Nowe problemy z A320neo, Qatar Airways rozmawia z Boeingiem

Airbus ma do czynienia z nowymi problemami technicznymi w samolotach A320neo, poza zgłoszonymi wcześniej zastrzeżeniami do silników, może stracić klienta, który rozmawia z Boeingiem.

Publikacja: 26.04.2016 17:01

Nowe problemy dotyczą systemów hydraulicznych w niektórych samolotach, bo wzrasta ich temperatura, co może być dodatkowym utrudnieniem w gorącym klimacie, ponadto pojawił się większy hałas podczas kołowania na płycie lotniska.

Osoby często latające przywykły do dźwięku przypominającego szczekanie psa, wydobywającego się spod kabiny niektórych samolotów Airbusa przed startem. Dźwięk ten pochodzi z pompy mającej utrzymać równe ciśnienie w niezależnych systemach hydraulicznych nawet gdy jeden z silników zasilających jest wyłączony.

Jest to rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa mające zapewnić dostateczne ciśnienie hydrauliczne potrzebne do szybkiego wciągnięcia podwozia, gdyby jeden z silników nie zadziałał przy starcie, aby zmniejszyć tarcie i opór powietrza i pozwolić pilotom na spokojne manewry.

Dźwięk ten jest szczególnie słyszalny, gdy samolot kołuje na jednym silniku, co robi wiele linii dla oszczędzania paliwa. W niektórych nowych A320neo jest on jeszcze bardziej zauważalny i może nawet zaniepokoić nieświadomych pasażerów. Osoba związana tanią indyjską linią IndiGo stwierdziła, że ten dźwięk nie jest problemem i linia nadal odbiera te samoloty.

Silniki z usterkami

Dotychczas uwaga dotycząca dostaw A320neo skupiała się na problemach z silnikami Pratt&Whitney. W europejskich fabrykach Airbusa czeka na nie ok.20 gotowych samolotów. Airbus oferuje je również silnikami LEAP, produkcji CFM Int'l, spółki General Electric i Safran.

Dwie osoby podały teraz, że kluczowa część w silnikach LEAP, sprężarka niskiego ciśnienia jest modyfikowana po problemach stwierdzonych podczas testowania.

Rzeczniczka CFM zaprzeczyła, by były jakieś problemy i dodała, że wprowadzane zmiany maja zwiększyć żywotność silników, co pozwoli na więcej lotów między głównymi przeglądami. Zmiany te nie wpłyną na oszczędność 15 proc. paliwa - zapewniła.

Katarczycy niezadowoleni

Tymczasem dyrektor generalny Qatar Airways, Akbar al-Baker stwierdził w Dubaju, że mógłby zrezygnować z odbioru 4 -6 samolotów Airbusa, bo problemy w nich nie ograniczają się do silników odrzutowych dostarczanych przez P&W, jak mówiono dotąd, ale dotyczą również systemu hydraulicznego i oprogramowania. Qatar Airways podjął rozmowy z Boeingiem o ewentualnej dostawie samolotów zamiast A320neo.

W marcu al-Baker skrytykował silniki P&W za to, że nie były odpowiednio testowane w warunkach klimatycznych, w jakich działają przewoźnicy znad Zatoki. - Powiedzieli nam, że wszystko zostanie poprawione do końca roku - powiedział dziennikarzom.

- My postawiliśmy na Airbusa, oni wiedzą, że jesteśmy bardzo, bardzo niezadowolonym klientem - dodał.

Powiedział też, że Qatar Airways mógłby przestawić się na B737 NG i podkreślił, że Amerykanki producent stara się nas zadowolić i dać nam samolot, jakiego potrzebujemy.

Airbus oświadczył, że wszystkie wady zostaną usunięte do lata.

reuters, p.r.

Nowe problemy dotyczą systemów hydraulicznych w niektórych samolotach, bo wzrasta ich temperatura, co może być dodatkowym utrudnieniem w gorącym klimacie, ponadto pojawił się większy hałas podczas kołowania na płycie lotniska.

Osoby często latające przywykły do dźwięku przypominającego szczekanie psa, wydobywającego się spod kabiny niektórych samolotów Airbusa przed startem. Dźwięk ten pochodzi z pompy mającej utrzymać równe ciśnienie w niezależnych systemach hydraulicznych nawet gdy jeden z silników zasilających jest wyłączony.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Czasy są niepewne, firmy nadal mało inwestują
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce