Po katastrofie warszawskiego autobusu: czy obowiązkowo badać kierowców

Prewencyjne badanie powinno być obowiązkowe – twierdzą niektórzy eksperci. Inni uważają, że wystarczy edukacja.

Publikacja: 06.07.2020 19:56

Po katastrofie warszawskiego autobusu: czy obowiązkowo badać kierowców

Foto: Fotorzepa/ Adam Burakowski

Katastrofa spowodowana przez kierowcę warszawskiego autobusu, który był pod wpływem narkotyków, nie jest jedynym tragicznym zdarzeniem w ostatnim czasie na polskich drogach. Urzędnicy i przewoźnicy chcą wprowadzenia przepisów pozwalających na testy na obecność środków odurzających i alkoholu wśród kierowców-pracowników, bo chcą im zapobiegać.

Sprawa nie jest prosta. Badanie alkomatem jest szybkie – na obecność narkotyków już nie.

Nie ma przeciwwskazań

Od roku o taki zapis walczy Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Jego zdaniem RODO uniemożliwia prewencyjne badanie trzeźwości. Czas to zmienić.

Czytaj też:

Zasady badania kierowców na obecność narkotyku

Przybywa kierowców pod wpływem alkoholu i narkotyków

Więcej osób prowadzi po narkotykach. Wzmocnić kontrole kierowców autobusów

Wypadek autobusu w Warszawie. Tajemnica zaciętego monitoringu

Robert Opas z Komendy Głównej Policji mówi, że nie widzi dziś przeciwwskazań, by pracodawca badał kierowców na obecność alkoholu czy narkotyków.

– To jedynie testy panelowe, przesiewowe. Jeśli cokolwiek w nich wyjdzie, wzywa się policję. Ta prowadzi szczegółowe badania. Kolejny etap to opinia biegłego. Ma ustalić, jak wykryty środek działał na percepcję kierowcy – wyjaśnia. Dodaje, że zdobycie uprawnień na tzw. przewóz osób łączy się ze szkoleniem, na którym poruszana jest tematyka trzeźwości i odpowiedzialności kierowcy za wykonywane obowiązki. W związku z tym odpowiednio skonstruowany regulamin pracy pozwoli przeprowadzić badanie stanu trzeźwości. – Badanie narkotestem może zostać wykonane tylko za zgodą pracownika i powinno zostać przeprowadzone zgodnie z zasadą poszanowania jego godności, w sposób nienaruszający dóbr osobistych. Nie widzę podstawy do odmowy wykonania takiego badania – uważa Opas.

Andrzej Preiss, adwokat, twierdzi, że postulaty pracodawców i argumenty społeczne przemawiają za unormowaniem obowiązku badania trzeźwości (to samo dotyczy narkotyków), zwłaszcza w transporcie publicznym.

– Rozmowy o tym przypominają dyskusję, czy policja może prewencyjnie badać przypadkowo wybranych kierowców czy też tylko wobec uzasadnionego podejrzenia u kierowcy stanu po użyciu/nietrzeźwości.

– Prezes UODO jest przeciwny badaniu przez pracodawców, jako że takie dane dotyczą stanu zdrowia, a więc są wrażliwe. Inicjatywa rzecznika małych i średnich przedsiębiorców spotkała się z negatywnym stanowiskiem UODO – mówi „Rzeczpospolitej" Preiss.

Jego zdaniem badanie takie – przy użyciu typowych probierzy – powinno być potwierdzone badaniem z zachowaniem przepisów dotyczących (najogólniej) badań przez służbę zdrowia.

Także silne leki

– Względy bezpieczeństwa publicznego wymagają rychłej regulacji prawnej. Słuszny jest postulat, by przed dopuszczeniem do pracy kierowcy prowadzący środki transportu poddawani byli stosownym testom – mówi Preiss.

Profesor Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, uważa z kolei, że prowadzenie pojazdów pod wpływem substancji psychoaktywnych, zarówno legalnych, jak i nielegalnych, jest istotnym problemem na europejskich drogach. O ile alkohol jako środek odurzający jest łatwy do wykrycia, o tyle niedozwolone substancje psychoaktywne (które mogą utrzymywać się w organizmie nawet kilka tygodni) już nie. Policyjne narkotesty są w stanie zdiagnozować kilka podstawowych typów narkotyków, a przecież problem środków odurzających w ruchu drogowym dotyczy również osób, które zażywają legalne substancje psychoaktywne – silne leki. Badanie z 2015 r. wskazało, że spośród 88 mln dorosłych obywateli UE nieco ponad jedna czwarta osób w wieku 15–64 lat zażywała takie środki.

Piotr Mikiel, dyrektor departamentu transportu ZMPD, mówi, że raczej stawiałby na edukację i skutki tragicznych wypadków. A jeśli już badać, to może cyklicznie kierowców zawodowych także pod tym kątem.

Katastrofa spowodowana przez kierowcę warszawskiego autobusu, który był pod wpływem narkotyków, nie jest jedynym tragicznym zdarzeniem w ostatnim czasie na polskich drogach. Urzędnicy i przewoźnicy chcą wprowadzenia przepisów pozwalających na testy na obecność środków odurzających i alkoholu wśród kierowców-pracowników, bo chcą im zapobiegać.

Sprawa nie jest prosta. Badanie alkomatem jest szybkie – na obecność narkotyków już nie.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona