Technologiczny wyścig banków w nowym wymiarze

Już nie tylko aplikacje i bankowość internetowa. Rywalizacja dotyczy także badania emocji, robotów, sieci neuronowych i wirtualnej rzeczywistości.

Publikacja: 04.07.2017 20:32

Foto: 123RF

Banki coraz śmielej wykorzystują najnowsze technologie na nietypowe sposoby. Próbują badać nasze emocje, odważniej stosują biometrię, wprowadzają inteligentne roboty i przenoszą w wirtualną rzeczywistość.

Różne podejście

Alior w 30 placówkach testuje specjalne lustra. – Pilotażowy program „Wyszukane przez Alior Bank" to całkowicie nowa usługa na polskim rynku, w ramach której osoby odwiedzające placówkę mają możliwość skorzystania z wyjątkowych ofert produktów niebankowych – mówi Julian Krzyżanowski, rzecznik Aliora.

Lustra dotykowe proponują klientowi produkty, które nie są powszechnie dostępne w sprzedaży. Klient wybiera interesującą go rzecz, a bank pomoże w jej sfinansowaniu.

Lustra te mają rozpoznawać wiek i płeć klienta, ale również przeprowadzić analizę jego emocji. Dzięki wykorzystaniu samouczących się sieci neuronowych mają w przyszłości wyświetlać klientom spersonalizowaną ofertę.

Handlowe podejście zastosował też Millennium, który uruchomił cyfrową platformę Goodie, gdzie sprzedawcy i użytkownicy wzajemnie na siebie oddziałują. Opracowano ją z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, rozpoznawania obrazów, geolokalizacji i narzędzi do przetwarzania baz danych. Użytkownik nie musi sam dostosowywać aplikacji, bo to ona dostosuje całą treść i procesy w oparciu o dane z przeszłości i czasu rzeczywistego.

Inny bank z pierwszej dziesiątki w Polsce próbuje sprawdzać nastroje klientów. Przeprowadził już test kamer badających emocje i w kilku placówkach ruszy kolejny pilotaż. Kamera na biurku będzie za zgodą klienta go obserwować i zbada jego nastawienie. Chodzi o określenie zadowolenia z obsługi w czasie rzeczywistym (inaczej niż w powszechnym systemie NPS, który po kilku dniach od kontaktu z bankiem sprawdza, z jakim prawdopodobieństwem klient poleciłby bank znajomym).

Na razie instytucja ta nie chce oficjalnie informować o tym projekcie, bo nie jest pewna, jak zareagują klienci (obawy o prywatność).

Alior jest jednym z liderów cyfrowej rewolucji w bankowości i uruchomił dział pracujący nad inteligentnymi robotami, które chce wykorzystać w bankowym biznesie. Pierwszy krok ma już za sobą, bo wprowadził robota Dronn wykorzystującego elementy m.in. sztucznej inteligencji i biometrii w windykacji. Zdaniem Aliora znacząco przyczynia się on do obniżenia kosztów i zwiększa wolumen odzyskiwanych przez bank środków.

Do nowatorskich rozwiązań przyzwyczaił już Idea Bank – wprowadził huby, czyli biura do pracy dla klientów banku, mobilne wpłatomaty czy hub na szynach – w wagonie PKP.

Parę miesięcy temu zaczął wykorzystywać technologię GPS w usłudze Happy Miles. To „leasing na kilometry", w którym rata zależy od dystansu pokonanego przez samochód. Na razie dostępny jest tylko dla przedsiębiorców, ale lada moment bank zaoferuje usługę także klientom indywidualnym.

W zanadrzu instytucja ma także kolejny projekt: platformę do udzielania pożyczek społecznościowych przedsiębiorcom. Chce połączyć nowoczesną technologię z unikalną dla sektora bankowego zdolnością do oceny ryzyka kredytowego.

Wirtualna rzeczywistość

Ważnym tematem w bankowych technologiach jest także biometria, czyli automatyczne rozpoznawanie ludzi na podstawie ich cech fizycznych (tęczówki, linii papilarnych itp.). O ile biometria jest czymś powszechnym w aplikacjach mobilnych i używana jest do logowania, o tyle banki zaczynają korzystać z niej także w inny sposób – przede wszystkim do zdalnej identyfikacji klienta.

BZ WBK uruchomi w lipcu testowo wideoweryfikację przy użyciu biometrii. Swoją wideoweryfikację (potrzebną np. przy otwieraniu rachunków) jako pierwsze w Polsce wprowadziły już pod koniec maja Alior i InBank.

Citi Handlowy pracuje nad zastosowaniem augmented reality, czyli rzeczywistości rozszerzonej, łączącej świat wirtualny i realny. – Chcemy wykorzystać AR dla wsparcia sprzedaży i mam nadzieję, że na początku kolejnego kwartału będziemy już wspólnie z klientami testować to rozwiązanie – mówi Łukasz Krystman, dyrektor biura produktów zdalnych i nowych technologii w Citi Handlowym.

Bank widzi też potencjał technologii virtual reality (rzeczywistości wirtualnej). – Rozwiązanie to mogłoby się przyjąć m.in. w analizie i przedstawianiu skomplikowanych danych. Aplikacje VR pozwalają w bardzo wygodny i dynamiczny sposób analizować np. portfel inwestycyjny. Doradca mógłby omawiać z klientem taki portfel, używając gogli – dodaje Kamil Gustaw, szef centrum badań i rozwoju produktów bankowych w Handlowym.

Opinia

Ricardo Campos | dyr. bankowości elektronicznej w Millennium

Nieustannie pracujemy nad rozwojem kanałów elektronicznych i wzbogacaniem ich o kolejne innowacyjne rozwiązania. Kanały cyfrowe to obszar, w którym banki mocno konkurują ze sobą, ale nie chodzi tu o tworzenie niepotrzebnych gadżetów, tzw. „innowacyjnych fajerwerków", służących jedynie pozyskaniu klientów. Chodzi głównie o ułatwianie im codziennego życia i zapewnianie najlepszych doświadczeń. Zależy nam również na tym, by nasze aplikacje były spójne i by niezależnie od tego, z jakiego kanału w danym momencie klient zdecyduje się skorzystać, jego kontakt z bankiem odbywał się w sposób wygodny i intuicyjny.

Banki coraz śmielej wykorzystują najnowsze technologie na nietypowe sposoby. Próbują badać nasze emocje, odważniej stosują biometrię, wprowadzają inteligentne roboty i przenoszą w wirtualną rzeczywistość.

Różne podejście

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Czy ratowanie Getin Noble Banku się zwróci? Potężne koszty
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Banki
EBC zażądał od dwóch wielkich banków, by wycofały się z Rosji. Ostatnie ostrzeżenie
Banki
Największy bank USA pozwał drugi bank Rosji. Groźba konfiskaty blisko 10 mld dolarów
Banki
Wakacje kredytowe mają zostać przedłużone. "Większość zagłosuje za tym pomysłem"
Banki
Kadrowa miotła dotarła do Banku Pekao. Kto zostanie prezesem?