Klienci banków skarżą się na wakacje kredytowe

Rzecznik finansowy i UOKiK sprawdzą, czy banki rzeczywiście utrudniają klientom zaciągnięcie moratoriów na spłatę kredytów.

Aktualizacja: 12.08.2020 06:17 Publikacja: 11.08.2020 21:00

Klienci banków skarżą się na wakacje kredytowe

Foto: iStockphoto

Klienci narzekają na to, jak banki podchodzą do przyznawania wakacji kredytowych. Stowarzyszenie Stop Bankowemu Bezprawiu skierowało do rzecznika finansowego wniosek o podjęcie działań w sprawie praktyk mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Czytaj także: UOKiK sprawdza jak banki obniżają oprocentowanie kredytów

Zarzuty SBB dotyczą utrudniania uzyskania wakacji kredytowych i odrzucania wniosków z nieznanych powodów. Klienci skarżą się też na brak realizacji wniosków o ustawowe wstrzymanie spłaty. Z ich informacji wynika, że mimo 14-dniowego terminu realizacji wniosku zawieszenie spłaty rat nie jest udzielane nawet po miesiącu, mimo że spełnione były warunki przewidziane w ustawie.

„Aktualnie Rzecznik Finansowy analizuje spływające odpowiedzi i wyjaśnienia banków. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w praktyce podmiotów będą podejmowane kroki mające na celu przeciwdziałanie zauważonym nieprawidłowościom" – informuje biuro prasowe rzecznika finansowego.

Przedmiotem skarg wpływających do Rzecznika Finansowego, a związanych z wakacjami kredytowymi są przede wszystkim niejasne zasady ich udzielania oraz brak odpowiedzi banków na składane wnioski. Klienci wielokrotnie zgłaszali, że nie zostali poinformowani o wszystkich konsekwencjach zawarcia takiego aneksu, w tym kwestionowali wysokość naliczonych przez banki odsetek za czas udzielenia wakacji. Zgłaszali ponadto problemy z odstąpieniem od zawartego aneksu z bankiem oraz brak informacji o wpływie skorzystania z wakacji np. na ocenę zdolności kredytowej. To było przyczyną podjęcia przez rzecznika finansowego działań systemowych i wystąpienia do banków w zakresie zarówno dobrowolnych, jak i ustawowych wakacji kredytowych.

Klienci mogą w ramach ustawowych wakacji zawiesić spłatę kredytu na okres do trzech miesięcy, bez naliczania odsetek i innych opłat. Z tego rozwiązania może skorzystać osoba, która w wyniku pandemii straciła pracę lub inne główne źródło dochodu, kredyt musi być udzielony przed 13 marca tego roku, a termin jego spłaty musi przypaść po 13 września tego roku.

Sprawie przygląda się także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wszczął właśnie postępowanie wyjaśniające wobec 26 banków w celu sprawdzenia, czy podczas oferowania ustawowych wakacji kredytowych nie dochodzi do nieprawidłowości.

– Z sygnałów napływających do UOKiK, m.in. od stowarzyszenia SBB, wynika, że banki mogą utrudniać lub wręcz uniemożliwiać konsumentom skorzystanie z tego prawa. Klient zwracający się do banku z prośbą o udzielenie ustawowych wakacji kredytowych, nawet jeśli spełnia warunki, może nie otrzymywać propozycji skorzystania z tego rozwiązania oraz pełnej informacji o warunkach zawieszenia spłaty rat. Według sygnałów, które do nas docierają, może on nie otrzymywać jakiejkolwiek informacji ani potwierdzenia warunków zawieszenia wykonywania umowy, jest jednak nakłaniany do skorzystania wyłącznie z bankowego memorandum – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Z informacji urzędu wynika, że w wielu przypadkach konsumenci otrzymują w bankach wyłącznie ofertę skorzystania z bankowego i – jak ocenia urząd – kosztownego memorandum kredytowego także wówczas, gdy zwracają się o ustawowe, darmowe wakacje kredytowe i spełniają ustawowe kryteria do ich udzielenia. Wakacje kredytowe oferowane w ramach stworzonego przez sektor rozwiązania nie są bezpłatne (pobierane są odsetki) w przeciwieństwie do ustawowych.

– Wszcząłem postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. Sprawdzimy w nim, czy w warunkach oferowania ustawowych wakacji kredytowych oraz w sposobie informowania o tym rozwiązaniu przez 26 banków dochodzi do wspomnianych nieprawidłowości. Jeśli niepokojące informacje przekazane do urzędu się potwierdzą, będę wyciągał konsekwencje prawne wobec tych banków, które oferując korzystne dla siebie rozwiązania, naruszyły interes i prawa konsumentów – wyjaśnia Chróstny.

Banki informowały niedawno, że zainteresowanie ustawowymi wakacjami jest znikome, napłynęło do końca lipca tylko około 1 tys. wniosków. Klienci już wcześniej korzystali z wakacji, ale tych oferowanych przez banki od końca marca. Złożyli do czerwca ponad 1 mln wniosków o tego typu moratoria.

Klienci narzekają na to, jak banki podchodzą do przyznawania wakacji kredytowych. Stowarzyszenie Stop Bankowemu Bezprawiu skierowało do rzecznika finansowego wniosek o podjęcie działań w sprawie praktyk mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Czytaj także: UOKiK sprawdza jak banki obniżają oprocentowanie kredytów

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Banki
NBP potwierdza: List Adama Glapińskiego do premiera został wysłany
Banki
Zarząd NBP broni Adama Glapińskiego. "To próba złamania niezależności banku"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wspiera ważne dla społeczeństwa inwestycje
Banki
PKO BP ma już nowego prezesa. Kto pokieruje największym polskim bankiem?
Banki
"FT": Adam Glapiński chce zakończyć spór z rządem. Pisze do Donalda Tuska