Kolekcje

Grażyna Kulczyk otworzy muzeum w Szwajcarii

materiały
Od 2 stycznia 2019 zwiedzających przyjmie budowane dwa lata muzeum sztuki nowoczesnej w szwajcarskim Susch.

To jeden z flagowych projektów filantropijnych Grażyny Kulczyk. Muzeum Susch, zlokalizowane w pobliżu Davos i St. Moritz, obok wystaw czasowych, prezentujących m.in. prace z kolekcji Grażyny Kulczyk, obejmie tworzone specjalnie z myślą o miejscu realizacje wybitnych polskich i światowych artystów, program rezydencji, platformę dyskusji i liczne wydarzenia. Muzeum mieści się w miejscu dawnego dwunastowiecznego klasztoru i browaru - obejmuje 25 sal i ponad 1500 m2 przestrzeni wystawienniczej, a także bibliotekę, salę przeznaczoną na wykłady i performance oraz biura. Oficjalne otwarcie zaplanowano na 29 grudnia, a już od 2 stycznia 2019 r. instytucja otworzy swoje podwoje dla publiczności.

- Jednym z istotnych obszarów, które będzie eksplorować Muzeum Susch, jest podważanie istniejących kanonów i struktur. Artyści, nurty i idee, które dotąd były marginalizowane lub pozostawały poza kanonem, znajdą się na głównej scenie i otrzymają szansę wysłuchania. Wyraźnie widoczne będą tu dwa obszary, wokół których koncentruje się cała moja kolekcja. Z jednej strony, celem Muzeum Susch jest wspieranie dialogu między sztuką powstającą w Europie Środkowo-Wschodniej a szeroko rozumianym Zachodem. Z drugiej strony - skierowanie uwagi świata na sztukę wybitnych kobiet – mówi Grażyna Kulczyk.

- Dla mnie osobiście to także inwestycja w realizację mojej misji: promowania Polski zagranicą. Obiekt na tym poziomie, tworzony przez najwybitniejszych architektów i artystów, zlokalizowany w sercu Europy odwiedzanym przez liderów opinii z całego świata, będzie odważną wizytówką Polski - dodaje.

Grażyna Kulczyk przykłada szczególną wagę do swojej roli ambasadorki polskiej oraz środkowo i wschodnioeuropejskiej sztuki współczesnej, która przez długi czas pozostawała poza międzynarodowym kanonem, ignorowana przez zachodnich krytyków i kolekcjonerów z powodu politycznej atmosfery w krajach byłego bloku wschodniego. Strategia kolekcjonerska Grażyny Kulczyk odzwierciedla dwa kluczowe pola zainteresowań w obszarze sztuki. Pierwszym jest otwieranie nowych perspektyw na wielowątkowe relacje pomiędzy Wschodem a Zachodem oraz podkreślanie istniejących jednocześnie pomiędzy dziełami polskimi i międzynarodowymi kontrastów i podobieństw. Drugim kluczowym wątkiem jest uwaga poświęcona artystkom kobietom, które przez lata były marginalizowane w publicznych zbiorach oraz ekspozycjach. Perspektywa ta nadaje pracy Grażyny Kulczyk cech feministycznej misji. Jako niezależna, kreatywna kobieta biznesu, kolekcjonerka podkreśla bliską emocjonalną więź z kobietami i zrozumienie dla problemów, z którymi mierzą się w swoich przedsięwzięciach. Jej kolekcja odzwierciedla tę wrażliwość i stanowi zaproszenie do wspólnego starania o uznanie i większą widoczność kobiet - zarówno jako artystek, jak i w innych dziedzinach.

Ufundowane przez Grażynę Kulczyk Muzeum Susch mieści się na terenie dawnego dwunastowiecznego założenia klasztornego na szwajcarskim odcinku historycznego szlaku pielgrzymek do Santiago de Compostela. Położone jest w zabytkowej wiosce w regionie Engadyny, graniczącym jednocześnie z Włochami, Austrią oraz Liechtensteinem. Ta urokliwa alpejska dolina od wieków stanowiła miejsce aktywnej wymiany kulturowej.

Wielu artystów i intelektualistów, będąc pod kolosalnym wrażeniem zastanego krajobrazu, postanowiło w Engadynie zamieszkać lub spędzać swój czas twórczy. W przeszłości do jej najbardziej znanych miłośników należeli między innymi Rainer Maria Rilke, Friedrich Nietzsche, Giovanni Segantini czy Ernst Ludwig Kirchner. Podobnie i dziś, dolina Engadyny stanowi źródło inspiracji dla nowego pokolenia artystów i myślicieli.

Muzeum Susch, pozostając w ścisłym dialogu z bogatą historią miejsca i lokalną społecznością, jest kontynuatorem tego dziedzictwa. Susch jedynie pozornie jest miejscem odciętym od cywilizacji. Choć osłonięte z każdej strony pasmami wysokich gór, znajduje się jedynie trzy godziny drogi od Zurychu, Bazylei czy Berna.

Ponadto, tuż za przełęczą, w Davos, ulokowało się Muzeum Ernsta Ludwiga Kirchnera, a nieopodal w Chur można obejrzeć nowo udostępnione Bündner Kunstmuseum projektu Estudio Barozzi Veiga z Barcelony. W dolinie Engadyny można także znaleźć liczne wiodące galerie sztuki współczesnej – warto wspomnieć tu o Tschudi, Vito Schnabel, Andrea Caratsch i Monica De Cardenas.

Źródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL