W sklepach zaczyna brakować rowerów. A ceny nadal rosną

Polska gospodarka jest czwartym pod względem produkcji rowerów krajem w Europie. W ubiegłym roku wartość eksportu rowerów przekroczyła 1 mld zł - o 20 proc. więcej niż w 2019 roku. Popytowi na jednoślady sprzyja pandemia, bo dla wielu osób jest to jedyna forma aktywnego wypoczynku na wolnym powietrzu. W sklepach jednak zaczyna brakować sprzętu ze względu na problemy z dostawami części z Azji - informuje Business Insider Polska.

Aktualizacja: 15.04.2021 10:21 Publikacja: 15.04.2021 09:44

W sklepach zaczyna brakować rowerów. A ceny nadal rosną

Foto: Bloomberg

Andrzej Łabędź, który prowadzi na warszawskich Szczęśliwicach sklep i serwis rowery PROFIbike, mówi, że popyt na rowery w pandemii wzrósł. Na jednoślady przesiada się obecnie znacznie więcej Polaków, niż jeszcze przed pandemią.

- Myślę, że zainteresowanie rowerami wzrosło w czasie pandemii o ok. 25 proc. O tyle też wzrosły średnio ceny rowerów - mówi.

Właściciel PROFIibike dodaje także, że sklepy i sprzedawcy mają ogromny problem z towarem. Mimo zwiększonego zapotrzebowania producenci cierpią z powodu braku dostaw podzespołów - takich jak części od firmy Shimano. Serwisy także to odczuwają. Andrzej Łabędź mówi, że jego serwis poszukuje także części na różnego rodzaju sklepach internetowych, ale ich dostępność jest praktycznie żadna.

- Generalnie rowerów brakuje. Jak składaliśmy we wrześniu i w październiku zamówienia na sezon 2021 - bo tak wygląda cykl zamówień w naszej branży - to od blisko 90 proc. importerów słyszeliśmy, że są w stanie zrealizować jedynie 40 proc. zamówienia - mówi.

Sieć Decathlon także odnotowała zwiększone zainteresowanie ze strony klientów zakupem nowego roweru. W komentarzu przesłanym redakcji Business Insider Polska pisze, że wzrost zainteresowania rowerami jest zdecydowanie większy niż w poprzednich latach i utrzymuje się na poziomie dwucyfrowym – w 2021 roku sprzedaż może przekroczyć 20 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że Polska jest czwartym producentem rowerów w Unii Europejskiej. W latach 2015-2019 produkowanych było w Polsce średnio 1,12 mln rowerów. W 2020 r. nastąpił jednak spadek produkcji do 750 tys. Zmniejszenie produkcji związane jest z utrudnionym dostępem do komponentów sprowadzanych z Chin, szczególnie dotyczy to najczęściej stosowanych w polskich rowerach przerzutek firmy Shimano. Pierwsze miesiące 2021 r. wskazują na wynik podobny do ubiegłorocznego. Łącznie w styczniu i w lutym wyprodukowano 154 tys. rowerów, a w zeszłym roku w tym samym okresie 155 tys.

Rośnie także eksport polskich rowerów. Przekroczył on w 2020 roku wartość 1 mld zł, co stanowi 20-procentowy wzrost względem 2019 r Rośnie także znaczenie nowej kategorii – rowerów z silnikiem elektrycznym. Ich eksport wzrósł od 2018 r. (kiedy nałożono antydumpingowe cła na produkty z Chin) 15-krotnie, a w porównaniu z 2019 r. – 2,5-krotnie i osiągnął wartość 321 mln zł, odpowiadając niemal za jedną trzecią wywozu wszystkich rowerów.

W UE Polska jest 6. najważniejszym dostawcą rowerów do innych państw członkowskich i 9. w kategorii rowerów elektrycznych.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły