Etyka nabiera znaczenia, ale nadal są braki

Stowarzyszenie CFA Society Poland zainaugurowało cykl debat poświęconych etyce w biznesie. Ich partnerem jest „Parkiet".

Publikacja: 02.06.2019 21:00

Uczestnicy debaty poświęconej etyce w biznesie. Kolejna dyskusja na ten temat już 25 czerwca.

Uczestnicy debaty poświęconej etyce w biznesie. Kolejna dyskusja na ten temat już 25 czerwca.

Foto: materiały prasowe

Zagadnienia związane z etyką w kontekście wydarzeń ostatnich kilkunastu miesięcy i spadku zaufania do rynku finansowego nabrały szczególnego znaczenia.

– Chcąc być etycznym, trzeba przestrzegać prawa – mówił prof. Krzysztof Jajuga, prezes CFA Society Poland. – Natomiast trzeba sobie jasno powiedzieć, że to też nie wystarczy. Przykładem może być misselling, który we wcześniejszym układzie regulacyjnym raczej nie był niezgodny z prawem, ale z pewnością był nieetyczny. Etyka jest więc czymś znacznie poważniejszym. Prawo dotyczy wszystkich, natomiast zasady etyczne dotyczą tej grupy, która te zasady przyjmuje. Nie ma więc jednej definicji etyki – dodał prezes CFA Society Poland.

O przenikaniu się prawa i etyki mówił też Radosław Kwiecień, członek zarządu BGK: – Czasami ciężko jest pogodzić się z tym, że etyka musi być uregulowana przez prawo. Standardy i kodeksy dotyczące zachowań są oczywiście bardzo istotne. Niestety, cały czas trzeba o tym przypominać i dbać o kulturę organizacyjną. W globalnym świecie finansów nie ma niestety wspólnego mianownika etyki. Jesteśmy w momencie, w którym stare zasady nie do końca działają, a nowych, takich, które będą obowiązywały wszystkie osoby na rynku, jeszcze nie ma – mówił Kwiecień.

Eksperci wskazywali, że w sprawie etyki na przestrzeni lat zrobiono postęp. – Kilka lat temu rozmawialiśmy z podmiotami nadzorowanymi o podstawowych rzeczach związanych ze sprzedażą i obsługą klienta. Teraz rozmawiamy o niuansach i bardzo zaawansowanych rzeczach – wskazywał Maciej Kurzajewski, dyrektor w KNF.

Nie oznacza to jednak, że etyka na dobre zagościła w biznesie. Przypomina o tym przypadek GetBacku i pośredników, którzy zaangażowali się w sprzedaż obligacji windykatora. Uczestnicy debaty wskazywali, że szczególnie wrażliwą kwestią są przede wszystkim plany sprzedażowe. – W dobie planów sprzedażowych zawsze będą pytania o etykę działania biznesu. W tym kontekście ważne jest nie tylko samo podejście sprzedawców produktów finansowych, ale także i pracodawców, którzy definiują cele sprzedażowe – mówiła Ewa Małyszko z PFR TFI. – To, jak funkcjonuje dana organizacja, zależy w dużej mierze od zarządu, od kultury organizacyjnej firmy, od tego, jakie standardy zarządzający spółką wyznaczą, i czy sam zarząd będzie dawał dobry przykład. Pracownicy ufają przełożonym i to właśnie od nich oczekują reagowania na nieetyczne zachowania. W dzisiejszym świecie to właśnie zarządy wyznaczają kierunki dla wartości, którymi kierują się organizacje – mówiła Ewa Małyszko.

Marcin Dyl, prezes Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA), wskazywał, że menedżerowie w korporacjach są wynajęci do realizacji celów i mają wypracować jak najwyższy zysk. – W związku z tym bardzo trudno jest nie ulegać różnego rodzaju pokusom. Trzeba mieć bardzo silny kręgosłup moralny, aby się im oprzeć. Musimy też jednak patrzeć na drugą stronę: kupujących, i to, czy chciwość oraz chęć zarobienia nie przesłaniają im rzeczywistości – mówił Dyl.

Podczas konferencji wyłoniono zwycięzców konkursu Ethics Challenge. Wygrali go studenci z Uniwersytetu Ekonomicznego z Krakowa.

Zagadnienia związane z etyką w kontekście wydarzeń ostatnich kilkunastu miesięcy i spadku zaufania do rynku finansowego nabrały szczególnego znaczenia.

– Chcąc być etycznym, trzeba przestrzegać prawa – mówił prof. Krzysztof Jajuga, prezes CFA Society Poland. – Natomiast trzeba sobie jasno powiedzieć, że to też nie wystarczy. Przykładem może być misselling, który we wcześniejszym układzie regulacyjnym raczej nie był niezgodny z prawem, ale z pewnością był nieetyczny. Etyka jest więc czymś znacznie poważniejszym. Prawo dotyczy wszystkich, natomiast zasady etyczne dotyczą tej grupy, która te zasady przyjmuje. Nie ma więc jednej definicji etyki – dodał prezes CFA Society Poland.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców
Biznes
Rząd podjął decyzję w sprawie dyplomów MBA z Collegium Humanum