fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biura podróży

PIT: W biurach podróży rekord gonił rekord

Paweł Niewiadomski przekonywał dziennikarzy, że interesy klientów biur podróży są dobrze zabezpieczone.
Filip Frydrykiewicz
Obecny sezon turystyczny jest rekordowy i bardzo dobry dla branży turystycznej – zapewnia prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski. Spodziewa się, że liczba klientów biur podróży wzrośnie w lecie o 40 procent

Polska Izba Turystyki podsumowała wyjazdy zagraniczne Polaków z biurami podróży na podstawie danych trzech największych agentów turystycznych: Wakacji.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl.

PIT oparł się na informacjach o rezerwacjach na lato tego roku założonych do 20 sierpnia. Podsumował okres od 28 kwietnia do 31 sierpnia. Jak mówił Niewiadomski w ostatnich miesiącach, rekord gonił rekord. Średni wzrost sprzedaży wyjazdów z biurami podróży na ten okres "wyniesie ponad 40 procent". We wczesnej rezerwacji wzrost wyniósł 45 procent, a w samym styczniu nawet 50 procent.

Grecja królową lata

- Królową lata – jak mówił Jarosław Kałucki z Travelplanet.pl jest Grecja. Wyjazd do tego kraju wybrało 31,6 procent klientów. - Rok wcześniej Grecja miała 35 procent udziału w rynku – porównał z podobnym raportem z zeszłego roku. -Ale od początku wiedzieliśmy, że dynamika wzrostu Grecji nie będzie już tak duża, jak wcześniej.

Na drugim miejscu znalazła się Turcja z 14,9-procentowym udziałem. - To powrót tego kierunku, który oferuje bardzo dobre rodzinne wakacje za niedużą cenę – komentował Kałucki. Przez awans Turcji na trzecie miejsce spadła Bułgaria – tani kierunek na rodzinne wakacje, który dawniej w czasach większej popularności Hiszpanii, Egiptu i Tunezji, nie wchodził nawet do pierwszej piątki. Kałucki zwrócił jeszcze uwagę na silną pozycję Albanii, która plasuje się na szóstym miejscu. - Albania nie robi błędu, który zrobiła Czarnogóra, która miała szansę być w czołówce, ale podniosła ceny i wypadła z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych kierunków turystów z Polski – komentował Kałucki.

Najbardziej rosła w ostatnich miesiącach u trzech agentów sprzedaż: Tunezji – 494 procent, Turcji – 168 procent, Albani – 132 procent, Cypru – 99 procent i Egiptu – 76 procent.

Najpopularniejsze z kolei regiony to: Riwiera Turecka (11,1 procent udziału), Kreta (8,6 procent), Słoneczny Brzeg (7,3 procent), Rodos (5 procent) i Zakintos (4,8 procent). - Na pięciu greckich wyspach – Krecie, Rodos, Zakintos, Korfu i Kos – skupił się ruch 26 procent klientów biur podróży – wskazywał Kałucki.

Taniej i lepiej

Kierownik produktu w Wakacje.pl Anna Podpora opowiadała, jakie wakacje wybierają klienci największych agentów. W największym uproszczeniu są to wyjazdy tygodniowe (80 procent to wyjazdy do 7 dni), na które lecą samolotem (95 procent), a wyżywienie w hotelu, w którym mieszkają ma formułę all inclusive (77 procent).

Tegoroczne letnie wyjazdy Polaków były sporo tańsze niż przed rokiem. Średnia cena jednego wyjazdu to 2175 złotych, czyli o 180 złotych mniej niż rok temu. Różnica w wypadku średniej rezerwacji (przypadało na nią 2,6 osoby), wynoszącej 5709 złotych sięgała 253 złotych.

Niższa cena wakacji to, jak wskazywała Podpora, efekt zmiany struktury kupowanych przez Polaków wyjazdów – więcej w tym roku było kierunków tańszych (Turcja, Egipt, Tunezja, Bułgaria, Albania). Więcej też ofert biura podróży sprzedały w tak zwanym okresie first minute, kiedy rabaty były największe. Jak dodaje Kałucki, dała też znać o sobie niezwykle ostra konkurencja między touroperatorami, która spowodowała drastyczne opuszczanie cen.

Podpora zwróciła też uwagę na „wypłaszczanie się' wykresu pokazującego terminy wyjazdów. Wprawdzie nadal najwięcej ludzi chce jechać w lipcu (30,8 procent – według raportu PIT) i sierpniu (27 procent), kiedy trwają wakacje szkolne, ale coraz więcej decyduje się na wypoczynek przed lub po tym okresie. W tym roku ten efekt wzmocnił szczególnie długi weekend na początku maja.

(Prawie) wszyscy zadowoleni

Z innych tendencji, jakie zauważają sprzedawcy wycieczek, to zwracanie uwagi przez klientów na jakość hoteli, ich położenie, dodatkowe atrakcje, lepsze wyżywienie, dostęp do wi-fi, leżaki przy basenie czy wycieczki fakultatywne. Jak przyznaje Podpora, nawet jeśli klienci nie korzystają ze wszystkich udogodnień, chcą, żeby były w zasięgu ręki.

Jedynie 2,2 procent sprzedanych przez Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl imprez to imprezy autokarowe. Ich liczba wprawdzie wzrosła, jak referowała Katarzyna Papis z Fly.pl, o kilkanaście procent, to jednak dynamika wzrostu sprzedaży wyjazdów lotniczych była większa, dlatego udział „autokarówki" (liczono wyjazdy autokarem z Polski) zmalał w ogólnej sprzedaży.

Klienci wybierali najczęściej wycieczki autokarowe do Chorwacji (18,5 procent), Włoch (13,5 procent) i Bułgarii (12,7 procent).

Skąd aż 40-procentowy wzrost sprzedaży? - pytali dziennikarze podczas konferencji prezentującej raport. Prezes PIT wskazał na niewątpliwy efekt ekonomiczny programu socjalnego zwanego popularnie 500+. A Jarosław Kałucki dorzucił też większą świadomość turystów, że jadąc z biurem podróży są bezpieczni, nie stracą pieniędzy, bo w razie kłopotów touroperatora Turystyczny Fundusz Gwarancyjny zwróci im wszystko co do grosza, i coraz powszechniejsze przekonanie, że z biurem podróży wcale nie musi być drożej niż wtedy, gdy organizuje się wszystko samemu.

Niewiadomski pytany, czy w świetle głosów touroperatorów, że w tym roku ze względu na bezpardonową walkę o klienta co skutkowało drastycznymi przecenami, trudno im będzie osiągnąć rentowność, jego stwierdzenie, że sezon turystyczny jest bardzo dobry dla branży brzmi zbyt optymistycznie, odparł, że nie miał na myśli jedynie kilkunastu największych organizatorów, lecz wszystkich 4476 zarejestrowanych w kraju – w tym, jak wymienił, organizatorów turystyki biznesowej i niszowej - z których większość jest zadowolona z tegorocznego sezonu letniego.

Kończąc Niewiadomski przypomniał, że od 1 lipca weszła w życie nowa ustawa o imprezach turystycznych, a co za tym idzie interesy klientów biur podróży zostały jeszcze silniej zabezpieczone. - Wyniki raportu potwierdzają, że polscy turyści zaufali organizatorom turystyki i chętniej kupują wakacje z dużym wyprzedzeniem. Turyści są świadomi swoich praw, z drugiej strony na barki organizatorów składają odpowiedzialność za powodzenie ich wakacji. By uniknąć nieporozumień i rozczarowań, zachęcamy do dokładnego zapoznania się ze szczegółami oferty oraz umową i warunkami uczestnictwa - namawiał.

Źródło wykresów: Polska Izba Turystyki

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA