fbTrack
REKLAMA

Biznes

Płatności w biznesie, cz. 4: Wszystko, co warto wiedzieć o dodatkowych funkcjach terminali

Wyobrażenia o terminalach płatniczych sprowadzają się do niewielkiego, leżącego na sklepowej ladzie urządzenia, które służy do szybkiego zapłacenia za zakupy kartą lub telefonem. Tymczasem terminale płatnicze można przecież spotkać w taksówce, u konduktora w pociągu, a nawet na straganie z pamiątkami z wakacji. Mobilność i uniwersalność to nie jedyne ich zalety. Nowoczesne terminale to w rzeczywistości wielofunkcyjne narzędzia, które umożliwiają m.in. doładowanie konta telefonu lub wypłacenie pieniędzy bez poszukiwania bankomatu. Co jeszcze może „robić” terminal? Uchylamy rąbka tajemnicy.

Terminal płatniczy to dosyć złożone, choć jednocześnie proste w obsłudze urządzenie, które z wyglądu przypomina nieco większy kalkulator czy smartfon. Praktycznie każdy model pozwala przyjmować płatności wszystkimi rodzajami kart – z paskiem magnetycznym i chipem oraz zbliżeniowymi, a także smartfonem czy za pomocą systemu BLIK. Szybki rozwój technologii sprawia, że możliwości terminali sięgają dużo dalej.

Jeden terminal, wiele funkcji

Pierwsza z mniej znanych funkcji terminali płatniczych to tzw. Cashback, czyli możliwość wypłacania gotówki podczas zakupów, co staje się użyteczne przede wszystkim kiedy przedsiębiorca prowadzi biznes z dala od centrum miasta, gdzie nie ma wielu bankomatów. Jest to także funkcja przydatna na przykład w miejscowościach, gdzie turystyka ma charakter sezonowy. Klient, który ma świadomość, że przy okazji zakupów wypłaci również gotówkę, z pewnością częściej będzie robił zakupy w takim miejscu.

Niezwykle przydatną funkcją – zwłaszcza w branży gastronomicznej lub taksówkarskiej – jest możliwość dodawania napiwków do podstawowej kwoty za usługę. Napiwek można wydzielić z transakcji jako osobną pozycję na rachunku. Wielu klientów noszących przy sobie tylko karty płatnicze często nie zdaje sobie sprawy z możliwości „tipowania” za pomocą terminala i czuje się skrępowana, kiedy przez brak gotówki w portfelu nie może dać napiwku. Większość terminali umożliwia również logowanie się poszczególnym kasjerom lub barmanom. Pozwala to na rejestrację i ocenę wartości sprzedaży przypisanej do konkretnego pracownika, który obsługiwał terminal na swojej zmianie. W łatwy sposób można dzięki temu sporządzić drukowany raport, a także wydrukować zbiorcze zestawienia.

Terminal reklamuje się sam

Nowoczesne terminale pozwalają też na umieszczenie własnego logo lub hasła reklamowego na wydruku potwierdzenia. Dla przedsiębiorców to dodatkowa możliwość ekspozycji treści, które chcą przekazać klientom – może to być na przykład logo i informacja o godzinach otwarcia sklepu albo o aktualnie trwającej lub zbliżającej się promocji. Klient dzięki takiej „personalizacji” szybciej rozpozna konkretne potwierdzenie zapłaty, kiedy będzie chciał je znaleźć. Do dyspozycji są dwie linie po 44 znaki, co pozwala zapisać np. adres strony internetowej czy sympatyczny komunikat dla klienta.

Czy wydruki potwierdzeń transakcji są potrzebne? Na pewno nie są obligatoryjne, w przeciwieństwie do paragonu, dlatego więc wybierając terminal można się zdecydować na taki, który posiada opcję zapisywania potwierdzeń wszystkich płatności w formie elektronicznej! Mniej papieru prawie zawsze oznacza korzyść, a dodatkowo spodoba się to klientom, którzy chcą żyć w duchu eko i zero waste.

Od niedawna w terminalach

Wiele terminali posiada funkcję zakupu PaySafeCard, czyli pewnego rodzaju przedpłaconej karty jednorazowego użytku. Usługa umożliwia dokonywanie płatności oraz przelewów w internecie bez użycia karty płatniczej. Klient kupuje ją jako kod wydrukowany za pomocą terminala. Jego podanie przy transakcji działa jak karta płatnicza i pokrywa jej koszt, do wartości, na jaką został zakupiony. Podobnie działa doładowanie konta telefonu na kartę, które także można kupić za pomocą terminala. Warto wspomnieć, że dzięki prowizjom od sprzedaży PaySafeCard oraz doładowań telefonicznych przedsiębiorca może przy okazji zarabiać dodatkowe pieniądze.

Stosunkowo nowym i zyskującym popularność narzędziem jest też ZenCard. To wygodne rozwiązanie umożliwiające tworzenie programów lojalnościowych dla klientów sklepu czy punktu usługowego. Nie trzeba wydawać dodatkowych kart lojalnościowych czy kuponów, wystarczy karta, którą płaci klient. Dzięki niemu przedsiębiorca może mieć pewność, że Klient częściej będzie do niego wracał, jeśli czekać na niego będą zniżki i benefity.

Inną nowością od niedawna dostępną na rynku są kasoterminale mobilne, łączące w sobie funkcje kasy fiskalnej, terminala płatniczego oraz drukarki w jednym przenośnym urządzeniu mieszczącym się w większej kieszeni. Przykładem może być POSPAY, pierwsze na rynku urządzenie tego typu, wprowadzone przez eService oraz Posnet.

Terminal płatniczy – nie mylić ze smartfonem

Design współczesnych terminali, a także ich coraz bardziej kompaktowy rozmiar i mniejsza waga sprawiają, że łatwo pomylić sprzęt do płatności z telefonem. Jednym z rozwiązań, które terminale zaadaptowały właśnie ze świata telefonów, jest duży kolorowy ekran i przyjazny,  bardzo intuicyjny interfejs z ikonkami. Dzięki temu użytkownik terminala bez problemu odnajdzie każdą z wymienionych funkcji dzięki kilku kliknięciom.

Dobrym przykładem takiego nowoczesnego terminala jest Smart D220 – idealne rozwiązanie dla oszczędnych i proekologicznych przedsiębiorców. To jeden z najnowocześniejszych terminali płatniczych na rynku. Jego ogromną zaletą jest także to, że po 12 miesiącach użytkowania przedsiębiorca otrzymuje go bezpłatnie na własność – nie płacąc dzięki temu prowizji za jego dzierżawę. O wszystkich jego funkcjach i o tym, jak go otrzymać, można przeczytać na stronie https://bezgotowki.pl/.

Materiał Promocyjny 

REKLAMA