Wartość marki Google, która wróciła na pierwsze miejsce utracone w 2011 roku, wzrosła w ciągu ostatniego roku o 24 proc. Natomiast dotychczasowy lider, Apple stracił w tym czasie 27 proc. i jest teraz wart 107,1 mld USD - ocenia firma doradcza Brand Finance, która właśnie ogłosiła swój tegoroczny raport z wyceną 500 globalnych brandów.

Kolejne na liście są Amazon, AT&T, Samsung, Verizon i Walmart- najwyżej wyceniany brand tradycyjnej gospodarki (wart teraz 62,2 mld zł). – Apple przez kilka lat żył na „pożyczonym czasie” wykorzystując zgromadzony przez lata kapitał marki. To jeden z atutów silnego brandu, ale Apple poszedł tu za daleko – komentuje zmianę lidera David Haigh, prezes Brand Finance. Według niego, Apple wprawdzie walczył o utrzymanie swojej technologicznej przewagi, ale kolejne wersje iPhona przynoszą coraz mniejszą sprzedaż, tym bardziej, że istotnym w tej branży rynku chińskim przybywa lokalnych konkurentów. Z kolei Google wykorzystuje swoją przewagę rynkową w kluczowym biznesie wyszukiwania w sieci a w dodatku przychody firmy (i wartość marki) zwiększa szybko rosnący rynek reklamy online.

Haigh zwraca też uwagę na prawie 53 proc. wzrost wyceny Amazona, którego od lidera dzielą tylko trzy miliardy dolarów - przy podobnym tempie wzrostu wartości marki, to Amazon może otwierać listę w 2018 r. Podobnie jak to jest w przypadku Rankingu Najcenniejszych Marek Rzeczpospolitej, Brand Finance porównuje też marki pod względem ich mocy w oddziaływaniu na konsumentów. Pozycję najmocniejszej marki świata odzyskało Lego, flagowy brand duńskiej firmy, która na początku tego wieku była na skraju bankructwa. To już jednak stara historia, a marka w ostatnich latach wzmocniła się m.in. dzięki Lego Movie, którą teraz powiększy pierwszy sequel Lego Batman Movie. Zaraz za Lego uplasowały się Google i Nike. Zeszłoroczny lider mocy - Disney - spadł na szóste miejsce.