Citi Handlowy wspomaga e-commerce

Bank wprowadził liczne narzędzia mające pomóc w rozwoju handlu internetowego.

Publikacja: 23.09.2018 21:00

Citi Handlowy wspomaga e-commerce

Foto: Bloomberg

Tekst powstał przy współpracy z Citi Handlowym

Sezon wyprzedaży dobiegł końca. Warto przyjrzeć się bliżej branży, która jest najszybciej rosnącym elementem machiny handlowej – tylko w Europie w ciągu ostatniej dekady liczba e-konsumentów niemal się podwoiła. Jeszcze w 2007 r. stanowili oni 30 proc. wszystkich klientów, ale dekadę później wskaźnik ten wzrósł już do 58 proc. – wynika z danych Gemiusa.

Kupujesz za granicą, płacisz w swojej walucie

W czasach cyfrowych handel nie ma granic. Można kupować produkty z dowolnego miejsca na ziemi, nie wychodząc z domu. Nie jest zaskoczeniem, że tę dynamicznie rozwijającą się branżę zauważyły banki.

Citi Handlowy od listopada 2017 r. konsekwentnie rozwija ofertę dla wymagającej branży e-commerce. U źródeł filozofii Citi Handlowego było dostarczenie takich rozwiązań, które umożliwią klientom i sprzedającym wygodny, szybki i przyjemny handel online. Optymalne rozwiązania dotyczące płatności, obsługi zwrotów czy księgowań zestawiono w taki sposób, by dostosować je do potrzeb klientów tego segmentu i umożliwić maksymalną automatyzację. Jednym z produktów docenionych przez rynek jest Instant FX Citi, z którego korzysta PayU, docierając z usługą przewalutowania do około 1400 handlujących w internecie przedsiębiorców na terenie Polski, Czech, Węgier i Rumunii.

– To rozwiązanie zaprojektowane z myślą o potrzebach firm sprzedających online. W pełni zautomatyzowany sposób, niewymagający manualnej interwencji ze strony człowieka, pozwala zarządzać ryzykiem walutowym i daje firmie możliwości sprzedaży swoich produktów i usług w walutach lokalnych. A to bardzo ważny warunek obok języka – mówi Monika Bagińska, dyrektor sprzedaży eFX Solutions.

Wrażenie lokalności dla klientów jest istotne – według badań aż 44 proc. z nich prawdopodobnie zrezygnuje z zakupu po odkryciu, że cena jest tylko w dolarach, a 71 proc. klientów jest skłonnych wydać więcej w sklepie, w którym ceny wyrażone są w lokalnej walucie – czują się wtedy bezpieczniej.

Mniejsze ryzyko walutowe

Bezpiecznie mogą się czuć także e-sklepy dzięki zabezpieczeniu ryzyka walutowego po stronie przedsiębiorcy. Bank dostarcza tabele z ustalonymi kursami na dany okres, co mimo zmian notowań walut na rynku umożliwia kontrolę marży. Instant FX dostarcza kursów do wyceny towarów w wielu walutach; na tej podstawie wielowalutowe wpływy ze sprzedaży są konwertowane na walutę bazową, w przypadku polskich e-sklepów na złote, według oryginalnie użytych kursów, w związku z czym klient nie ponosi ryzyka kursowego. Efekt jest taki, jakby prowadził sprzedaż w złotych.

– Nasze rozwiązanie może być w pełni zintegrowane z systemami klienta poprzez API, jest zautomatyzowane i skalowalne – dodaje Monika Bagińska. Wyjaśnia, że integracja rozwiązania jest możliwa na różnych etapach procesu sprzedaży – w przypadku PayU mamy możliwość wyboru waluty na etapie finalizacji zakupu, istnieje także możliwość prezentacji lokalnych cen na początkowym etapie procesu sprzedaży, czyli już na stronie WWW, z czego korzystają firmy e-commerce średniej wielkości.

Lepsze zarządzanie walutami

Innym narzędziem, które oferuje Citi Handlowy w obszarze zarządzania walutami, jest platforma CitiFX Pulse, dedykowana klientom korporacyjnym. Umożliwia monitoring kursów walutowych i dostarcza narzędzia do zarządzania ekspozycją w tym zakresie. Platforma jest zintegrowana z systemem bankowości elektronicznej, co w połączeniu z możliwościami bezpośredniej komunikacji z systemem finansowo-księgowym klienta pozwala na zautomatyzowanie pewnych procesów i zwiększenie efektywności operacyjnej.

– Odpowiadając na potrzeby klientów, udoskonaliliśmy system do tego stopnia, że przeprowadzanie transakcji jest możliwe bez konieczności logowania klientów. Pozwalamy klientowi łączyć i zautomatyzować różne procesy z obszaru płatności i wymiany walutowej. Na przykład gdy klient autoryzuje płatność, wiemy, jaką wartość ma jego portfel walutowy, i w razie potrzeby system dokupuje mu potrzebną część bez ingerencji klienta i konieczności logowania. Zwiększa to efektywność i zmniejsza koszty zarządzania – wyjaśnia Monika Bagińska. Jednocześnie możliwy jest wybór manualnej realizacji transakcji dla strategicznych pozycji.

Jak przyśpieszyć księgowanie płatności

Drugim filarem oferty Citi Handlowego dla firm działających w internecie jest rekoncyliacja, czyli rozpoznawanie płatności masowych, na które w e-commerce składają się nie tylko wpływy od klientów, ale i powszechne zwroty. Ta kompilacja płatności o różnych terminach w różnorodnych formach (przelew, karta, gotówka u kuriera) stanowi prawdziwe wyzwanie. – Często w rozmowie z naszymi klientami słyszeliśmy, że potrzebują większej automatyzacji w tym zakresie, aby szybciej przeprowadzać uzgadnianie wpływów, identyfikować, kto i za co zapłacił, a komu należy ile zwrócić. Wciąż spora część tych procesów jest w niektórych firmach wykonywana ręcznie. Wprowadziliśmy więc narzędzie oparte na algorytmach, które zarządzają tym procesem i pozwalają na automatyzację masowych płatności – wyjaśnia Monika Bagińska.

Ostatnią składową pakietu dla branży e-commerce jest możliwość zakładania rachunków zagranicznych dla firmy w każdym z krajów, w których działa Citi. Ten praktyczny wymiar globalności grupy, do której należy Citi Handlowy, optymalnie adresuje podstawowe potrzeby przedsiębiorcy, którego marka staje się bardziej transparentna dla lokalnych klientów. Rachunek bankowy w krajowym oddziale Citi to gwarancja dla klienta, że jego pieniądze pozostają bezpieczne i może zaufać danej witrynie, robiąc e-zakupy.

Tekst powstał przy współpracy z Citi Handlowym

Sezon wyprzedaży dobiegł końca. Warto przyjrzeć się bliżej branży, która jest najszybciej rosnącym elementem machiny handlowej – tylko w Europie w ciągu ostatniej dekady liczba e-konsumentów niemal się podwoiła. Jeszcze w 2007 r. stanowili oni 30 proc. wszystkich klientów, ale dekadę później wskaźnik ten wzrósł już do 58 proc. – wynika z danych Gemiusa.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Czasem dobrze pozbyć się należności
Banki
NBP potwierdza: List Adama Glapińskiego do premiera został wysłany
Banki
Zarząd NBP broni Adama Glapińskiego. "To próba złamania niezależności banku"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wspiera ważne dla społeczeństwa inwestycje
Banki
PKO BP ma już nowego prezesa. Kto pokieruje największym polskim bankiem?