– Amazon postara się wykorzystać wszystkie słabości swojego rywala, by w ten sposób przekonywać do siebie tak sprzedawców, jak i klientów – mówi Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital. – Polska to duży rynek, na którym jest miejsce dla obu firm. Jeśli Amazonowi uda się przekonać do siebie część e-konsumentów i e-sprzedawców, możemy mieć przez lata dobrze działający duopol, korzystny dla wszystkich stron.
– Każdy podmiot wchodzący do polskiego e-commerce z zamiarem osiągnięcia sukcesu musi zapewnić jak najwyższą jakość na każdym z powyższych etapów: od prezentacji oferty po płatność, na dostawie kończąc. Na polskim rynku e-handlu, który szybko przestaje być tylko naśladowcą zachodnich trendów, a przeobraża się w dojrzałą branżę, nie ma już miejsca na pomyłki i potknięcia – mówi Piotr Dębek, product manager w PayPo, dostawcy płatności odroczonych dla e-sprzedawców.
Opinia dla „rz"
Alex Ootes, wiceprezes ds. rozwoju w UE, Amazon
Mamy duże plany związane z polskim rynkiem, kolejne informacje będziemy ogłaszać stopniowo. W dzień debiutu na żadnym rynku nie informowaliśmy o kolejnych etapach. Informacje o kampanii czy programie Prime pojawią się w swoim czasie. To początek przygody na polskim rynku, jesteśmy pozytywnie zaskoczeni skalą zainteresowania klientów już w kilka godzin po uruchomieniu serwisu. Oferujemy ponad 100 mln produktów, z czego dziesiątki tysięcy pochodzą od polskich sprzedawców. To początek pozyskiwania kolejnych, mamy w Europie ponad 150 tys. sprzedawców.
Pandemia nakręca e-zakupy
12 mld dol. wyniosły wydatki internetowe tylko na pięć głównych kategorii produktów – wynika z danych zebranych przez Statista.com. To 2,3 mld dol. więcej niż w 2019 r., co oznacza skok o niemal 25 proc. Ogółem polski rynek e-commerce to w przewadze MŚP, a jego wartość szacowana jest na 100 mld zł – podaje Izba Gospodarki Elektronicznej. Choć wydaje się, że tak ogromny wzrost jest nie do powtórzenia, to wiele wskazuje, iż wiele sektorów w 2021 r. może rosnąć w podobnym tempie. Przykład to największa kategoria w polskim online, czyli moda. W 2020 r. Polacy zwiększyli swoje wydatki na ubrania przez internet o ponad 1,1 mld dol., do 5,7 mld dol., ale prognoza na 2021 r. mówi o wzroście ponownie o niemal 1 mld dol. Ogólne wydatki internetowe już o ponad 20 proc. nie wzrosną, ale wciąż to ma być dwucyfrowe tempo.