fbTrack
REKLAMA

Biznes

Pomysł na biznes w internecie - sklep internetowy

Jednym z najczęstszych pomysłów na biznes w internecie jest sklep internetowy. Nie bez przyczyny - obecnie założenie i prowadzenie takiego sklepu jest bardzo proste. Koszty prowadzenia go są niskie, a początkowo nie trzeba nawet rejestrować działalności gospodarczej. Sklep internetowy można połączyć nawet z normalną pracą zarobkową na etacie. Przed otwarciem sklepu należy jednak pamiętać o kilku rzeczach.

Czemu sklep internetowy to dobry pomysł na biznes?

Sklep prowadzony przez internet to jeden z najłatwiejszych pomysłów na biznes. Nie wymaga fizycznego posiadania biura czy lokalu, a nawet, dzięki dropshippingowi, wynajęcia magazynu z towarem. Sklep internetowy można prowadzić przez dedykowane do tego serwisy, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, a także zwiększyć skuteczność sprzedaży. To tak zwane usługi SaaS, które w zależności od danej platformy zapewniają hosting sklepu, szablony strony internetowej, integrację z portalami sprzedażowymi (np. Allegro, Ceneo, Facebook Marketplace), obsługę dostawy towaru i płatności, oraz wsparcie marketingowe. Dzięki uproszczeniu wszystkich kwestii technicznych można skupić się na tym, co najważniejsze. Najważniejszy jest sam pomysł i zaangażowanie. Jeśli będą na odpowiednim poziomie to czeka nas sukces i spełnienie w pracy na własny rachunek! Branża e-commerce (czyli handlu w internecie) stale i dynamicznie się rozwija. Tam gdzie rynek szybko rośnie tkwi właśnie największa szansa by zająć na nim dobrą pozycję. Kiedy branża przestanie się rozwijać będzie to już znacznie trudniejsze. Prowadząc sklep w sieci automatycznie zyskujemy dostęp do prawie 30 mln klientów. Nie trzeba chyba tłumaczyć, o ile skali wielkości to większa rzesza ludzi, niż w przypadku sklepu stacjonarnego. To również szansa dla sklepów już funkcjonujących stacjonarnie. W takim przypadku całą infrastrukturę i pracowników już posiadamy, wystarczy jedynie udostępnić klientom możliwość kupowania przez sieć.

Co sprzedawać w internecie?

Jeśli chcesz założyć sklep internetowy wyłącznie dlatego, że rynek szybko rośnie i jest to proste, a nie masz dobrego pomysłu na sklep to mamy złe wieści. Niestety, jako że założenie sklepu w internecie nie jest trudne, to na rynku panuje zacięta konkurencja m.in. cenowa i większość nowych firm upada już w pierwszym roku działalności. Dlatego osoby stawiające swoje pierwsze kroki w biznesie nie powinny porywać się na głęboką wodę i rywalizować z wielkimi sklepami takimi jak Empik czy Carrefour. Lepiej jest znaleźć niszę, na której dobrze się znamy, dzięki czemu konkurencja będzie znacznie mniejsza. Najczęściej wyszukiwane kategorie produktów w sieci to:

  • Sprzęt AGD/RTV,
  • Wyposażenie wnętrz,
  • Ubrania,
  • Telefony i akcesoria do telefonów,
  • Książki.

Wszystkimi tymi kategoriami zajmują się już duże sklepy o stabilnej pozycji na rynku. Posiadają olbrzymi asortyment i są w stanie negocjować stawki z hurtowniami i bezpośrednio z producentami. Pomimo tego, nawet w tych kategoriach można odnaleźć luki na rynku, specyficzne nisze, które przegapili potentaci. Ostatecznie nasz sklep powinien więc odzwierciedlać nasze pasje i zainteresowania. To właśnie wtedy ekspercką wiedzą i wyczuciem mamy największe szanse na sukces.

Jak założyć firmę krok po kroku?

Prowadzenie sklepu internetowego niewątpliwie spełnia definicję działalności gospodarczej, gdyż jest to działalność wykonywana samodzielnie, w sposób ciągły, zorganizowany i z chęci zysku. Na szczęście nie zawsze istnieje konieczność jej rejestracji. Przedsiębiorca nie musi tego robić, jeśli przez miesiąc zarabia mniej niż 50 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2019 roku 1125 zł, oraz jeśli nie prowadził wcześniej działalności, albo prowadził ją przed 30 kwietnia 2017 roku, ale została wykreślona z CEIDG (centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej). W przypadku kiedy sklep (czy jakakolwiek inna działalność gospodarcza) będzie zapewniał nam dochody wyższe niż 1125 zł to mamy 7 dni na rejestrację firmy. Jak to zrobić? Najłatwiejszym w prowadzeniu rodzajem firmy jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Można ją zarejestrować na trzy sposoby: listownie, osobiście lub przez internet. Wystarczy wejść na stronę CEiDG lub ePUAP (o ile posiadamy profil zaufany) i postępować zgodnie z instrukcjami. Jeśli posiadamy profil zaufany to wszystkich formalności dokonamy przez internet. Jeśli nie, to konieczna będzie osobista wizyta w urzędzie gminy. Możliwe jest również założenie firmy listownie, jednak jest wtedy konieczne potwierdzenie notarialne. Podczas zakładania działalności, czyli wypełniania druku CEIDG-1, trzeba zdecydować się na formę opodatkowania. Warto też zaopatrzyć się w pieczątkę firmową i osobne konto bankowe dla firmy. Oprócz obowiązku ewidencyjnego, należy też zacząć opłacać składki ZUS. Dane zostaną automatycznie przekazane do ZUS-u po rejestracji w CEIDG, dzięki czemu utworzone zostanie konto płatnika składek. Następnie należy złożyć druk ZUA (ubezpieczenie społeczne i zdrowotne) lub ZZA (ubezpieczenie zdrowotne). Można to zrobić przez internet (przez PUE, czyli Platformie Usług Elektronicznych ZUS) jak i w placówce ZUS oraz listownie.

Co trzeba wiedzieć o prowadzeniu sklepu internetowego?

Istnieje kilka trików, które znają wszyscy prowadzący z sukcesem sklepy internetowe. Najważniejsze z nich to:

  • Dbanie o wiarygodność i zaufanie do sklepu. Zawsze rzetelnie i uczciwie odpowiadaj na pytania klientów. Zapewnij kilka kanałów komunikacji i nie opisuj towarów niezgodnie z prawdą.
  • Pomyśl o marketingu. Stosuj się do zasad SEO i zadbaj o jak najlepszy landing page, czyli stronę na którą będą trafiać potencjalni klienci.
  • Używaj kilku kanałów sprzedaży. Oprócz samej strony sklepu warto sprzedawać też na np. Allegro czy Facebooku. To prosty sposób na to, jak zwiększyć sprzedaż. Dzięki temu w przypadku załamania sprzedaży na jednym z kanałów sklep nadal utrzyma się na rynku.
  • Wysyłaj towar jak najszybciej i stosuj branding, czyli dołączaj do towarów np. ulotkę z ofertą sklepu.
  • Stosuj cross selling i up selling. To skuteczne metody zwiększenia sprzedaży. Cross-selling, zwany też sprzedażą krzyżową to oferowanie do zakupu produktów komplementarnych, czyli np. pasty do skóry przy zakupie butów. Z kolei up-selling to proponowanie przy sprzedaży produktów wyższej klasy. Być może klient nawet nie wie, że istnieją lepsze zamienniki danego produktu?
  • Warto dodać funkcję umieszczania recenzji i komentarzy przez klientów. To znacznie podnosi wiarygodność strony sklepu.

Oprócz tego, w sklepie internetowym należy pamiętać o przestrzeganiu RODO, czyli dostosować do tego rozporządzenia politykę prywatności i regulamin firmy. Ich specyfikacja jest zależna od konkretnego typu prowadzonej działalności. Implementację RODO można przeprowadzić we własnym zakresie lub skorzystać z pomocy platformy sklepów internetowych, o ile zdecydujemy się korzystać z jednej z nich.

Materiał Partnera

REKLAMA