fbTrack
REKLAMA

Biznes

Design opakowań. Co wpływa na ostateczny projekt opakowania?

Projektowanie opakowań uznano za odrębną dyscyplinę projektową w 1945 roku, jednak tematyka opakowań interesowała ludzi o wiele wcześniej. Już egipskie wazy i kora drzew morwy służyły do przechowywania wina, oliwy oraz żywności. Współcześnie opakowania pełnią nie tylko funkcję ochronną, dlatego podczas ich tworzenia bierze się pod uwagę szereg innych czynników. Co wpływa na ostateczny projekt opakowania? Jak przebiega jego tworzenie?

Produkcja masowa i konsumpcyjny styl życia

Opakowania tworzono już w starożytności, jednak dopiero w czasie rewolucji przemysłowej w Anglii wyprodukowano pierwsze kartony i puszki, które przypominają opakowania stosowane współcześnie. Produkcja masowa sprawiła, że znalezienie sposobów na bezpieczny transport towarów i przedłużenie ich trwałości stało się wtedy koniecznością. Puszki cynowe i metalowe opatentował Peter Durand w 1810 roku, natomiast w 1817 roku wynaleziono kartonowe pudła. Dzięki temu gotowe produkty mogły być wysyłane do odległych krajów i miast, bez ryzyka, że ich sprzedaż na miejscu okaże się niemożliwa.

W XX wieku produkcja masowa przyśpieszyła, a rosnąca konkurencja sprawiła, że opakowania zyskały nową funkcję. Ich zadaniem była już nie tylko ochrona produktu, ale również jego wyróżnienie. Karton, szklana butelka lub plastikowy kubek stały się „wizytówką” produktu i samej marki. Tym samym, opakowanie zaczęło pełnić funkcję marketingową. Takie zmiany w projektowaniu opakowań wymusiła zmiana stylu życia konsumentów.

Projekt opakowania widziany z różnych perspektyw

Projekt opakowania powstaje po uwzględnieniu w nim kilku perspektyw. Po określeniu technologii produkcji towaru, sposobu jego transportu i bezpieczeństwa przechowywania, dobiera się odpowiedni materiał na opakowanie. Następnie pracuje się nad projektem grafiki, aspektami marketingowymi, wywoływaniem emocji u odbiorców oraz nad komunikacją wizualną marki. Mariusz Wszołek z Uniwersytetu SWPS podkreśla bowiem, że opakowanie to przede wszystkim nośnik wizerunku.

Tworząc nowe opakowanie z MunjoDesign.pl, przyjmuje się perspektywę producenta opakowań, grafika i marketingowca. Na podstawie trzech różnych spojrzeń na ten sam problem projektowy powstaje ostateczny kształt pudełka, butelki, puszki, tubki lub plastikowego kubeczka.

Z perspektywy producenta opakowań ocenia się, jakie materiały można wykorzystać do bezpiecznego przechowywania i transportowania określonego produktu. Następnie określa się maksymalny ciężar opakowania, jego wytrzymałość oraz standardy związane z dostawą towaru do różnych krajów.

Ograniczenia związane z produkcją opakowania wpływają na późniejszy projekt graficzny. Grafik musi dostosować się do określonego budżetu na produkcję opakowania, właściwości materiału oraz funkcjonalności.

Projektowanie opakowań przez grafika skupia się na przygotowaniu atrakcyjnego wizualnie przekazu marketingowego. Jego zadaniem jest połączenie elementów takich jak nazwa produktu, logo producenta i informacje o towarze w spójną całość o określonym przekazie. Opakowanie, które jednocześnie jest funkcjonalne i dopracowane pod względem wyglądu, przyciąga uwagę w sklepie i zachęca konsumentów do zakupu.

Zadaniem opakowania jest również promowanie produktu. Informacje o nowym składzie, większej pojemności lub o rekomendowanej cenie zachęcają do sięgnięcia po dany towar. Umieszczanie na opakowaniu elementów tego typu sprawdza się między innymi podczas akcji promocyjnych obejmujących wystawianie produktów na standach z logo producenta. Informacje dotyczące różnych działań marketingowych nie muszą znajdywać się na wszystkich opakowaniach - wystarczy zaprojektować kilka wariantów tego samego pudełka lub plastikowego kubeczka, a następnie wytwarzać opakowanie w wersji odpowiadającej zaplanowanym działaniom marketingowym.

Opakowanie a komunikacja wizualna

Opakowania na sklepowych półkach „mówią” nie tylko o produkcie, ale także o jego producencie. Każde pudełko, butelka i puszka przedstawiają określony wizerunek marki i jej oferty. Opakowanie ma bowiem za zadanie wywoływanie konkretnych emocji. Przykładowo, białe kartony ze srebrnymi elementami kojarzą się z czystością i sterylnością, dlatego są wybierane do pakowania leków. Brązowe opakowania papierowe nawiązują natomiast do recyclingu i produktów ekologicznych, dlatego wybiera się je na przykład do pakowania hipoalergicznych, naturalnych mydeł.

Opakowanie jest kluczowym czynnikiem, który wpływa na wybór danego produktu w sklepie. Inwestycja w przemyślany i atrakcyjny wizualnie projekt powinna być podstawą przed wypuszczeniem towaru na rynek. Współcześni konsumenci oceniają produkt przez pryzmat jego zewnętrznej warstwy, jaką jest pudełko, etykieta etc. To właśnie ten element decyduje często o tym, czy kupujący wybierze dany towar na półce sklepowej. Atrakcyjne dla grupy docelowej opakowanie jest integralnym elementem oferty danej marki - nawet najlepszy jakościowo produkt nie zyska popularności, jeśli zostanie zapakowany w nieprzemyślany sposób.

Więcej o projektowaniu opakowań dowiesz się z artykułu:  https://munjodesign.pl/projektowanie-opakowania-krok-po-kroku-czyli-cechy-dobrego-opakowania/

Materiał Promocyjny 

REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA