fbTrack
REKLAMA

Biznes

Bezpieczny biznes w sieci. Jak wybrać najlepszy antywirus dla małej firmy?

Czy zainstalowanie antywirusa jest niezbędne?

Niezależnie od wielkości czy profilu firmy, konieczne jest zainstalowanie programu antywirusowego. Jego brak może skutkować bardzo poważnymi problemami, jak wyciek lub utrata poufnych danych czy zainfekowanie wszystkich plików. Na co dzień większość pracowników korzysta z zasobów internetu nie mając świadomości o czyhających w nim zagrożeniach. W przypadku zarażenia szkodliwym wirusem przedsiębiorstwo czekają ogromne straty finansowe oraz konsekwencje prawne. Dlatego ochrona  antywirusem jest wręcz niezbędna, gdyż stanowi jeden z podstawowych aspektów bezpieczeństwa firmowego sprzętu.    

Jak wybrać oprogramowanie?  Zobacz, jakie kryteria warto brać pod uwagę

Program antywirusowy jest fundamentalną ochroną całego systemu operacyjnego, zatem musi spełniać trzy podstawowe funkcje: wykrywać, zapobiegać i usuwać (lub neutralizować) złośliwe aplikacje i programy. Dzięki zaawansowanym funkcjom powinien zabezpieczać komputer przed wirusami, które infekują w zastraszająco szybkim tempie. Cyberprzestępcy nie próżnują! Wykorzystują każdą okazję by sprytnie rozprzestrzenić je do systemu, dlatego w firmowy komputer musi być w pełni zabezpieczony, bez jakichkolwiek luk. Każde oprogramowanie posiada nieco inny mechanizm wykrywania zagrożeń i działa zgodnie z dostępnymi opcjami. Podstawowy antywirus najczęściej skanuje wybrany obszar PC ale zdarza się, że posiada też skaner rezydualny, a więc działający w czasie rzeczywistym, na bieżąco nadzorujący wymianę danych w sieci internetowej. Jest on „mózgiem” oprogramowania, gdyż jego praca polega na przetwarzaniu systemu w poszukiwaniu wirusów. Ponadto wiele programów monitoruje również nośniki zewnętrzne (np. pendrive), pliki do których mają dostęp pracownicy oraz posiada bardziej zaawansowane funkcje, jak skanowanie całego systemu. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przy pomocy jednego komputera, wystarczy komercyjna wersja z licencją na jedno stanowisko. Najważniejsze, aby posiadła ochronę poczty, filtr spamów i firewalla. Jednak w przypadku firmy zatrudniającej kilku pracowników, warto skupić na się na wachlarzu opcji rozszerzonych, gdyż tanie antywirusy są mocno okrojone i zapewniają tylko podstawowe zabezpieczenie. To właśnie funkcje dodatkowe powinny stanowić kryterium wyboru programu. Dobrze, gdyby posiadał on pełną ochronę serwera, skrzynki pocztowej oraz przeglądarki. Korzystną opcją jest też udoskonalony firewall, skutecznie blokujący ataki hakerów. Program musi niezauważalnie pracować w tle,  bez angażowania właściciela i bez opóźniania pracy sprzętu. To duża oszczędność czasu, jednak pracownicy muszą pamiętać o bieżącej aktualizacji oprogramowania i systemu operacyjnego. Płatny i rozbudowany antywirus gwarantuje także wsparcie techniczne, a pomoc doświadczonego działu IT bywa często na „wagę złota”. A teraz jedna z najważniejszych kwestii – cena programu. Ponieważ na firmowych komputerach znajduje się wiele poufnych informacji, warto zapłacić więcej i zyskać gwarancję pełnej ochrony. Głównym kryterium zawsze powinny być narzędzia zabezpieczające, nie koszt. Mała i średnia firma potrzebuje dobrego, płatnego antywirusa, który skutecznie wykryje źródła infekcji i zapewni bezpieczeństwo wszystkim użytkowników w sieci. Oszczędność w tym wypadku jest pozorna, a każdy przedsiębiorca powinien wnikliwie przeanalizować szeroką ofertę na rynku i wybrać najlepszą opcję dla swojego do biznesu.

Co powinien posiadać firmowy antywirus? Poznaj funkcje, w które warto zainwestować

Przy wyborze oprogramowania antywirusowego małe i średnie przedsiębiorstwa powinny sprawdzić, czy zawiera poniższe narzędzia oraz zainwestować w taki, który zawiera przynajmniej ich większą część.

 

  • Skaner poczty: na bieżąco sprawdza otrzymywane wiadomości i blokuje te o zainfekowanej treści. To fundamentalna aplikacja antywirusa, gdyż poczta e-mail jest podstawową formą komunikacji w większości firm. Codziennie pracownicy otrzymują „podejrzane” wiadomości wraz z linkami czy załącznikami. Rolą programu jest zatem skuteczna ochrona przed tymi niepożądanymi.

 

  • Ochrona serwera poczty i plików: podstawowe narzędzie które powinno mieć każde przedsiębiorstwo. Firmowe pliki są źródłem cennych i poufnych informacji, zatem muszą być bezwzględnie chronione. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku serwera poczty, który może zostać zaatakowany przez hakera próbującego włamać się do sieci. Ważne, aby  zabezpieczenie było kompleksowe.

 

  • Ochrona przeglądarki: w sieci czyha ogrom niebezpieczeństw, jednak korzystanie z zasobów przeglądarek jest jednym z podstawowych narzędzi w pracy. Jeśli wejdziemy na zainfekowaną stronę www, w tle od razu zainstaluje się wirus. Program antywirusowy powinien usuwać „szkodniki” kryjące się na stronach internetowych, zaś jego dobra wersja ostrzega już w momencie próby zainstalowania i od razu je zablokuje. 

 

  • Ochrona prywatności: przeglądnie stron www to must have codzienności prywatnej i zawodowej. Jednak w sieci nic się nie ukryje, każdy pozostawia po sobie ślady, które stanowią cenne źródło wiedzy o zainteresowaniach, dokonanych zakupach etc. Dzięki temu wiele firm tworzy i profiluje reklamy swoich produktów, które potem wyświetlają się każdorazowo przy wejściu do przeglądarki. Zwiększają w ten sposób szanse ich sprzedaży. Antywirus powinien więc chronić prywatność użytkownika, blokując jego śledzenie w sieci.

 

  • Ochrona bankowości i płatności online: płatności online dotyczą sporej grupy pracowników. Firmowe finanse muszą być bezwzględnie chronione, warto więc, by oprogramowanie antywirusowe zabezpieczało wszystkie operacje przed wyciekiem wrażliwych danych. Tylko wtedy budżet przedsiębiorstwa jest chroniony i można nim spokojnie zarządzać.

 

  • Skaner antywirusowy: to główne narzędzie do wykrywania wirusów, również w czasie rzeczywistym, zatem każdy dobry program powinien go posiadać. Warto zainwestować w dobry antywirus, który poza standardowym sprawdzaniem plików na PC, posiada funkcje dodatkowe, np.: kontrolowania dysków, zaplanowania skanów, czy personalizację ustawień. To bardzo istotny aspekt, stanowiący regularną ochronę zawartości firmowego sprzętu.

 

  • Firewall: tzw. zapora ogniowa chroniąca przed włamaniem się do komputera osoby niepowołanej. Monitoruje ruch przez jego porty, a momencie wykrycia zagrożenia informuje o tym użytkownika. Bardzo przydatna funkcja, która „czuwa” nad bieżącym zabezpieczaniem tajnych informacji zapisanych na firmowym sprzęcie.

 

  • Własne ustawienia: dobry antywirus zawiera w swych opcjach personalizację ustawień, która daje m.in. możliwość regulacji czułości skanowania, poziomu ochrony lub wyjątków, pozwalających ograniczyć ilość fałszywych alarmów. Najlepszy wariant oprogramowania pozwala także na zdalny dostęp z poziomu administratora oraz zmianę ustawień na wszystkich urządzeniach jednocześnie. Bardzo dobra opcja dla firm, gdzie wszystkie komputery są wpięte do jednej sieci. Zainfekowanie jednego z nich może w bardzo szybkim czasie przejść na inne, jednak funkcja ta daje możliwość skutecznego zapobiegania wirusowym plagom.

 

Dodatkowo i równoległe z antywirusem wykorzystać można programy typu antyspyware, które również wykrywają szkodliwe aplikacje lub skanery online i szczepionki antywirusowe. Narzędzia te przydadzą się raczej na rzadziej używanych PC, jednak mogą stanowić dobre uzupełnienie głównego oprogramowania antywirusowego.

 

Słowem podsumowania

Na rynku oprogramowań antywirusowych jest wiele ofert i panuje bardzo dużo konkurencja. Wybór jednej z nich powinien zależeć przed wszystkim od wielkości firmy i ilości pracujących w niej osób, ale również od zapotrzebowania. Trzeba więc dokładnie zgłębić temat poszczególnych funkcji proponowanych przez producentów i wybrać te, które zapewnią pełną ochronę sprzętu, danych które się na nim znajdują oraz działań pracowników, szczególnie w sieci. Warto zainwestować w płatną i rozszerzoną wersję antywirusa, gdyż na bezpieczeństwie nigdy nie powinno się oszczędzać.

Artykuł przygotowany przez CORE – Dystrybutora antywirusa AVAST dla małych firm.

Materiał Promocyjny 

REKLAMA