Sposób na finansowanie rozwoju

Leasingiem w Polsce zainteresowane są przede wszystkim mikro i małe przedsiębiorstwa – firmy o obrotach do 5 mln złotych stanowią ponad połowę leasingobiorców.

Aktualizacja: 09.04.2017 14:21 Publikacja: 09.04.2017 13:58

Foto: shutterstock

Z badań „Leasing Index" przeprowadzonych na zlecenie BZ WBK Leasing przez PMR Research wynika, że z leasingu korzysta 36 proc. polskich przedsiębiorstw segmentu MŚP. Według danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL), dynamika tak sfinansowanych aktywów wyniosła w ubiegłym roku 20,3 procent. Rok wcześniej było to 16,7-proc.

Początki leasingu w Polsce to wczesne lata 90. Dziś branża wręcz kwitnie. Największe z firm podpisują ponad sto umów dziennie. Skąd się bierze tak duże i rosnące z roku na rok zainteresowanie przedsiębiorstw takim finansowaniem? W leasing może wziąć niemal wszystko, co jest potrzebne do prowadzenia działalności gospodarczej. Leasingodawcy bywają przy tym znacznie bardziej elastyczni od banków. Procedury są prostsze, a uzyskanie sprzętu czy samochodu łatwiejsze, niż zdobycie potrzebnych środków ubiegając się o kredyt. W przypadku pojazdów i maszyn niekiedy w pakiecie otrzymuje się także serwis i przeglądy.

Mniejsi – bardziej zainteresowani

Głównymi klientami firm leasingowych pozostają mali przedsiębiorcy. Z tej formy finansowania chętnie korzystają też właściciele podmiotów dopiero startujących na rynku. Nie wymaga ona angażowania od razu dużych środków własnych, a umożliwia przedsiębiorstwu dywersyfikację źródeł pozyskiwania kapitału na start. Minusem jest to, że umowa leasingu zazwyczaj musi trwać co najmniej dwa lata, a leasingowana rzecz pozostaje własnością leasingodawcy przynajmniej do końca trwania umowy.

Jednak korzyści jest sporo. W ubiegłym roku 87,8 proc. potrzeb firm zostało sfinansowanych właśnie w ten sposób. Trudno jednoznacznie przewidzieć, czy dynamika tego rynku pozostanie nadal tak wysoka jak w ostatnich latach. Wiele zależy od często zmieniających się przepisów. W przypadku małych firm forma ta może nieco stracić na znaczeniu. Ostatnie wprowadzone do ustawy o PIT zmiany pozwalają firmom, podobnie jak podatnikom dopiero rozpoczynającym działalność gospodarczą, na skorzystanie z tzw. ekspresowej amortyzacji. Nie dotyczy ona jedynie samochodów i nieruchomości. W przypadku innych środków trwałych umożliwia dokonywanie jednorazowo odpisów amortyzacyjnych. Nie może ona przy tym przekraczać kwoty 215 tys. złotych. Pomimo tego, dla wielu przedsiębiorców leasing pozostaje nadal wyjątkowo atrakcyjną opcją. Szczególnie w sytuacji, gdy nie chcą oni lub nie mogą posiłkować się kredytem. Ta forma finansowania pozwala także szybko obciążyć koszty bieżącej działalności wydatkami na inwestycję.

Auta wciąż najpopularniejsze

Firmy leasingowe są w stanie zaspokoić coraz więcej rozmaitych potrzeb klientów. Wziąć w leasing można dziś nawet pracowników. To opcja, którą coraz częściej zainteresowane są firmy poszukujące oszczędności. Leasing przypomina tu umowę wynajmu pracowników. Jednak wciąż największą popularnością cieszą się samochody osobowe. Aż 25,7 proc. łącznego finansowania w leasingu dotyczy właśnie takich aut.

Głównymi klientami branży leasingowej pozostają firmy, które użytkują pojazdy o różnym przeznaczeniu. Od tych najmniejszych, ekonomicznych dla przedstawicieli handlowych, po luksusowe limuzyny, którymi poruszają się członkowie zarządu. Często potrzebne jest sfinansowanie także środków transportu – samochodów ciężarowych, ciągników, czy specjalistycznych naczep.

Powszechnym przedmiotem umowy leasingowej jest też sprzęt komputerowy, niezbędny do prowadzenia jakiejkolwiek działalności. Stanowi on, wraz z innymi maszynami, 26,4 proc. ogółu tak finansowanego wyposażenia przedsiębiorstw. Leasingowane bywają całe linie technologiczne oraz szeroko pojęty sprzęt, również ten specjalistyczny – medyczny, stomatologiczny, czy kosmetologiczny.

W czołówce Europy

Polski Związek Leasingu podaje, że wartość finansowania inwestycji równa jest 3,14 proc. krajowego PKB. Jesteśmy swoistymi liderami – wyprzedzamy Wielką Brytanię z 3 proc. tamtejszego PKB, Czechy z 2, 3 proc., Francję z 2 proc. i Niemcy z 1,8 proc. Dla całej strefy euro średnia jest prawie o połowę niższa i wynosi 1,6 procent. To pokazuje wyraźnie, że w naszym kraju leasing ma coraz większy wpływ na PKB, pozostając jednym z głównych pozafirmowych źródeł finansowania inwestycji. ?

Leasing w liczbach

Zgodnie z raportem „Wyniki branży leasingowej za 2016 rok" przygotowanej przez Związek Polskiego Leasingu łączna wartość aktywnego portfela na dzień 31.12.2016 w kwocie 105,1 mld zł (97,8 mld zł dla ruchomości i 7,3 mld zł dla nieruchomości) jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki (114,5 mld zł, wg stanu na koniec 2016). Leasing to wciąż główne, obok kredytu, zewnętrzne źródło finansowania inwestycji w gospodarce.

Z badań „Leasing Index" przeprowadzonych na zlecenie BZ WBK Leasing przez PMR Research wynika, że z leasingu korzysta 36 proc. polskich przedsiębiorstw segmentu MŚP. Według danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL), dynamika tak sfinansowanych aktywów wyniosła w ubiegłym roku 20,3 procent. Rok wcześniej było to 16,7-proc.

Początki leasingu w Polsce to wczesne lata 90. Dziś branża wręcz kwitnie. Największe z firm podpisują ponad sto umów dziennie. Skąd się bierze tak duże i rosnące z roku na rok zainteresowanie przedsiębiorstw takim finansowaniem? W leasing może wziąć niemal wszystko, co jest potrzebne do prowadzenia działalności gospodarczej. Leasingodawcy bywają przy tym znacznie bardziej elastyczni od banków. Procedury są prostsze, a uzyskanie sprzętu czy samochodu łatwiejsze, niż zdobycie potrzebnych środków ubiegając się o kredyt. W przypadku pojazdów i maszyn niekiedy w pakiecie otrzymuje się także serwis i przeglądy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców