Najdroższe marki Europy staniały. Lider wciąż ten sam

O 10 proc. do niespełna 1,8 biliona euro spadła od zeszłego roku wartość 500 najcenniejszych marek europejskich wycenianych przez firmę Brand Finance.

Aktualizacja: 16.06.2021 17:08 Publikacja: 16.06.2021 14:23

Mercedes-Benz stracił na wartości, ale wciąż jest najdroższą marką Europy

Mercedes-Benz stracił na wartości, ale wciąż jest najdroższą marką Europy

Foto: AdobeStock

Marki motoryzacyjne, pomimo problemów związanych nie tylko z pandemią, pozostają najwyżej wycenianą branżą w tegorocznym rankingu Brand Finance Europe 500 2021. Odpowiadają za 14 proc. wyceny całej 500-tki, która w ciągu minionego roku skurczyła się z 1,96 bilion do 1,76 biliona euro, czyli o jedną dziesiątą. W rezultacie zmniejszył się dystans między Europą, która zajmuje drugie miejsce pod względem wartości 500 swoich najdroższych marek, a Chinami, które szybko doganiają nasz kontynent. Chińska 500. jest już warta 1,65 biliona euro. Liderem pozostają USA, które (dzięki potentatom technologicznym, na czele z Applem) mają 500. wycenianą na 3,4 biliona euro.

– Pandemia, która przetoczyła się przez cały świat, przetestowała determinację czołowych europejskich marek; niektóre z nich rozkwitły korzystając na zmianie nawyków konsumentów, podczas gdy inne liczą na to, że szybki program szczepień pozwoli im wkrótce wrócić do normalnej działalności - komentuje Richard Haigh, dyrektor zarządzający Brand Finance.

Wyzwania lidera

Do spadku wartości europejskiej 500. przyczynił się lider rankingu, marka Mercedes-Benz, która w tym roku została wyceniona na 49,6 miliarda euro, prawie o 16 proc. mniej niż w 2020 r. Jak oceniają eksperci Brand Finance, do problemów związanych z pandemią doszły trudności firmy z opracowaniem spójnej strategii mobilności elektrycznej i z komunikacją jasnej wizji rozwoju elektrycznych modeli.

Dużo mniejsze obniżki wartości zanotowały marki samochodowe zajmujące dalsze miejsca w rankingu, w tym trzeci na podium Volkswagen, który stracił tylko 1 proc. i jest wart obecnie 40 mld euro. Autorzy zestawienia chwalą połączenie strategii „New Volkswagen”- określanej jako nowa era dla marki VW - z firmową strategią rozwoju elektromobilności, Together 2025+, która ma pozwolić firmie zepchnąć Teslę z pozycji lidera produkcji elektryków. Piąta w tegoroczny rankingu marka BMW straciła 6 proc. i jest warta 34,4 mld euro.

Wśród marek, które rozwinęły się podczas pandemii są te z sektora telekomunikacji i nowych technologii, w tym tegoroczny wicelider rankingu, Deutsche Telekom. Wartość jego marki wzrosła o ponad jedną piątą, to 43,5 mld euro, co pozwoliło jej awansować z 5. pozycji na drugie miejsce na podium. Z drugiej strony marka francuskiego giganta, Orange, straciła na wartości 1 proc. (do 16,3 mld euro).

Pandemia sprawiła, że liderami wzrostu wartości były w minionym roku marki firmujące usługi dostarczania posiłków. Rekordzistką była niemiecka Delievery Hero, której wycena skoczyła prawie o 150 proc. do 3,2 mld euro.

Spadki notowały z kolei najdroższe marki handlowe, w tym lider w tej kategorii, IKEA, która straciła 13 proc. i jest wyceniana na 15,3 mld euro.

Niemiecki prymat

Na wartości traciły też marki europejskich banków - łącznie ich wycena spadła o jedną piątą. Najwyżej wyceniany znak firmowy brytyjskiego banku HSBC, zajmujący 21. pozycję, jest teraz wart 14,5 mld euro, o 18 proc. mniej niż rok wcześniej. O 23 proc. skurczyła się wycena marki Santander (do 12,2 mld euro).

Łącznie dwie trzecie marek w Brand Finance Europe 500 2021 należy do firm z krajów Unii Europejskiej, na czele z Niemcami (65 najdroższych niemieckich marek odpowiada aż za 25 proc. całej wartości zestawienia).

Pozostała jedna trzecia uczestników rankingu to marki brytyjskie (najdroższa, BP warta 19,2 mld euro zajmuje 7. miejsce), szwajcarskie (na czele z Nestle wartą 16,5 mld euro) i rosyjskie, wśród których najdroższa, bankowa Sbier jest wyceniana na prawie 8 mld euro.

Marki motoryzacyjne, pomimo problemów związanych nie tylko z pandemią, pozostają najwyżej wycenianą branżą w tegorocznym rankingu Brand Finance Europe 500 2021. Odpowiadają za 14 proc. wyceny całej 500-tki, która w ciągu minionego roku skurczyła się z 1,96 bilion do 1,76 biliona euro, czyli o jedną dziesiątą. W rezultacie zmniejszył się dystans między Europą, która zajmuje drugie miejsce pod względem wartości 500 swoich najdroższych marek, a Chinami, które szybko doganiają nasz kontynent. Chińska 500. jest już warta 1,65 biliona euro. Liderem pozostają USA, które (dzięki potentatom technologicznym, na czele z Applem) mają 500. wycenianą na 3,4 biliona euro.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły