fbTrack
REKLAMA

Biznes

Jak zaprojektować logo dla firmy? Na co zwrócić uwagę?

Logo jest najistotniejszym elementem identyfikującym firmę. Rozpoznawalny przez klientów znak firmowy to jeden z najważniejszych elementów przepisu na sukces marki. Wiedząc, jak zaprojektować logo dla firmy, można przyczynić się do wyróżnienia firmy na tle konkurencji.

Wielokrotnie powtarza się, że pierwszym narzędziem marketingowym firmy jest logo. Projektowanie logo firmy przez profesjonalne studio graficzne, w którego trakcie wykorzystuje się znajomość wielu płaszczyzn, aby właściwie oddziaływać na potencjalnego klienta. Począwszy od zasad graficznych, poprzez marketingowe, na psychologicznych kończąc. Dobre logo bowiem to znak, który powinien zapadać w pamięć i kojarzyć się z firmą, mimo upływu wielu lat.

Czym jest logo?

Właściwie, czym ono jest? Logo to projekt graficzny składający się z sygnetu, czyli elementu graficznego, logotypu, czyli części typograficznej oraz tagline, czyli sloganu reklamowego często określanego także jako claim. Funkcjonują loga, które nie muszą zawierać wszystkich tych elementów na raz. Spotkać można logo bez claimu, jedynie w formie sygnetu, a także wykorzystanie samego logotypu.

Dlaczego logo jest ważne dla firmy?

Często właściciele firm nie zdają sobie sprawy z tego, jak wielką siłą dysponuje logo. Wszak wyróżnia markę z tłumu innych. Wywołuje pozytywne pierwsze wrażenie, po którym klienci chcą przyjść do tej konkretnej firmy, a nie do innej.

Logo jest elementem, obok którego klienci nie mogą przejść obojętnie. Dobrze zaprojektowane logo budzi zaufanie już podczas pierwszego z nim kontaktu. Wskazuje, że potencjalny klient ma do czynienia z profesjonalną firmą, a nie amatorską.

Dlatego też ważne jest, aby projektowanie logo powierzyć profesjonalistom. Przy tworzeniu znaku o tak dużym znaczeniu dla firmy, trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Wśród nich można wymienić kolory, które ze sobą współgrają. Odpowiednie proporcje wszystkich elementów. Typografię dopasowaną do charakteru firmy. Konstrukcję zapewniającą czytelność. Ponadto, uwzględnia się aspekty psychologiczne, aby logo przynosiło jak najlepszy efekt.

Jak zaprojektować logo dla firmy?

Projektowanie logo firmy jest procesem, który wymaga odpowiedniego zaangażowania. Nie trwa on chwili. Podzielony jest na kilka etapów w celu uzyskania najlepszego efektu. Początkiem, a zarazem podstawą prac, jest wypełnienie briefu przez klienta. To dokument bardzo istotny z punktu widzenia studia graficznego. Odpowiedzi w nim zawarte pomogą w scharakteryzowaniu firmy. Ważne jest przy tym wskazanie grupy docelowej. Nie można zapominać także o oczekiwaniach firmy.

Najtrudniejszym etapem projektowania logo są prace koncepcyjne. Łączone są frazy kluczowe i skojarzenia związane z firmą. Powstaje mapa myśli, która wspiera cały proces. W jego trakcie powstaje niezliczona ilość szkiców. 2 - 3 najlepsze szkice muszą przejść proces digitalizacji. Trafiają do programu graficznego, w którym będą dopracowane. Wtedy też dobierane są kolory oraz typografia. Efekt przekazywany jest klientowi w postaci kilku najlepszych propozycji.

Po konsultacjach z klientem logo jest modyfikowane zgodnie z jego uwagami. Ostateczna wersja trafia do zamawiającego w postaci plików wektorowych. Dzięki nim możliwe jest wykorzystanie logo w różnych wielkościach, bez strat na jego jakości.

Uzupełnieniem logo może być księga znaku. Traktuje się ją jako instrukcję wykorzystania logo w dalszych projektach, publikacjach, czy też mediach społecznościowych. Znajdują się w niej informacje na temat orientacji logo oraz jego odmiany. Jaka jest skala logo i proporcje. Jaka kolorystyka została wykorzystana do jego stworzenia. W jaki sposób nanosić logo na różne tła. Jaka typografia została użyta do logo. Co najważniejsze, jakie jest nieprawidłowe zastosowanie logo, aby uniknąć go w przyszłości.

Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu logo?

Prace związane z projektowaniem logo wymagają znajomości kilku zasadniczych zasad. Pomagają one uszczegółowić, na co zwrócić uwagę przy projektowaniu logo.

Kolor

Podejmując się projektowania logo dla firmy, trzeba przyjrzeć się psychologii koloru. Nie każda bowiem barwa pasuje do charakterystyki firmy. Kolor wywołuje skojarzenia, nie może zatem grać na negatywnych emocjach, a wykorzystywać te pozytywne. Dla zachowania czytelności logo wybiera się do niego zazwyczaj 3 kolory. Nie mniej jednak najbardziej efektywne okazują się te, które wykorzystują jeden kolor. Staje się on z czasem wiodącym dla firmy.

Symbol

Wspomniany już sygnet, czyli element składowy logo, powinien być prosty. Jako symbol nie powinno się stosować zaawansowanych grafik ani tym bardziej fotografii. Logo traci wtedy swój sens. Co najgorsze, traci również efektywność. Dlatego też proste symbole są najlepszym rozwiązaniem. Są łatwiej kojarzone. Szybciej identyfikują markę. Budzą sympatię i przywiązanie.

Typografia

Niezwykle ważna w projektowaniu logo jest typografia. Jej dopasowanie do charakteru firmy ma bardzo duże znaczenie. Wszak inny krój fontu pasuje do firmy budowlanej, a inny dla salonu piękności. Inna typografia będzie odpowiednia dla kancelarii adwokackiej, a inna dla sklepu rowerowego. Uwzględniając, że logo składa się jedynie z logotypu, można pobawić się literami. Jednak trzeba pamiętać, aby w ten sposób nie zaburzyć czytelności znaku.

Czytelność

Zachowanie czytelności logo jest bardzo istotną sprawą. Logo nie może sprawiać odbiorcy trudności w jego odczytaniu z winy źle dobranych kolorów bądź typografii. Tym samym muszą być odpowiednio dobrane proporcje do logo. Projektowanie eliminuje przekazywanie zbyt dużej ilości informacji. Mogą one zaburzać odbiór i wprowadzać chaos. Na czytelność wpływa także właściwa konstrukcja. Elementy w logo umieszczane są z zachowaniem odpowiednich siatek oraz kształtów. Nie ma tu miejsca na przypadkowe układanie składowych logo.

Oryginalność

Symbol, którym wyróżnia się firma, musi być oryginalny. Nie wolno kopiować już istniejących projektów innych firm. W unikaniu plagiatu pomóc może dokładne badanie konkurencji.

Materiał Promocyjny 

REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA