Biznes IT

Zabezpieczenia dostępu głosem i odciskiem palca podbijają rynek

123RF
Systemy oparte na rozwiązaniach biometrycznych pomogą w walce z wyłudzeniami.

Biometria po okresie testów i ocen przez wiele branż wchodzi właśnie w okres szybkiego rozwoju. Chodzi o systemy autoryzujące dostęp klienta do bankowego konta czy innych zasobów danych za pośrednictwem odcisku palca, próbki głosu czy skanu kształtu twarzy. Na rynek wchodzą też nowe generacje takich systemów, oparte na skanowaniu naczyń krwionośnych dłoni czy tęczówki oka.

Rynek tego typu rozwiązań wart jest już ponad 20 mld dol. i w dalszych latach ma rosnąć w tempie co najmniej kilkunastu procent rocznie. Analitycy największe perspektywy widzą dla takich branż, jak opieka zdrowotna czy dobra konsumpcyjne, jednak na razie biometria najchętniej wykorzystywana jest przez usługi finansowe czy urządzenia mobilne.

Banki na czele

W Polsce największe zainteresowanie takimi systemami widać obecnie ze strony branży finansowej, zwłaszcza banków. Różnego rodzaju systemy biometryczne wprowadzają kolejne instytucje tego sektora.

– Obecnie pracujemy nad uruchomieniem weryfikacji klienta z wykorzystaniem biometrii głosu, logowania do bankowości mobilnej przy użyciu TouchID, a także sprawdzamy możliwość implementacji biometrii twarzy – mówi Tomasz Motyl, dyrektor Innovation Lab w Alior Banku. Wyjaśnia, że TouchID jest wykorzystywane od października 2016 r. w aplikacji T-Mobile Usługi Bankowe dostarczane przez Alior Bank.

– Dzięki niemu klienci mogą logować się do aplikacji bankowej z wykorzystaniem czytnika linii papilarnych na smartfonach firmy Apple, co podnosi kilkukrotnie częstotliwość kontaktu z Bankiem oraz dostarcza najlepszy user experience. Udostępnimy także klientom taką możliwość w nowej aplikacji mobilnej w Alior Banku – dodaje Tomasz Motyl.

Biometria głosowa z kolei ma umożliwić potwierdzanie tożsamości, zaczynając od Contact Center, ale bank nie chce na tym poprzestać, wdrożenie będzie poprzedzone pilotażem z udziałem pracowników.

– Dzięki biometrii np. konieczność przechodzenia długiej procedury weryfikacji na infolinii zostanie zastąpiona wypowiedzeniem przez klienta jednej, zdefiniowanej frazy, takiej samej dla wszystkich. Aby korzystać z usługi, wystarczy rejestracja głosu na infolinii, która będzie polegać na kilkukrotnym powtórzeniu hasła głosowego – wyjaśnia Tomasz Motyl.

Z kolei jeśli chodzi o biometrię twarzy, w najbliższym czasie Alior Bank planuje rozpoczęcie testów przypadków użycia tego rozwiązania, aby ocenić jej możliwości i użyteczność dla klientów.

W biometrię chce wejść także największy bank, czyli PKO BP, który wraz z Politechniką Gdańską i firmą Microsystem oraz wsparciem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pracuje nad wprowadzeniem pierwszego w polskiej bankowości kompleksowego rozwiązania biometrycznego.

– Obecnie prowadzone są prace badawcze, które przyczynią się do powstania jeszcze w tym roku pierwszych testowych stanowisk, które umożliwią autoryzację operacji bankowych, podpisywanie pism w oparciu o technologię biometryczną – mówi Joanna Fatek, starszy specjalista Departamentu Komunikacji Korporacyjnej PKO Bank Polski.

– Stanowiska będą wyposażone w specjalnie opracowany do tego celu długopis biometryczny i urządzenia analizujące jednocześnie głos klienta, układ naczyń krwionośnych dłoni i kształt twarzy – dodaje.

Konsumenci testują

Choć to nowy trend, Polacy na innowacje w systemach bankowych są bardzo otwarci.

– Klienci coraz chętniej korzystają z najnowocześniejszych rozwiązań dostępnych w naszej aplikacji mobilnej. Obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania klientów możliwością logowania do aplikacji mobilnej za pomocą odcisku palca, klienci chętnie też potwierdzają odciskiem palca płatności kartą w internecie – wyjaśnia Bank Millennium.

– Liczba użytkowników korzystających z rozwiązań biometrycznych w bankowości mobilnej będzie rosnąć w miarę upowszechniania się telefonów wyposażonych w czytniki linii papilarnych. Jednocześnie stale weryfikujemy i testujemy inne potencjalne możliwości zastosowania rozwiązań biometrycznych, szczególnie w bankowości mobilnej, m.in. związane z rozpoznawaniem twarzy, komendami głosowymi i inne – dodaje bank.

Nowości dla swoich klientów szykuje też BZWBK, który już stosuje rozwiązania biometryczne, ale chce ten segment usług rozszerzyć.

– Obecnie wykorzystujemy biometrię głosową w contact center, planujemy wprowadzić tę metodę weryfikacji także w naszych centrach operacyjnych. Obecnie z tego sposobu autoryzacji korzysta już wielu naszych klientów. Wykorzystujemy również biometrię bazującą na odcisku palca w aplikacji mobilnej – podaje instytucja.

Biometria wchodzi też na kolejne sektory rynku finansowego, niedawno firma Mastercard zaprezentowała biometryczną kartę płatniczą, która łączy w sobie mikroprocesor i technologię rozpoznawania odcisku palca.

Nowa karta wykorzystuje technologię skanowania linii papilarnych, która jest już stosowana przy płatnościach mobilnych, i będzie można jej używać we wszystkich terminalach przyjmujących płatności w standardzie EMV na całym świecie.

Pierwszym rynkiem testującym technologię wdrożoną przez Mastercard jest Republika Południowej Afryki. Przeprowadzono tam dwa osobne programy pilotażowe – w Pick n Pay, wiodącej sieci supermarketów, oraz w Absa Bank, spółce należącej do Barclays Africa. W najbliższych miesiącach planowane są kolejne testy rozwiązania w Europie oraz w regionie Azji i Pacyfiku.

– Konsumenci coraz bardziej przyzwyczajają się do wygody i bezpieczeństwa rozwiązań biometrycznych. Niezależnie od tego, czy chodzi o odblokowanie smartfona czy też zakupy w internecie, wspomniane zalety biometrii zapewnia technologia rozpoznawania odcisku palca – mówi Ajay Bhalla, prezes Mastercard ds. zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwa.

– To element potwierdzający tożsamość, który nie może być nikomu zabrany lub zduplikowany, co wzmacnia poczucie posiadaczy kart, że ich płatności są odpowiednio chronione – dodaje Ajay Bhalla.

Opinia

Ricardo Campos, dyrektor w Banku Millennium

Biometria wyznacza kierunek rozwoju aplikacji i płatności mobilnych, zarówno z punktu widzenia technologii, jak i bezpieczeństwa. Bank Millennium jako jeden z pierwszych w Polsce wprowadził możliwość logowania do aplikacji mobilnej za pomocą odcisku palca. Z biometrycznego dostępu mogą korzystać użytkownicy telefonów zaopatrzonych w czytniki linii papilarnych – Apple z funkcją TouchID i posiadacze telefonów z Androidem (SamsungPass oraz Android Fingerprint ID). Klienci mogą oczywiście korzystać również z tradycyjnego sposobu logowania kodem PIN. W 2016 roku jako pierwszy bank w Polsce udostępniliśmy klientom możliwość potwierdzenia odciskiem palca płatności 3D Secure. To usługa wykorzystywana w płatnościach kartami płatniczymi w internecie, realizowana przy użyciu dodatkowego zabezpieczenia. Wcześniej transakcje 3D Secure mogły być akceptowane tylko za pomocą haseł SMS lub kodem PIN.

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL