Producenci zapłacą za swoje plastikowe opakowania

Niedługo poznamy tekst ustawy, w ramach której to producenci napojów, a nie klienci poniosą koszty zmiany systemu. Ewentualne kaucje będą raczej niewielkie – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Aktualizacja: 03.08.2020 06:57 Publikacja: 02.08.2020 21:00

Producenci zapłacą za swoje plastikowe opakowania

Foto: Adobe Stock

Dyskusje o redukcji masy wprowadzanego na rynek plastiku trwają od dawna i możliwy jest w tym zakresie przełom. – W najbliższym czasie konsultacjom publicznym poddane zostaną przepisy dotyczące rozszerzonej odpowiedzialności producentów. Kierunek zmian został określony w zmienionej dyrektywie o odpadach – wyjaśnia „Rzeczpospolitej" Departament Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu. – Zmiany w zakresie ROP wprowadzone dyrektywą dotyczą m.in. doprecyzowania zakresu pokrycia kosztów zbiórki, transportu i zagospodarowania odpadów powstałych z produktów wprowadzonych przez producentów – dodaje.

Czytaj także: Rośnie góra plastikowych śmieci. Przez koronawirusa

Prace rozpoczęły się jeszcze w Ministerstwie Środowiska i już wówczas było sygnalizowane, iż nie chodzi o prosty system kaucyjny, a przeniesienie ciężaru odpowiedzialności za opakowania trafiające na rynek na producentów napojów czy innych produktów.

Kaucje będą niskie

Zgodnie z zapowiedziami urzędników producenci musieliby ponosić dodatkową opłatę zależną od tego, ile i jakie opakowania wprowadzają na rynek, a te środki trafiłyby na system zbierania i przetwarzania odpadów. Opłata zależałaby także od rodzaju opakowania. Do tego doszłyby prawdopodobnie niewielkie kaucje płacone przez klientów, ponieważ w Polsce system poboru kaucji od opakowań po napojach w zasadzie nie istnieje, niektórzy producenci wprowadzają opłaty np. za szklane butelki po piwie.

Ostrożne szacunki mówią o 24 mld zł koniecznych inwestycji w system zbierania opakowań po napojach w formie samoobsługowych automatów. Takie rozwiązania obowiązują już od kilkunastu lat w Niemczech.

Czytaj także: Konsumenci polubili plastikowe opakowania

Na rynku już widać zmiany. Marka Lipton wprowadziła już w Polsce na rynek opakowania z plastiku w 100 proc. z recyklingu. – 55 proc. Polaków wymienia zanieczyszczenie środowiska jako jedno z największych zagrożeń dla świata. Czas na działanie jest tu i teraz, więc wierzymy, że nasz ruch zachęci także innych producentów do podjęcia kroków na rzecz jego ochrony – mówi Kamil Andrzejewski, brand manager Lipton Ice Tea należącej do koncernu Pepsico. Z kolei Carlsberg testuje już wykonane z papieru butelki na piwo.

Sklepy nie chcą folii

Zalando zrezygnowało z wykorzystywania plastikowych wypełnień w przesyłkach wysyłanych do klientów. Podobnie robi coraz więcej firm internetowych, ale również sklepy stacjonarne dużo robią w tym zakresie. – We wszystkich sklepach prowadzimy selektywną zbiórkę odpadów – do recyklingu i odzysku trafia 90 proc. odpadów wytworzonych w związku z działalnością operacyjną sklepów – m.in. folia, makulatura, odpady bio. W 2019 r. w sklepach i centrach dystrybucyjnych odzyskano i przekazano do recyklingu ponad 250 tys. ton makulatury, ponad 7,4 tys. ton opakowań z tworzyw sztucznych i ponad 2 tony opakowań z drewna – mówi Karolina Gromke, starsza specjalistka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w sieci Biedronka.

– Staramy się już przy tworzeniu opakowań marek własnych stosować zasady ekoprojektowania, które mają na celu ograniczenie zużycia plastiku. Odchudzamy opakowania – np. kubeczki jogurtu naturalnego goBio są lżejsze dzięki zastosowaniu papierowej etykiety, co pozwala nie zużyć ponad 9 ton plastiku rocznie. Zamieniamy plastik na papier wszędzie, gdzie to możliwe – dodaje.

Sieć wykorzystuje również materiały z odzysku do produkcji opakowań – butelki na świeżo wyciskany sok wykonane są w 80 proc. z materiału z recyklingu. Także torby termoizolacyjne oraz torby typu T-shirt wykonane są w 80 proc. z surowców wtórnych, mogą być wielokrotnie używane i podlegają recyklingowi.

– Dążymy do tego, aby do 2025 r. 100 proc. plastikowych opakowań produktów marek własnych było możliwe do recyklingu. Podejmujemy także działania, aby zredukować zużycie plastiku w opakowaniach jednostkowych i zbiorczych produktów marek Lidla o 20 proc. Aby to osiągnąć, pracujemy systematycznie już dzisiaj – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. Sieć również jako pierwsza wprowadziła znakowanie owoców i warzyw naturalnym światłem, dzięki czemu eliminuje się opakowania. – W tym roku w sklepach pojawiły się także woreczki wielokrotnego użytku na owoce oraz warzywa. Decydując się na ich zakup, klienci mają możliwość zrezygnowania z tzw. zrywek i tym samym włączenia się w redukcję wykorzystania plastiku – dodaje. Lidl wprowadził także wodę marki Saguaro w butelce w 100 proc. z materiału z recyklingu.

Krzysztof Chmielewski ekspert w zakresie strategii marki

Akademia Leona Koźmińskiego Firmy redukują ilość plastiku w produktach lub procesach produkcyjnych nie tylko, aby zwiększyć sprzedaż. Podążają głównie za społeczną tendencją do bardziej zrównoważonego rozwoju. Uprzedziły też unijny zakaz, który wejdzie w życie w 2021 r., zakazujący np. jednorazowych naczyń z tworzyw sztucznych. Firmy chcą zagwarantować, że pozostaną po właściwej stronie opinii publicznej i poprawią swój wizerunek. Doceniają to nie tylko konsumenci, ale i organizacje działające na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jest to świetna okazja, aby nagłośnić te pozytywne zmiany w swoich mediach społecznościowych i innych kanałach dotarcia do opinii publicznej.

Dyskusje o redukcji masy wprowadzanego na rynek plastiku trwają od dawna i możliwy jest w tym zakresie przełom. – W najbliższym czasie konsultacjom publicznym poddane zostaną przepisy dotyczące rozszerzonej odpowiedzialności producentów. Kierunek zmian został określony w zmienionej dyrektywie o odpadach – wyjaśnia „Rzeczpospolitej" Departament Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu. – Zmiany w zakresie ROP wprowadzone dyrektywą dotyczą m.in. doprecyzowania zakresu pokrycia kosztów zbiórki, transportu i zagospodarowania odpadów powstałych z produktów wprowadzonych przez producentów – dodaje.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Skarbówka ściągnęła z TVN wysoką karę KRRiT za reporaż o Karolu Wojtyle
Biznes
Sieci 5G w Polsce zrównały zasięg
Biznes
System kaucyjny zbudują sprytni, a nie duzi, gracze
Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny