Volkswagen inwestuje w Brazylii, chce też w Turcji

Volkswagen zainwestuje w brazylijską fabrykę 2,4 mld reali (520 mln euro). Niemcy rozmawiają też w Ankarze o tureckich podatkach na samochody, bo chcą zainwestować miliard euro w zakład produkcyjny.

Aktualizacja: 30.08.2019 17:33 Publikacja: 30.08.2019 17:31

Volkswagen inwestuje w Brazylii, chce też w Turcji

Foto: Bloomberg

O brazylijskiej inwestycji poinformował podczas wizyty w Wolfsburgu gubernator stanu Sao Paulo, Joao Doria, który bardzo stara się przyciągać kapitał i zapewniać warunki produkcji w stanie będącym ośrodkiem brazylijskiej motoryzacji. Wcześniej w tym roku zatwierdził ulgę 25 proc. w podatku VAT każdemu., kto zainwestuje minimum miliard reali i stworzy 400 miejsc pracy. Taki plan przyjęto, gdy GM dał w 2018 r. do zrozumienia, że może zamykać fabryki albo ograniczyć ich działalność, bo spodziewa się dużych strat.

Władze tego stanu podały, że Niemcy zainwestują w swój zakład w Sao Bernardo do Campo, w historycznej stolicy przemysłu samochodowego i stworzą 1000 miejsc pracy.

Z kolei Ford zapowiedział zamknięcie w Sao Bernardo do Campo swej najstarszej fabryki w Brazylii, co zagrozi pracy 3 tysiącom ludzi, ale gubernator Doria zareagował oferując kandydata do odkupienia zakładu; miejscowy producent CAOA zaczął rozmowy z Fordem.

Plany w Turcji

Volkswagen rozmawia też z władzami tureckimi, w lipcu podał, że nie podjął jeszcze decyzji o lokalizacji zakładu produkcyjnego pojazdów kilku marek, ale jest pozytywnie nastawiony do Turcji i jest bliski zdecydowania się. Informatorzy Reutera nie widzieli, jakich zapewnień dotyczących podatku od pojazdów Niemcy oczekują. W Turcji przy zakupie samochodu trzeba zapłacić specjalny podatek konsumpcyjny 45-60 proc. za silniki do 1,6 litra i 100-110 proc. za silniki do 2 litrów.

- VW jest zasadniczo gotów zainwestować w Turcji miliard euro. Jedyny pozostały wymóg dotyczy opodatkowania rynku pojazdów — powiedział jeden z nich i dodał, że władze szukają sposobu rozwiązania przyczyny niepokoju Volkswagena bez stawiania innych producentów w niekorzystnej sytuacji. Fiat, Renault, Ford, Hyundai i Toyota wyprodukowały w 2018 r. ponad 1,3 mln pojazdów tym kraju.

Volkswagen interesował się też nowym zakładem produkcyjnym w Bułgarii, ale według informatorów agencji, teraz jest bliższy sfinalizowania umowy z Turcją. — Pozostała tylko jedna kwestia — system opodatkowania — stwierdził drugi informator. — Nawet jeśli nie dojdzie do tego szybko, to sama obietnica zmiany systemu od pewnej daty w przyszłości powinna wystarczyć. Chcą z tym zwrócić się do prezydenta Turcji. Ostateczna decyzja pojawi się wkrótce — dodał.

O brazylijskiej inwestycji poinformował podczas wizyty w Wolfsburgu gubernator stanu Sao Paulo, Joao Doria, który bardzo stara się przyciągać kapitał i zapewniać warunki produkcji w stanie będącym ośrodkiem brazylijskiej motoryzacji. Wcześniej w tym roku zatwierdził ulgę 25 proc. w podatku VAT każdemu., kto zainwestuje minimum miliard reali i stworzy 400 miejsc pracy. Taki plan przyjęto, gdy GM dał w 2018 r. do zrozumienia, że może zamykać fabryki albo ograniczyć ich działalność, bo spodziewa się dużych strat.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców
Biznes
Rząd podjął decyzję w sprawie dyplomów MBA z Collegium Humanum