BGŻ BNP Paribas poprawia wyniki

Szósty co do wielkości bank w Polsce zwiększył zysk netto o blisko jedną piątą dzięki mocnym dochodom i pomimo wzrostu kosztów oraz odpisów.

Publikacja: 15.11.2018 13:31

BGŻ BNP Paribas poprawia wyniki

Foto: materiały prasowe

BGŻ BNP Paribas miał w III kwartale 130,9 mln zł zysku netto, czyli o 19 proc. więcej niż rok temu oraz o 2 proc. więcej niż w poprzednim kwartale. Po trzech kwartałach francusko-polski bank ma 320 mln zł zysku netto, o 39 proc. więcej niż rok temu.

– Zysk netto w III kwartale kolejny raz wyraźnie przekroczył 100 mln zł, co jest potwierdzeniem kontynuacji trendu, jaki zasygnalizowaliśmy na półmetku 2018 r. Pozyskujemy nowych klientów we wszystkich segmentach działalności i obserwujemy pozytywne tendencje w sprzedaży kredytów. Cieszy nas wzrost liczby użytkowników aplikacji GOmobile, którą cały czas wzbogacamy o nowe funkcjonalności. Weszliśmy na ścieżkę wzrostu, a kolejnym znaczącym krokiem zwiększającym skalę działalności Banku jest integracja z podstawową działalnością Raiffeisen Bank Polska, która umocni naszą pozycję w ekstraklasie polskich banków – komentuje Przemek Gdański, prezes BGŻ BNP Paribas.

W III kwartale wynik odsetkowy urósł przez rok o 1 proc., do 508 mln zł. Nie jest to imponujący wzrost na tle innych banków, ale należy pamiętać, że portfel kredytowy BGŻ BNP Paribas kurczył się ze względu na wcześniejsze problemy kapitałowe i dekonsolidację BGŻ BNP Paribas Faktoring (to już zażegnany problem, bank został dokapitalizowany latem tego roku). Marża odsetkowa urosła do 2,84 proc. z 2,77 proc. kwartał temu i 2,80 proc. rok temu.

Mocno poprawił się wynik z prowizji (bolączka tej instytucji w przeszłości), który wzrósł o 10 proc., do 132 mln zł. Bank wskazał na poprawę wyników z tytułu prowizji za prowadzenie rachunków i operacje rozliczeniowe m.in. dzięki utrzymywaniu pozytywnego trendu w sprzedaży kont osobistych. Nastąpiła też sukcesywna poprawa wyników z tytułu prowizji kredytowych.

Koszty jednak także wzrosły, choć w umiarkowanym tempie (4 proc., do 361 mln zł), nieco poniżej średniej w sektorze. Bank podał, że w okresie trzech kwartałów 2018 roku zaksięgował 17,2 mln zł kosztów integracji związanych głównie z procesem przygotowania do połączenia z wydzieloną częścią Raiffeisen Bank Polska. Mocniej za to urosły odpisy - o 17 proc. rok do roku, do 102 mln zł. Koszty ryzyka wzrosły do 75 pb z 42 pb kwartał temu i 62 pb rok temu. Zarząd wyjaśnia, że był negatywny wynik na sprzedaży portfela NPL w III kwartale (-9,9 mln zł netto), podczas gdy rok temu bank osiągnął pozytywny wynik na sprzedaży portfela NPL w wysokości 7,7 mln zł netto), utworzono też dodatkową rezerwę w wysokości 15 mln zł na ekspozycje udzielone rolnikom prowadzącym działalność na terenach objętych suszą.

Suma bilansowa grupy wyniosła 71,8 mld zł i była taka sama jak rok temu. Kredyty brutto skurczyły się o niemal 4 proc., do 57 mln d zł, depozyty klientów zmalały o 3,6 proc., do 52 mld zł. Łączny współczynnik kapitałowy grupy wynosi 15,22 proc., a współczynnik kapitału Tier1 12,32 proc.

– Połączenie z podstawową działalnością Raiffeisen Bank Polska otwiera nowy rozdział w historii Banku. Ten krok nie byłby możliwy bez wsparcia i zaufania, jakim obdarzyła nas Grupa BNP Paribas. Po połączeniu powstał Bank z sumą bilansową powyżej 100 mld zł, co plasuje nas wśród wiodących banków w Polsce – mówi Gdański. Fuzja prawna zaplanowana jest na IV kwartał, operacyjna ma się odbyć za rok.

Zatrudnienie w grupie na koniec września 2018 r. wynosiło 7 523 etatów i było o 184 etaty niższe niż na koniec września 2017 r. Na koniec III kw. 2018 r. Bank BGŻ BNP Paribas obsługiwał 2,9 mln klientów. Sieć oddziałów Banku obejmowała 471 placówki w całym kraju oraz 103 punkty obsługi klienta.

BGŻ BNP Paribas miał w III kwartale 130,9 mln zł zysku netto, czyli o 19 proc. więcej niż rok temu oraz o 2 proc. więcej niż w poprzednim kwartale. Po trzech kwartałach francusko-polski bank ma 320 mln zł zysku netto, o 39 proc. więcej niż rok temu.

– Zysk netto w III kwartale kolejny raz wyraźnie przekroczył 100 mln zł, co jest potwierdzeniem kontynuacji trendu, jaki zasygnalizowaliśmy na półmetku 2018 r. Pozyskujemy nowych klientów we wszystkich segmentach działalności i obserwujemy pozytywne tendencje w sprzedaży kredytów. Cieszy nas wzrost liczby użytkowników aplikacji GOmobile, którą cały czas wzbogacamy o nowe funkcjonalności. Weszliśmy na ścieżkę wzrostu, a kolejnym znaczącym krokiem zwiększającym skalę działalności Banku jest integracja z podstawową działalnością Raiffeisen Bank Polska, która umocni naszą pozycję w ekstraklasie polskich banków – komentuje Przemek Gdański, prezes BGŻ BNP Paribas.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Banki
NBP potwierdza: List Adama Glapińskiego do premiera został wysłany
Banki
Zarząd NBP broni Adama Glapińskiego. "To próba złamania niezależności banku"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wspiera ważne dla społeczeństwa inwestycje
Banki
PKO BP ma już nowego prezesa. Kto pokieruje największym polskim bankiem?
Banki
"FT": Adam Glapiński chce zakończyć spór z rządem. Pisze do Donalda Tuska