Wspólny cel szkół i biznesu

Pracownicy są i będą coraz drożsi. Będzie ich coraz mniej. Kluczowe stanie się więc ich wykształcenie, o co muszą zadbać szkoły i pracodawcy.

Publikacja: 26.04.2019 00:30

Wspólny cel szkół i biznesu

Foto: Adobe Stock

Prawie co drugi pracodawca przyznał w sondażu agencji zatrudnienia Work Service, przeprowadzonym w I kwartale tego roku, że w ostatnich miesiącach miał problemy ze znalezieniem pracowników. Najczęściej jako przyczynę problemów z wypełnieniem wakatów firmy podawały brak chętnych do pracy, ale prawie 42 proc. badanych wskazało niewystarczające kompetencje kandydatów.

Edukator 2019 - PDF

Ważne reformy

Według sondażu Work Service już teraz niedobory kadrowe utrudniają sporej grupie firm zawieranie nowych kontraktów, zmuszają je do ograniczenia inwestycji i ekspansji na nowe rynki. Coraz częściej to pracodawcy muszą zabiegać o kandydatów do pracy i na staże, a prognozy demograficzne wskazują, że za kilka lat będzie im o to jeszcze trudniej.

Liczba Polaków w wieku produkcyjnym (od 18 lat do emerytury), która w 2016 r. sięgała 23,9 mln, w przyszłym roku skurczy się do niespełna 23,5 mln, a za dziesięć lat ma się zmniejszyć do 22,6 mln.

W sytuacji gdy kandydatów do pracy, szczególnie absolwentów szkół i uczelni, będzie coraz mniej, niedopasowanie kompetencji do potrzeb stanie się jeszcze poważniejszą barierą. Trudno liczyć na masowy napływ fachowców i specjalistów z zagranicy, o których rywalizują z Polską bogatsze kraje, na czele z Niemcami.

Chcąc tej bariery kompetencyjnej uniknąć, musimy już teraz zadbać o wysoki poziom kształcenia w szkołach i na uczelniach, co nie uda się bez współpracy z pracodawcami. Rozwojowi tej współpracy sprzyjają zmiany wprowadzane w wyniku reform szkolnictwa wyższego (ustawa 2.0) oraz branżowego – na co zwracali uwagę uczestnicy trzech debat zorganizowanych na potrzeby tegorocznej edycji naszego projektu Edukator. W dyskusji nieraz podkreślano niedostatek wiedzy zarówno o możliwościach, jakie dają nowe regulacje, jak i o praktycznych rozwiązaniach sprawdzonych przez pracodawców. Uczestnicy debat Edukatora podawali wiele przykładów współpracy firm ze szkołami i uczelniami, które nie tylko warto naśladować. Niekiedy można się do nich po prostu przyłączyć.

Takie przedsięwzięcia jak np. platforma internetowa SantaderX mogą być wsparciem także dla mniejszych firm, dla których – jak wynika z badania Work Service – brak potrzebnych kompetencji jest szczególnie dotkliwym problemem. Tych firm nie stać bowiem na wewnętrzne systemy szkolenia pracowników, klasy patronackie w technikach i szkołach zawodowych ani na uruchamiane wspólnie z uczelniami kierunki studiów. A takie działania zaradcze podejmują duże spółki i międzynarodowe korporacje.

Inwestycje w staże

Nie oznacza to jednak, że mali pracodawcy są bezradni. Mogą się włączyć w rosnącą liczbę branżowych inicjatyw edukacyjnych, np. te podejmowane przez Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego Dolina Lotnicza czy Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) zrzeszający inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Mogą też – i powinni – zadbać o dobrej jakości staże oraz praktyki dla studentów i absolwentów, bo ci – jak wynika z badań – nie nastawiają się wyłącznie na karierę w korporacjach. W niektórych branżach, w tym w IT, wielu z nich woli pracować w mniejszych firmach, zwłaszcza w startupach.

Chociaż w Polsce coraz więcej mówi się o znaczeniu staży i praktyk w przygotowaniu młodych ludzi do wejścia na rynek pracy, to nadal z tym przygotowaniem nie jest najlepiej, jak wykazały wyniki badania „Student w pracy" przeprowadzonego przez SW Research dla Polskiej Rady Biznesu.

Co prawda większość ankietowanych studentów (82 proc.) zdobywa w trakcie nauki doświadczenia zawodowe, a czterech na dziesięciu jako główny powód podjęcia stażu czy praktyki wskazuje chęć przygotowania się do pracy w wybranym zawodzie, lecz wciąż niewielu ma szansę na takie przygotowanie. Aż ośmiu na dziesięciu badanych przyznaje, że pracowało bądź odbyło staż w miejscu niezwiązanym ze swoim wykształceniem, niekiedy nawet poza branżą, w której widzą swoją przyszłość.

Nic więc dziwnego, że w cenionych na rynku pracy firmach doradczych, czołowych spółkach technologicznych i FMCG o każde miejsce na stażach i praktykach ubiega się – nawet teraz, w czasach rynku pracownika – po kilkudziesięciu kandydatów.

Nie tylko studia

Uczestnicy debat Edukatora zwracali uwagę, że potrzeba kształcenia, w tym praktyk na wysokim poziomie, dotyczy nie tylko uczelni (na czele z politechnikami), ale również szkół średnich. Nie stać nas już na to, by ich absolwenci – zwłaszcza techników i szkół branżowych – trafiali do rejestrów bezrobotnych, gdyż nie mają wymaganych przez pracodawców praktycznych umiejętności albo certyfikatów. Wprawdzie wynagrodzenia fachowców często nie ustępują już płacom absolwentów wyższych uczeni, a niekiedy je przewyższają, jednak w urzędach pracy wśród bezrobotnych największą grupę (w IV kwartale minionego roku prawie 48 proc.) stanowią osoby z wykształceniem zasadniczym i średnim zawodowym.

Osoby po studiach były tam w mniejszości (14 proc.). Dane z badania ekonomicznych losów absolwentów (ELA) potwierdzają, że dyplom uczelni wciąż jest bonusem na rynku pracy. Eksperci uczestniczący w debacie Edukatora podkreślali, że chcąc zapewnić firmom fachowców, trzeba pilnie odczarować szkoły branżowe, zdejmując z nich stygmat dawnych zawodówek, w czym powinna pomóc reforma.

Prawie co drugi pracodawca przyznał w sondażu agencji zatrudnienia Work Service, przeprowadzonym w I kwartale tego roku, że w ostatnich miesiącach miał problemy ze znalezieniem pracowników. Najczęściej jako przyczynę problemów z wypełnieniem wakatów firmy podawały brak chętnych do pracy, ale prawie 42 proc. badanych wskazało niewystarczające kompetencje kandydatów.

Edukator 2019 - PDF

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji