List publiczny skierowany do prezydenta USA Donalda Trumpa podpisało ponad 170 producentów obuwia z całego świata. Przedsiębiorstwa ostrzegają, że zapowiadane przez Biały Dom nowe cła na produkty z Chin, w tym buty, uderzą w amerykańskich konsumentów, a ich skutki dla całego rynku będą wręcz „katastrofalne”.

W piątek 10 maja, w trakcie rozmów chińskich i amerykańskich negocjatorów o zakończeniu wojny handlowej, Biały Dom postanowił podnieść karne cła na chińskie produkty z 10 proc. do 25 proc., obejmując łącznie import warty 200 mld dol. rocznie. Dotyczy to głównie towarów przemysłowych, ale także odzieży, obuwia, kapeluszy czy bagaży. Władze Pekinu momentalnie wystosowały odwetowy cios, ogłaszając podwyżkę ceł na amerykańskie produkty sprowadzane rocznie za około 60 mld dol.

Jak obliczyła grupa Footwear Distributors and Retailers of America, cła w wysokości 25 proc. na chińskie obuwie spowodują wzrost wydatków amerykańskich konsumentów o ok. 7 mld dol. rocznie. Chińskie fabryki są bowiem głównymi dostawcami przedsiębiorstw obuwniczych działających na amerykańskim rynku. W 2017 r. buty z Chin stanowiły aż 72 proc. wszystkich importowanych do USA. Jak podał Nike, w 2018 r. wytwarzał 26 proc. swojego obuwia i odzieży w Państwie Środka. Firmy ostrzegają, że nie zdołają tak szybko znaleźć nowych dostawców poza Chinami, bo takie decyzje nie następują z dnia na dzień, lecz wymagają wielu lat planowania. Z kolei na uderzenie w kieszenie amerykańskich konsumentów nie będzie trzeba długo czekać.

„Każde działanie wymierzone w zwiększenie ceł na chińskie obuwie będzie miało natychmiastowe i długotrwałe konsekwencje dla amerykańskich konsumentów i rodzin. Zagrozi ono również rentowności wielu przedsiębiorstw w naszej branży” – czytamy w liście.