#RZECZoBIZNESIE: Krzysztof Krawczyk: Żabka będzie sklepem pierwszej pomocy

Możliwość zjedzenia sałatki, kanapki, szybkiego posiłku w drodze do pracy to jest to, co chcemy zaoferować Polakom – mówi Krzysztof Krawczyk, szef funduszu CVC Capital Partners w Polsce, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 06.06.2017 12:45 Publikacja: 06.06.2017 12:20

#RZECZoBIZNESIE: Krzysztof Krawczyk: Żabka będzie sklepem pierwszej pomocy

Foto: tv.rp.pl

Fundusz CVC przejął sieci Żabka i Fresh Market. - Ta sieć jest na tyle duża, że daje olbrzymi potencjał na dobudowę wartości na jej bazie. Chcemy się skupić na tym, żeby istniejące 4600 sklepów oferowało taki asortyment jakiego potrzebuje obecny klient - tłumaczył Krawczyk.

- Zanim kupiliśmy Żabkę przeprowadziliśmy głębokie badania preferencji konsumentów, które wskazują, że Polacy chcą mieć w zasięgu 100-200 metrów mały sklep, w którym mogą dokonać szybko drobnych zakupów – dodał.

Gość zaznaczył, że częstotliwość wykonywania zakupów jest coraz większa. - Możliwość zjedzenia sałatki, kanapki, szybkiego posiłku w drodze do pracy to jest to, co chcemy zaoferować Polakom. To jest kierunek na który Żabka chce postawić, żeby była sklepem pierwszej pomocy, gdy się chce pić albo zjeść – mówił.

Krawczyk przypomniał, że poprzedni właściciel zadbał o to, żeby powstało portfolio usług dodatkowych. - Żabka jest w tej chwili największą siecią bankomatów, gdzie możemy wyciągnąć pieniądze, zapłacić rachunki – stwierdził.

Gość wyjaśnił, że Fresh Market to udany format, ale nie udało się spółce zbudować dużej masy krytycznej. - Pracujemy nad tym, żeby on nadal się rozwijał, ale w ramach sieci Żabka. Po wakacjach ujawnimy szczegóły – zdradził.

Przyznał, że e-commerce to jeden z najtrudniejszych obszarów w sprzedaży żywności. - E-commerce rozwija się fantastycznie w innych kategoriach produktowych, natomiast nadal Polacy wolą zakupy żywnościowe wykonywać osobiście – mówił Krawczyk.

Zaznaczył, że w wielu branżach widać, iż Polacy mają więcej pieniędzy w portfelach. - Szczególnie branże usługowe i turystyka rozwijają się bardzo szybko. W segmencie żywności handlu detalicznego nie widać, aż tak dużego przełożenia 500+ na wydatki spożywcze – mówił.

Krawczyk podkreślił, że fundusze jak CVC inwestują w bardzo dojrzałe spółki. - Dojrzałość nie oznacza braku możliwości wzrostu wartości. Dojrzałe spółki często generują gotówkę, więc mają potencjał do wypłaty dywidendy. Fundusze poszukują możliwości kreacji wartości. Kupujemy bardzo dobre spółki, ale mają stać się wybitne – stwiedził.

 

 

PKP Energetyka

Krawczyk tłumaczył, że CVC od 2 lat stara się udowodnić, że prywatny właściciel jest bardzo dobrym właścicielem dla tego typu spółek. - W zeszłym roku wykonaliśmy deklarację utrzymania potencjału wykonawczego, wiedząc, że w 2017-2018 r. trafią środki unijne na kolejnictwo. Kupiliśmy spółkę, która stała przed wyzwaniem ograniczenia ilości incydentów i wypadków. Dzisiaj jesteśmy dumni z zarządu i spółki, bo wykonała niesamowity postęp – mówił.

- Spółka przeszła dużą reorganizację, która nie odbiła się na jej możliwościach dostarczania usług – dodał.

Krawczyk przyznał, że kiedy nastąpiła zmiana rządu w wielu obszarach doszło do niepewności regulacyjnych. - Przeprowadzone zmiany mogłyby być bardziej transparentne i angażować interesariuszy danych grup. Częściej powinno stosować się vacatio legis, który stwarza możliwość dostosowania się do zmian przez przedsiębiorców -tłumaczył.

- Ryzyko polityczne w Polsce wydaje mi się nadal bardzo odległym ryzykiem – dodał.

Gość tłumaczył dlaczego CVC nie inwestuje w technologię czy startupy. - Mody nie zawsze przynoszą zwroty dla naszych inwestorów. CVC działa od 1981 r. i jest jedną z najbardziej efektywnych grup private equity. CVC pomaga spółkom w transformacji – mówił.

Krawczyk przyznał, że Polska jest dobrym miejscem dla przejęć dla funduszy private equity od początku transformacji. - Polska jest bardzo dużym, przedsiębiorczym krajem, w którym wielu inwestorów zainwestowało nie tylko w maszyny i nieruchomości, ale też w kadrę menadżerską – mówił.

- Private equity na przestrzeni ostatnich 20 lat osiągnęło pewien poziom dojrzałości. Większej ilości transakcji nie widzimy, ale widzimy wzrost wartości tych transakcji – dodał.

Fundusz CVC przejął sieci Żabka i Fresh Market. - Ta sieć jest na tyle duża, że daje olbrzymi potencjał na dobudowę wartości na jej bazie. Chcemy się skupić na tym, żeby istniejące 4600 sklepów oferowało taki asortyment jakiego potrzebuje obecny klient - tłumaczył Krawczyk.

- Zanim kupiliśmy Żabkę przeprowadziliśmy głębokie badania preferencji konsumentów, które wskazują, że Polacy chcą mieć w zasięgu 100-200 metrów mały sklep, w którym mogą dokonać szybko drobnych zakupów – dodał.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców