fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biura podróży

Net Holiday sprzedany Czechom

Materiały
Czeski touroperator Alexandria kupił jedno z największych polskich biur podróży, Net Holiday

Transakcja miała miejsce w październiku, ale dotąd żadna ze stron oficjalnie o tym nie poinformowała.

Z zebranych przez nas informacji wynika, że kilka tygodni przed sprzedaniem Net Holiday jego właścicielka, Monika Sypek, podniosła kapitał zakładowy spółki z 880 tysięcy złotych do 1,5 miliona złotych. We wrześniu Sypek sprzedała wszystkie udziały (o wartości nominalnej 1,5 miliona złotych) podmiotowi o nazwie MSFD en commandite, a ten z kolei w październiku odsprzedał całość Alaxandrii Group.

Trzy spółki, jeden właściciel

Grupę Alexandria tworzą trzy spółki. Jedna, Alexandria Travel, jest typowym touroperatorem. Nazwę wzięła od imienia swego założyciela, czeskiego biznesmena Aleksandra Pavlova.

Druga spółka, Alexandria Real, pośredniczy w sprzedawaniu wakacyjnych nieruchomości za granicą. Oferuje prawie 3000 wakacyjnych, apartamentów i willi w Bułgarii, Chorwacji, Grecji, Hiszpanii, Austrii oraz na Florydzie.A trzecia to Agencja Reklamowa Glory, świadcząca usługi reklamowe i marketingowe dla pozostałych przedsiębiorstw holdingu.

Pavlov, właściciel holdingu, rozpoczął działalność turystyczną w 1991 roku, a biuro podróży Aleksandria powołał do życia w roku 1993. Według informacji samego holdingu, Alexandria to "jeden z pięciu największych touroperatorów na rynku czeskim". Firma obsłużyła w ramach operacji czarterowych na rynku czeskim w zeszłym roku 65 tysięcy klientów, a jej zysk wyniósł - według informacji samej spółki - około 4 mln złotych.

Alexandria organizuje dla Czechów letnie wyjazdy do Bułgarii, Grecji, Turcji, Hiszpanii, Egiptu, Włoch, na Maltę i na Cypr. Ma dziewięć klubów z czeskimi animacjami (Bułgaria, Grecja, Turcja). Prowadzi też hotele pod własną marką, a trzech z nich jest właścicielką. Są to trzygwiazdkowy hotel Belvedere w Primorsku, czterogwiazdkowy Merlin w Łozenecu i kompleks czterogwiazdkowych apartamentów Hermes Hotel & Apartments w Carewie. Poza tym dzierżawi obiekty, podpisując z właścicielami długoletnie kontrakty.

Zimą oferuje wyjazdy na narty do Austrii, Włoch, Czech i na Słowację, a także na wypoczynek do krajów egzotycznych, jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Malediwy, Mauritius czy Seszele. W ofercie ma też rejsy luksusowymi statkami wycieczkowymi.

Alexandria gotowa jest przygotować podróże na zamówienie grup i indywidualnych klientów. Korzysta z takich linii lotniczych jak czarterowy czeski Travel Service, czy Emirates, Lufthansa i Condor. Loty czarterowe odbywają się z Pragi, Brna, Ostrawy, Karlowych Warów i Pardubic.

Rozpędzony jak Net Holiday

Net Holiday powstało w roku 2012 jako biuro, które miało sprzedaż oprzeć jedynie na internecie. Stąd jego hasło reklamowe „U nas płacisz tylko za wakacje". Jego założycielami byli menedżerowie upadłego kilka tygodni wcześniej biura podróży Sky Club, należącego do Triady (zbankrutowała w 2011 roku, pod jej marką wycieczki organizował Sky Club).

Na czele Net Holiday stanął Jacek Panek, prężny menedżer, twórca początkowego sukcesu Sky Clubu. Pieniądze na nowe przedsięwzięcie wyłożyła Monika Sypek, „osoba prywatna".

Kierowany przez Panka Net Holiday rósł bardzo dynamicznie. Firma której pierwszym sezonem był sezon roku 2013 już w roku 2015 znalazła się z 90 milionami złotych przychodu na ósmym miejscu pod względem wielkości w Polsce. Błyskawiczny wzrost touroperatora nie szedł jednak w parze z rentownością. Firma co roku przynosiła straty. Dlatego też w ratingach Turystyki.rp.pl, przygotowywanych przez Instytut Badania Rynku Turystycznego Traveldata, dostała stosunkowo słabą ocenę B- (zobacz ratingi).

W tym roku firma ma mieć 110 mln złotych przychodu i 1,2 mln złotych zysku netto. W 2016 roku łączna liczba jego klientów to około 46 tysięcy. Na rok 2017 planuje obsłużyć 58 tysięcy turystów. Co oznaczałoby wzrost o około 24 procent.

Net Holiday ma w tej chwili 19 kierunków czarterowych z siedmiu lotnisk w Polsce: Warszawy, Katowic, Gdańska, Poznania, Wrocławia i Krakowa. W sezonie 2017 turyści będą mogli również polecieć z Rzeszowa do Bułgarii i na Majorkę.

Najwięcej klientów korzysta z wyjazdów z Net Holiday do Grecji, Hiszpanii, Bułgarii, Włoch i Portugalii. Firma wprowadziła na nowy sezon nowe kierunki czarterowe z wylotami z Warszawy i Katowic – Półwysep Chacydycki i Albanię.

Net Holiday rozwija również sprzedaż pakietów dynamicznych dostępnych w systemie Merlin X pod marką XNET na kierunkach: Dominikana, Sri Lanka, Mauritius, Tajlandia, Cypr, Malta, Teneryfa, Gran Canaria.

Razem możemy więcej

Strony uzgodniły, że nie ujawnią wartości transakcji.

- Rozważaliśmy podobne przejęcie na rynku czeskim, ale oferta zakupu Net Holiday wydała nam się najatrakcyjniejsza pod wieloma względami - mówi Aleksander Pavlov. - Nie znaczy to, że będzie to nasz jedyny zakup, mamy jeszcze fundusze i chęć pozyskania kolejnych firm w Czechach lub w regionie Europy Środkowej.

- Nie planujemy żadnych zmian personalnych, ani w zarządzie, ani wśród pracowników Net Holiday -  podkreśla Pavlov.

- Cieszymy się ze współpracy i wierzę, że razem z silnym czeskim partnerem jesteśmy w stanie wzmocnić naszą pozycję na polskim rynku, zwiększyć sprzedaż, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości usług - mówi Aleksandra Panuś, dyrektor sprzedaży w Net Holiday. Zwraca uwagę, że Net Holiday i Alexandria Travel kierują ofertę do podobnej grupy klientów. Do tej pory korzystały często z wielu wspólnych hoteli, a na niektórych kluczowych rynkach mają nawet tych samych partnerów lokalnych. Połączenie w jedną grupę oznacza większą liczbę rezerwowanych wspólnie pokojów hotelowych, co stwarza o wiele lepszą pozycję do negocjowania cen i warunków, a w efekcie przyniesie korzyści klientom obu touroperatorów.

- Połączenie i ścisła współpraca pomiędzy Alexandria Travel i Net Holiday pozwoli rozbudować sieć hoteli klubowych należących do Alexandrii lub zarządzanych przez tę firmę w najbardziej popularnych miejscach wakacyjnych - dodaje Panek. - Będziemy także współpracować w dziedzinie animacji. Współpraca czeskich i polskich zespołów animacyjnych w tych samych hotelach może poprawić jakość programu i zapewnić lepszą obsługę zarówno czeskich jak i polskich klientów.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA