Raport BCG: Polska jest daleko za technologiczną elitą

Najbardziej innowacyjnymi firmami na świecie są Apple, Google oraz Tesla – wynika z raportu BCG, który poznała „Rzeczpospolita".

Aktualizacja: 12.01.2017 06:43 Publikacja: 11.01.2017 20:57

Foto: 123RF

– Czołówka jest stabilna, ale na globalnego innowatora numer jeden wyrasta Tesla. Firma za kilka dni zaprezentuje oprogramowanie auta autonomicznego, a to nie koniec pomysłów Elona Muska. Jako jedyny ma zresztą w naszym zestawieniu dwie firmy: Teslę i SpaceX – mówi Piotr Jasiak, ekspert ds. innowacji technologicznych w firmie doradczej BCG.

Na liście m.in. szósty jest Netflix, 17. Uber, a 21. – AirBnB. Większość firm z zestawienia podaje, że głównym źródłem nowych projektów i pomysłów są struktury wewnętrzne oraz różnego typu partnerstwa – z firmami czy uczelniami.

– Amerykańskie firmy dominują, jest ich w zestawieniu ponad 60 proc. Taki jest też udział tego kraju w globalnych wydatkach na innowacje. Tylko na innowacje w obszarze finansów od 2005 r. inwestorzy w USA przeznaczyli ponad 100 mld dol. – dodaje Piotr Jasiak.

Europa w tym czasie pozyskała na ten cel 11 mld dol., w tym Polska ma jedynie 1 proc.

To już 11. edycja listy 50 czołowych innowatorów świata, którą w Polsce mogła przed czwartkową publikacją poznać jedynie „Rzeczpospolita".

Ranking powstaje w oparciu o badanie wśród menedżerów z całego świata pytanych, jakie firmy uznają za innowacyjne. Dodatkowo wykorzystywane są wskaźniki, np. stopa zwrotu z kapitału dla akcjonariuszy.

W takim gronie polskie firmy na razie nie mają szansy się znaleźć, ale trzeba zauważyć u nas zdecydowaną zmianę nastawienia do start-upów.

– Polskie start-upy mogą podbijać świat dzięki swoim innowacyjnym produktom lub usługom. Żeby było to możliwe, potrzebne jest wsparcie w postaci pomocy publicznej, takiej jak niedawno ogłoszone inicjatywy BRIdge VC czy Start in Poland, bądź rozważanej „piaskownicy regulacyjnej" dla małych firm z perspektywicznych branż, takich jak finanse – mówi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale MasterCard Europe. – Cel łączenia korporacji i start-upów przyświeca platformie współpracy The Heart Warsaw, której jesteśmy strategicznym partnerem i która w styczniu ruszy w stolicy – dodaje.

– Wiele firm we wczesnej fazie rozwoju dochodzi do momentu, w którym posiada działający prototyp rozwiązania, ale nie potrafi przekonać do niego dużego pierwszego odbiorcy, a po pewnym czasie z braku środków oraz możliwości pozyskania finansowania drugiej rundy inwestycyjnej wynikającej z braku przychodów – rozumianego przez inwestorów jako brak zainteresowania rynku – projekt upada – mówi Piotr Pietrzak, główny technolog w polskim IBM. – Drogą do dojścia do globalnej sławy może być też współpraca z korporacjami.

W krakowskim laboratorium IBM jest co roku około 100 zgłoszeń patentowych, a w ich przygotowanie jest zaangażowany średnio co trzeci zatrudniony.

Są już firmy, które na arenie międzynarodowej się przebijają. – To m.in. CD Projekt RED z marką Wiedźmin, serwis ZnanyLekarz.pl, który działa już na 19 rynkach, rzeszowska firma G2A działająca globalnie w branży gier wideo czy dynamicznie rozwijający się start-up Azimo – mówi Rafał Plutecki, szef Google Campus Warsaw. – Jednak nadal mały jest udział funduszy venture capital, które muszą się znacznie rozwinąć, a na to potrzeba kilku lat. Potrzebna jest kultura akceptacji porażek jako koniecznych i normalnych kroków w rozwoju firm. Potrzebne są też ułatwienia prawne, które pozwolą z większą swobodą eksperymentować z ryzykownymi rozwiązaniami.

Kontrakty za granicą z powodzeniem wygrywają Comarch czy Asseco. A stworzony w Polsce system e-płatności PayU jest obecny w 16 krajach. Projekt wystartował obok Allegro w 2002 r., teraz należy do koncernu Naspers i od 2014 r. wszystkie spółki procesujące płatności internetowe w grupie działają jako PayU.

– Na początku był to wyłącznie system transakcyjny ułatwiający rozliczenia w internecie. Dzisiaj mamy wiele nowych rozwiązań, m.in. płatności mobilne, raty, płatności cykliczne, płatności jednym kliknięciem czy konto PayU – mówi rzeczniczka firmy Justyna Grzyl.

– Czołówka jest stabilna, ale na globalnego innowatora numer jeden wyrasta Tesla. Firma za kilka dni zaprezentuje oprogramowanie auta autonomicznego, a to nie koniec pomysłów Elona Muska. Jako jedyny ma zresztą w naszym zestawieniu dwie firmy: Teslę i SpaceX – mówi Piotr Jasiak, ekspert ds. innowacji technologicznych w firmie doradczej BCG.

Na liście m.in. szósty jest Netflix, 17. Uber, a 21. – AirBnB. Większość firm z zestawienia podaje, że głównym źródłem nowych projektów i pomysłów są struktury wewnętrzne oraz różnego typu partnerstwa – z firmami czy uczelniami.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce