Poczta Polska testuje startupy

Państwowy operator sięga po nowatorskie technologie rozwijane przez młode polskie firmy. Dzięki nim ma znaleźć nowe źródła przychodów, obniżyć koszty i przyciągnąć młode pokolenie klientów.

Aktualizacja: 29.05.2017 06:14 Publikacja: 28.05.2017 20:24

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Poczta Polska (PP) jako jedna z pierwszych spółek Skarbu Państwa mocno zaangażowała się we wsparcie startupów. Wspólnie z funduszem HardGamma Ventures właśnie wybrała grupę spółek, które mogą połączyć swój kreatywny potencjał z infrastrukturą i zasobami państwowego giganta – ustaliła „Rzeczpospolita". Startupy mają teraz trzy miesiące, by przekonać do siebie operatora.

Otwarcie na młodych

Fundusz HardGamma Ventures i PP wybrały dziewięciu uczestników programu „GammaRebels". Jego celem jest połączenie Dawida z Goliatem, czyli początkujących innowatorów z zasobami operatora pocztowego. Najlepsi wdrożą swoje rozwiązania w PP, mogą też pozyskać inwestora – fundusz venture capital, a nawet Pocztę. Program finansuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Każdy z dziewięciu startupów dostanie na testy w PP 200 tys. zł. Ale wygrane będą nie tylko startupy. Innowacyjne rozwiązania, jakie testowane są teraz w pocztowej spółce, mogą sprawić, że – po ich wdrożeniu – państwowy operator dokona technologicznego i jakościowego skoku. Opracowane przez młode spółki projekty są bowiem imponujące, np. SmartLocation ma technologię, która na podstawie informacji zbieranych z naszych smartfonów potrafi opracować profil klientów odwiedzających placówkę pocztową w danym miejscu.

– To dane, jakie udostępniamy operatorom telekomunikacyjnym. Dzięki nim można ocenić potencjał klienta i dostosować ofertę konkretnej placówki do jego zainteresowań. Nie każdy szuka przecież książek kucharskich, które dostępne są na każdej poczcie – tłumaczy nam Jan Raczyński z funduszu HardGamma.

PP zamierza otworzyć się na młodych klientów, dlatego chce budować swój wizerunek m.in. w mediach społecznościowych. Pomóc w tym może Mobile Institute – warszawski startup specjalizujący się w komunikacji, podnoszeniu poziomu jakości relacji z klientem, angażowaniu go i budowaniu lojalności, a także kielecka Helpful Company. Firma, która wygrała jeden z programistycznych konkursów Google'a, dzięki tzw. chatbotom (automaty komunikujące się online z ludźmi) usprawnia komunikację firma–klient.

Ale równie innowacyjnych rozwiązań Poczta przetestuje znacznie więcej.

Poczta z Hyperloopem

– Proxi Group z Wrocławia dostarczy technologię śledzenia przesyłek, warszawski PackHelp – internetową platformę do samodzielnego projektowania i zamawiania opakowań z nadrukiem, a Pakomatic – nowatorski paczkomat – wylicza Raczyński. Ponadto, dzięki pomysłowi startupu Every European Digital, rodzimy operator będzie mógł zdalnie monitorować stan kilkunastu tysięcy ulicznych skrzynek pocztowych. Z kolei Telemedi.co może przekonać PP do uruchomienia w swoich oddziałach mobilnych gabinetów lekarskich.

Przedstawiciele PP tłumaczą, że innowatorzy dzięki „GammaRebels" mają okazję zmierzyć się z prawdziwymi wyzwaniami biznesowymi, a PP zyskać rozwiązania, które pomogą jej zbadać potencjał rynkowy placówek, usprawnić proces komunikacji cyfrowej, obniżyć koszty, zbudować nowe źródła przychodów i zoptymalizować pracę centrów logistycznych. Tą ostatnią kwestią zajmie się HyperPoland, startup, który dotarł do finału konkursu zorganizowanego przez Elona Muska na superszybki środek transportu Hyperloop.

– Jesteśmy bardzo zainteresowani perspektywą współpracy z młodymi innowatorami – komentuje Wiesław Włodek, wiceprezes PP.

Jak podkreśla, projekt łączenia potencjału startupów z korporacjami otwiera nowe drzwi. – Startup może sobie pozwolić na spontaniczność i ryzyka, które są niezbędne do odniesienia wielkiego sukcesu. Z kolei Poczta, jako wielkie przedsiębiorstwo, dla którego priorytetem jest stabilność, musi stąpać ostrożnie po współczesnym rynku – dodaje wiceprezes PP.

Poczta Polska (PP) jako jedna z pierwszych spółek Skarbu Państwa mocno zaangażowała się we wsparcie startupów. Wspólnie z funduszem HardGamma Ventures właśnie wybrała grupę spółek, które mogą połączyć swój kreatywny potencjał z infrastrukturą i zasobami państwowego giganta – ustaliła „Rzeczpospolita". Startupy mają teraz trzy miesiące, by przekonać do siebie operatora.

Otwarcie na młodych

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?