ale doprowadzi do zmniejszenia korków, poprawy efektywności aut oraz większej wydajności zarządzania energią.

Już teraz ponad połowa populacji Ziemi mieszka w miastach. Do 2050 r. ten odsetek wyniesie 70 proc. By poradzić sobie z taką skalą urbanizacji, miasta nie tylko będą rosnąć, ale muszą być mądrzej zarządzane. Rozwój inteligentnych pojazdów powinien być zatem powiązany z budową inteligentnych dróg oraz tworzeniem inteligentnych miast.

Na razie maksymalne wykorzystanie możliwości samochodów odbywa się przez nawiązanie połączenia z otoczeniem i współpracę z innymi uczestnikami ruchu. Takie działania podejmuje Volvo, pracując nad innowacyjnymi rozwiązaniami opartymi na komunikacji, technologii jazdy autonomicznej i napędzie elektrycznym. Ich celem jest zwiększenie płynności ruchu, ograniczenie zanieczyszczenia powietrza i ogólna poprawa jakości życia. Szwedzki producent aut wspólnie z władzami Goeteborga pracuje nad projektem aut parkujących samodzielnie. Zakłada on, że samochody zostawią kierowcę u celu podróży, po czym samodzielnie ruszą na przygotowane dla nich parkingi. Pozwoli to uniknąć budowania miejsc do parkowania przy biurach czy centrach handlowych, pozwalając lepiej wykorzystać przestrzeń.

Z badań prowadzonych w San Francisco wynika, że autonomiczne samochody mogłyby doprowadzić do ograniczenia ruchu w mieście o co najmniej połowę, a nawet czterokrotnie. W rezultacie podobnie mógłby spaść popyt na parkingi. To otworzyłoby nowe miejsca dla ruchu pieszego lub np. budowy ścieżek rowerowych. Przyniosłoby także zmiany w miejskiej architekturze, pozwalając np. zwęzić ulice.

Samochody autonomiczne potrzebują danych nie tylko dotyczących tego, co dzieje się na drodze, którą się poruszają: zmiennych w postaci innych pojazdów, pieszych, rowerzystów itd. Ważne są dla nich także szczegółowe dane dotyczące otoczenia w postaci specjalnie przygotowanych map. Taką mapę przygotowuje Jaworzno, gdzie wiosną rozpoczęto skanowanie laserowymi dalmierzami ulic, by stworzyć wirtualny świat, po których w pamięci komputerów będą poruszać się samochody. Projekt realizowany jest w ramach współpracy miasta z firmą Comtegra oraz Instytutu Transportu Samochodowego. Na początek wybrane zostały trzy miejsca: droga dojazdowa do autostrady A4, trasa autobusu nr 321 oraz okolice rynku. – Takie miejsca są niemałym wyzwaniem. Wskazano te przestrzenie, ponieważ nie jest sztuką wypuścić pojazd autonomiczny na autostradę, która jest miejscem bardzo przewidywalnym – tłumaczył Paweł Silbert, prezydent Jaworzna. Władze miasta chciałyby wprowadzić pierwszy autonomiczny autobus na regularną trasę w perspektywie 5 lat.

Zainteresowani udziałem w Impact mobility rEVolution'18 wciąż mogą rejestrować się na stronie internetowej imprezy.

Motoryzacja to jedna z najszybciej rozwijających się branż w gospodarce. Rośnie produkcja i sprzedaż samochodów elektrycznych, zbliża się moment, gdy na drogi wyjadą auta autonomiczne. Rozwój technologiczny przynosi rozwiązania, o których nie tak dawno nikt by nie pomyślał.

Niedawno Nissan ogłosił wyniki badań nad możliwością interpretowania przez pojazdy sygnałów z mózgu kierowcy. Ma to zmienić charakter interakcji człowieka z samochodem. Opracowana technologia Brain-to-Vehicle (B2V) zapowiada przyspieszenie czasu reakcji kierowcy i umożliwia budowę aut posiadających zdolności adaptacyjne.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców