Chcąc tej bariery kompetencyjnej uniknąć, musimy już teraz zadbać o wysoki poziom kształcenia w szkołach i na uczelniach, co nie uda się bez współpracy z pracodawcami. Rozwojowi tej współpracy sprzyjają zmiany wprowadzane w wyniku reform szkolnictwa wyższego (ustawa 2.0) oraz branżowego – na co zwracali uwagę uczestnicy trzech debat zorganizowanych na potrzeby tegorocznej edycji naszego projektu Edukator. W dyskusji nieraz podkreślano niedostatek wiedzy zarówno o możliwościach, jakie dają nowe regulacje, jak i o praktycznych rozwiązaniach sprawdzonych przez pracodawców. Uczestnicy debat Edukatora podawali wiele przykładów współpracy firm ze szkołami i uczelniami, które nie tylko warto naśladować. Niekiedy można się do nich po prostu przyłączyć.
Takie przedsięwzięcia jak np. platforma internetowa SantaderX mogą być wsparciem także dla mniejszych firm, dla których – jak wynika z badania Work Service – brak potrzebnych kompetencji jest szczególnie dotkliwym problemem. Tych firm nie stać bowiem na wewnętrzne systemy szkolenia pracowników, klasy patronackie w technikach i szkołach zawodowych ani na uruchamiane wspólnie z uczelniami kierunki studiów. A takie działania zaradcze podejmują duże spółki i międzynarodowe korporacje.
Inwestycje w staże
Nie oznacza to jednak, że mali pracodawcy są bezradni. Mogą się włączyć w rosnącą liczbę branżowych inicjatyw edukacyjnych, np. te podejmowane przez Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego Dolina Lotnicza czy Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) zrzeszający inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Mogą też – i powinni – zadbać o dobrej jakości staże oraz praktyki dla studentów i absolwentów, bo ci – jak wynika z badań – nie nastawiają się wyłącznie na karierę w korporacjach. W niektórych branżach, w tym w IT, wielu z nich woli pracować w mniejszych firmach, zwłaszcza w startupach.
Chociaż w Polsce coraz więcej mówi się o znaczeniu staży i praktyk w przygotowaniu młodych ludzi do wejścia na rynek pracy, to nadal z tym przygotowaniem nie jest najlepiej, jak wykazały wyniki badania „Student w pracy" przeprowadzonego przez SW Research dla Polskiej Rady Biznesu.
Co prawda większość ankietowanych studentów (82 proc.) zdobywa w trakcie nauki doświadczenia zawodowe, a czterech na dziesięciu jako główny powód podjęcia stażu czy praktyki wskazuje chęć przygotowania się do pracy w wybranym zawodzie, lecz wciąż niewielu ma szansę na takie przygotowanie. Aż ośmiu na dziesięciu badanych przyznaje, że pracowało bądź odbyło staż w miejscu niezwiązanym ze swoim wykształceniem, niekiedy nawet poza branżą, w której widzą swoją przyszłość.
Nic więc dziwnego, że w cenionych na rynku pracy firmach doradczych, czołowych spółkach technologicznych i FMCG o każde miejsce na stażach i praktykach ubiega się – nawet teraz, w czasach rynku pracownika – po kilkudziesięciu kandydatów.