Wakacje w Grecji, Egipcie, Tunezji, a może na Wyspach Kanaryjskich rozpoczęły się z kilkugodzinnym opóźnieniem? Nie ma co załamywać rąk. Dzięki temu może się okazać, że cały wakacyjny wyjazd będzie przez to nieco tańszy.
A wszystko dlatego, że w przypadku opóźnionego lotu pasażerowi może przysługiwać odszkodowanie. Prawo do niego wynika z przepisów unijnego rozporządzenia nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, które dodatkowo zostało rozbudowane orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE.
Zgodnie z tymi przepisami w przypadku opóźnienia, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom bezpłatne posiłki i napoje. Przepisy wskazują na adekwatną ich ilość względem czasu oczekiwania, chociaż nie precyzują tego pojęcia. Jeżeli opóźnienie w przylocie do miejsca docelowego wyniesie co najmniej trzy godziny, pasażerom przysługuje także odszkodowanie. Jest ono uzależnione od długości lotu i wynosi:
- 250 euro dla wszystkich przelotów o długości do 1500 km,
- 400 euro dla wszystkich lotów dłuższych niż 1500 km wykonywanych w obrębie Unii Europejskiej (EOG) i wszystkich innych o długości od 1500 km do 3500 km,