Lubawski Szynaka wraz z Amazonem umebluje USA

Europejski rynek mebli jest coraz bardziej nasycony, dlatego polscy producenci szukają nowych kierunków.

Publikacja: 24.07.2018 21:00

Lubawski Szynaka wraz z Amazonem umebluje USA

Foto: 123RF

– Przeszliśmy audyty Amazona. W czasie wakacji podpiszemy umowę z tym partnerem. To jeden ze sposobów na rozwinięcie skrzydeł w USA – ujawnia „Rzeczpospolitej" Jan Szynaka, właściciel pochodzącej z Lubawy grupy Szynaka Meble.

Zachód i Wschód

W Stanach Zjednoczonych polski producent już osiąga przychody rzędu 50 mln zł. Na razie jest tam obecny w sieci Ikea. Na Amazonie będzie mógł sprzedawać meble pod własną marką i budować jej rozpoznawalność.

– Mamy nadzieję na wzrost obrotów z tego rynku. Liczymy na przyrost ok. 20 proc. w ciągu najbliższego roku lub półtora – ocenia Szynaka.

By zwiększyć dostępność produktów na amerykańskim rynku, firma zamierza wynajmować hale magazynowe, gdzie będzie przesyłany towar z fabryk w Polsce. Ten model sprawdził się w Europie.

Szynaka rozbudowuje bazę logistyczną również nad Wisłą. Za miesiąc wraz z otwarciem nowej hali przy centrum handlowym w Iławie łączna powierzchnia magazynowa firmy zwiększy się z obecnych 60 tys. mkw. o kolejne 15 tys. mkw. Konieczne jest jednak także rozbudowanie mocy produkcyjnych. Do połowy przyszłego roku w Nowym Mieście Lubawskim uruchomiona zostanie fabryka o powierzchni 15 tys. mkw.

– Rozbudowa mocy pozwoli nam wypracować dodatkowe 50 mln zł [przychodów – red.] rocznie – informuje Szynaka.

Meblowa grupa ma jednak większe ambicje i patrzy na Wschód – na Białoruś. Jest zainteresowana zarówno rozwijaniem własnych mocy wytwórczych od zera , jak i przejęciami. – Dostaliśmy ciekawą propozycję od białoruskich władz, które chcą coraz mocniej otwierać się na Zachód – mówi Szynaka. Nie odpowiada jednak wprost na pytanie, czy chodzi o zaproszenie do prywatyzacji tamtejszych przedsiębiorstw meblowych.

Europa traci impet

Podstawową bolączką producentów znad Wisły są dziś niskie marże produktów, a także brak rąk do pracy i rosnące jej koszty. – W tym kontekście nie dziwi szukanie przez Szynaka Meble alternatywnych rozwiązań tam, gdzie pensje są relatywnie niższe niż w Polsce – uważa Martin Czyrnia, analityk rynku meblowego z B+R Studio, przygotowującej raporty dla Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM).

Wejście na Białoruś może być dobrym strzałem biznesowym, bo da nie tylko dostęp do tańszej siły roboczej, ale i drewna. – Obecność na Białorusi umożliwi nam także wejście do Euroazjatyckiej Unii Celnej [są w niej także Rosja i Kazachstan – red.] i sprzedaż na rynkach wschodnich – zaznacza Szynaka. Zapewnia, że standardy będą europejskie, bo produkowane przez zakład wyroby będą szły na cały świat.

Zdaniem Czyrni potencjał Starego Kontynentu powoli się wyczerpuje. Dlatego nasi meblarze, wysyłający do innych krajów UE prawie 80 proc. swojego eksportu, powinni intensywnie myśleć o dywersyfikacji źródeł przychodów. Inaczej podczas ewentualnego kryzysu mogą mocno odczuć skutki spadku koniunktury.

Wielu z nich zerka na Bliski Wschód, np. Zjednoczone, Emiraty Arabskie, Afrykę Północną czy Azję: Indie, Kazachstan. – Na razie nie ma przesłanek bessy na meblowym rynku. Po deklaracjach kupujących widać już jednak mniejszą skłonność do wydawania pieniędzy na meble – argumentuje Czyrnia.

Branża meblowa spodziewa się delikatnego spadku dynamiki zarówno przychodów całkowitych i wartości eksportu. Jak szacuje B+R Studio, sprzedaż w tym roku sięgnie 49,2 mld zł, co oznacza wzrost o 6,2 proc. W 2017 r. rynek meblowy był wart 46,3 mld zł, a jego wzrost wyniósł 8 proc. Tegoroczny eksport wyniesie 45,3 mld zł (10,6 mld euro) w porównaniu do 43,4 mld zł w 2017 r. (10,2 mld euro).

– Przeszliśmy audyty Amazona. W czasie wakacji podpiszemy umowę z tym partnerem. To jeden ze sposobów na rozwinięcie skrzydeł w USA – ujawnia „Rzeczpospolitej" Jan Szynaka, właściciel pochodzącej z Lubawy grupy Szynaka Meble.

Zachód i Wschód

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców