Na celowniku śląskich firm jest Ameryka Południowa

W Europie śląskich eksporterów wciąż najbardziej interesuje Zachód, co wynika z bezpieczeństwa biznesu. Jednak prawie co czwarta spośród najlepszych firm planuje ekspansję do Ameryki Środkowej i Południowej.

Publikacja: 06.04.2016 21:00

Foto: ROL

O kierunkach ekspansji zagranicznej ze Śląska rozmawiano przy okazji wręczenia nagród najlepszym śląskim eksporterom w konkursie „Regionalne Orły Eksportu" organizowanym przez „Rzeczpospolitą".

Chęć eksportowania przez śląskie firmy na południową półkulę może się wydać dość zaskakująca, ale zapewne cieszy przedstawicieli Banku Zachodniego WBK będącego częścią Santander Group i mocno wspierającego właśnie ten kierunek eksportu w ramach Programu Rozwoju Eksportu. Mniej zaskakujące wydają się preferencje eksportowe śląskich firm, jeśli idzie o rynek europejski. Chcą one przede wszystkim rozwijać swój eksport do krajów Europy Zachodniej. Jak zgodzili się Tomasz Salomon, wicedyrektor Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju, i Robert Kremser, dyrektor rozwoju biznesu w wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, wynika to przede wszystkim z wysokiego poziomu bezpieczeństwa prowadzenia interesów z tamtejszymi kontrahentami. Jednak, jak podkreśla Kremser, poziom tego bezpieczeństwa niestety spada na najbliższym nam rynku niemieckim.

Wiele mówiono też o innych rynkach pozaeuropejskich, w tym azjatyckim i afrykańskim. – Afryka i Azja znalazły się wprost w tzw. planie Morawieckiego – przypomniał Piotr Gadzinowski, manager w firmie doradczej Crido Taxand. Eksperci obecni na konferencji w Katowicach zgodnie przyznali jednak, że polscy przedsiębiorcy powinni bardziej zainteresować się wielkim rynkiem afrykańskim. – Afryka coraz bardziej eksplorowana przez kraje takie jak Chiny to miliard mieszkańców, a tymczasem eksport z Polski do Afryki stanowi ledwie równowartość eksportu z naszego kraju na Ukrainę – wskazywał Kremser.

Dyskutowano też o roli polskich ambasad i funkcjonujących przy nich Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI). – Dyplomacja ekonomiczna to jedno z priorytetowych działań naszego resortu. Od kilku lat robimy w tej dziedzinie duże postępy – zapewniał Rafał Frąc z Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Jak zapowiedział, wkrótce na mapie polskich placówek dyplomatycznych pojawią się nowe ambasady na Filipinach, w Mongolii, Senegalu, Tanzanii, Panamie i Ekwadorze. Jak dodał Salomon, ma się też zwiększyć liczba WPHI. Nowe powstaną m.in. w Serbii i Wietnamie. Jednak, jak przyznała Elżbieta Urbańska, menedżer ds. relacji z klientami z Biura Ubezpieczeń Gwarantowanych przez Skarb Państwa w KUKE, dyplomacji ekonomicznej wciąż się dopiero jako kraj uczymy i potrzeba jeszcze wiele działań organizacyjnych i koordynacyjnych, aby podróże polskich przedsiębiorców towarzyszących oficjalnym misjom gospodarczym z udziałem decydentów z resortów rozwoju i spraw zagranicznych kończyły się od razu zawarciem nowych kontraktów. Na razie zachęty instytucji państwowych i branżowych do ekspansji zagranicznej przedsiębiorcy, także śląscy, oceniają jako bardzo słabe. W Katowicach tylko 3 proc. najlepszych eksporterów wskazało, że do zainteresowania się ekspansją zagraniczną skłoniły ich zachęty płynące ze strony instytucji publicznych.

Wydarzenie współfinansowane przez Ministerstwo Rozwoju

Najważniejsze adresy dla eksporterów www.trade.gov.pl

NASI LAUREACI

Najlepszy eksporter: AIUT

Gliwicka firma ze 100-proc. polskim kapitałem jest producentem automatyki dla różnych gałęzi przemysłu. Zrealizowała ponad 300 dużych projektów w 45 krajach. Ma spółki zależne w USA, Indiach, Chinach i Rumunii.

Najdynamiczniejszy eksporter: Avio

Firma jest ośrodkiem inżynierskim i poddostawcą części dla gigantów światowej awiacji. To w bielskich zakładach robione są m.in. łopatki turbin niskiego ciśnienia dla nowej generacji silników lotniczych koncernów, takich jak GE czy Pratt & Whitney.

Produkt eksportowy: ELPLAST+

Wszystkie udziały przetwórcy tworzyw sztucznych z Jastrzębia-Zdroju należą do Anny Pawelak i Teresy Pawelak. Spółka specjalizuje się w produkcji rur i profili z polietylenu i polipropylenu oraz wielko- i małogabarytowych wyrobów z polietylenu.

Innowacyjny produkt eksportowy: DFME Damel

Silniki elektryczne z dąbrowskiej fabryki pracują w większości produkowanych w kraju maszyn górniczych i trafiają na eksport. Każdy z nich to produkt specjalny – musi być szyty na miarę i bezpieczny, bo jest potem używany w ekstremalnych warunkach.

Osobowość eksportu: Artur Tomasik, prezes GTL

Kierowane przez Artura Tomasika Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze przekształciło Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach w jedno z najważniejszych lotnisk w kraju, zapewniając mu zarazem perspektywy dalszego dynamicznego rozwoju.

Najlepszy eksporter: Aluprof

Aluprof, spółka zależna giełdowej Grupy Kęty, to jeden z czołowych europejskich dystrybutorów systemów aluminiowych. Duży apetyt na wzrost eksportu spółka wiąże z USA – z systemów Aluprofu powstała m.in. fasada hotelu Marriott na Manhattanie.

Najdynamiczniejszy eksporter: Izo Blok

Giełdowy producent wyrobów z polipropylenu spienionego miał w zeszłym roku najlepsze wyniki w swojej 15-letniej historii. Firma konsekwentnie umacnia pozycję europejskiego lidera w dostawach kształtek z tworzyw spienionych, niezbędnych w motoryzacji.

Eksportowy produkt: Energoinstal

Notowana na warszawskiej giełdzie spółka jest jednym z największych producentów kotłów energetycznych w Polsce. Urządzenia katowickiej firmy pracują m.in. w Anglii, Niemczech, Szwecji oraz na Węgrzech.

Innowacyjny produkt eksportowy: Famur

Katowicka spółka należy do czołówki światowych producentów maszyn i urządzeń górniczych. Jednym z jej innowacyjnych produktów jest szynowy system transportowy do szybkiego przezbrajania urządzeń systemu ścianowego w kopalniach.

Osobowość eksportu Dawid: Starzyczny DAAS

Założył firmę DAAS w 2004 roku, aby w biznesie wykorzystać alpinistyczne pasje i kwalifikacje. U pracowników ceni skrupulatność i opanowanie, sprawdzają się przy antykorozyjnym czy przeciwpożarowym zabezpieczaniu wysokich obiektów w całej Europie.

Najlepszy eksporter: Elzab

Zabrzańska firma specjalizuje się w produkcji szerokiej gamy urządzeń – kas i drukarek fiskalnych, wag elektronicznych, szuflad kasowych czy sprawdzarek cen. Około połowy rocznych przychodów spółka osiąga ze sprzedaży eksportowej.

Najdynamiczniejszy eksporter: ZACh Chemet

Producent zbiorników LPG i cystern kolejowych stale rozwija się na rynkach zagranicznych. Spółka, której produkty są już dostępne na wszystkich kontynentach, współpracuje zarówno z globalnymi koncernami chemicznymi, jak i z lokalnymi firmami inżynieryjnymi.

Eksportowy produkt: Nitroerg

Producent materiałów wybuchowych z Birunia wchodzi w skład grupy kapitałowej KGHM. Jego wyroby są stosowane w górnictwie – trafiają do około 40 krajów świata, otwarta w ubiegłym roku nowa fabryka ma jeszcze przyspieszyć ekspansję zagraniczną.

Innowacyjny produkt eksportowy: Wulkan

Częstochowska odlewnia żeliwa świadczy usługi dla klientów z Europy Zachodniej i Skandynawii oraz Stanów Zjednoczonych i Japonii. Wyroby trafiają głównie do przemysłu budowlanego, samochodowego i maszynowego.

Osobowość eksportu: Piotr Wojaczek, prezes KSSE

Piotr Wojaczek kieruje Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną od początku jej istnienia. W tym czasie KSSE zmieniła gospodarczy charakter Śląska. Skończyła się dominacja górnictwa, a dzięki strefie rozwinęły się tak perspektywiczne branże jak motoryzacja.

Nasza kapituła

Tomasz Salomon zastępca dyrektora Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw Ministerstwa Rozwoju

Tadeusz Donocik prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach

Bożena Rojewska kierownik oddziału Fundusz Górnośląski, oddział w Katowicach

Krzysztof Dudziński zastępca dyrektora

Wydziału Gospodarki, Turystyki i Sportu, Urząd Marszałkowski w Katowicach

Magdalena Gruszka senior banker pion bankowości biznesowej, Bank Zachodni WBK

Krzysztof Adam Kowalczyk kierownik

działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej"

Nasz cykl: regionalne orły eksportu

Relacje w „Rzeczpospolitej":

- Kujawsko-Pomorskie – 3 marca

- Zachodniopomorskie – 14 marca

- Łódzkie – 25 marca

- Śląsk – 7 kwietnia

- Podkarpackie – 14 kwietnia

- Małopolska – 21 kwietnia

- Wielkopolska – 28 kwietnia

- Dolny Śląsk – 16 maja

- Lubelskie – 23 maja

- Podlasie – 6 czerwca

- Mazowsze – 9 czerwca

- Pomorze – 20 czerwca

O kierunkach ekspansji zagranicznej ze Śląska rozmawiano przy okazji wręczenia nagród najlepszym śląskim eksporterom w konkursie „Regionalne Orły Eksportu" organizowanym przez „Rzeczpospolitą".

Chęć eksportowania przez śląskie firmy na południową półkulę może się wydać dość zaskakująca, ale zapewne cieszy przedstawicieli Banku Zachodniego WBK będącego częścią Santander Group i mocno wspierającego właśnie ten kierunek eksportu w ramach Programu Rozwoju Eksportu. Mniej zaskakujące wydają się preferencje eksportowe śląskich firm, jeśli idzie o rynek europejski. Chcą one przede wszystkim rozwijać swój eksport do krajów Europy Zachodniej. Jak zgodzili się Tomasz Salomon, wicedyrektor Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju, i Robert Kremser, dyrektor rozwoju biznesu w wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, wynika to przede wszystkim z wysokiego poziomu bezpieczeństwa prowadzenia interesów z tamtejszymi kontrahentami. Jednak, jak podkreśla Kremser, poziom tego bezpieczeństwa niestety spada na najbliższym nam rynku niemieckim.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro