Banki

Karty, kredyty, bankomaty. Banki pojadą z klientami na długie wakacje

123RF
Przenośne oddziały i bankomaty, wielowalutowe karty, kredyty – zaczęła się walka o turystów.

Wakacje to dla banków nie jest najlepszy okres – klienci jadą na urlop, firmy rzadziej zaciągają wtedy nowe zobowiązania, więc sprzedaż kredytów i produktów inwestycyjnych nie jest tak duża jak w poprzednich miesiącach. Dlatego banki tym bardziej starają się w tym czasie dogodzić klientom.

Nowe metody

Walka o klientów trwa nie tylko na tradycyjnym polu kredytów gotówkowych, ale wkracza także w obszary dotyczące wygody i łatwości zawierania transakcji. Przykładem są mobilne bankomaty. Rozwój płatności bezgotówkowych jest szybki, ale Polacy nadal w około dwóch trzecich transakcji detalicznych w sklepach posługują się gotówką, bo brakuje terminali płatniczych. Klienci mogą odczuć ich brak zwłaszcza w małych miejscowościach wakacyjnych. Dlatego banki zadbały o to, aby w czasie urlopu klienci mieli gdzie podjąć pieniądze. Na przykład PKO BP udostępni latem 17 mobilnych bankomatów. Zostaną do września ustawione w miejscach, gdzie odpoczywa dużo ludzi, m.in. na Helu, we Władysławowie, w Łebie, Mielnie i Świnoujściu.

Euronet, największy niezależny operator sieci bankomatów (zarządza 7500 urządzeniami), do końca czerwca zainstaluje 130 dodatkowych bankomatów w najpopularniejszych miejscowościach wypoczynkowych w Polsce. Firma podczas wakacji zainstaluje też tzw. recyklery, czyli wpłatobankomaty umożliwiające pobieranie i wpłacanie gotówki. To rozwiązanie mogą szczególnie docenić mikroprzedsiębiorcy korzystający ze wzmożonego ruchu turystycznego.

Citi Handlowy dla klientów, którzy podczas urlopu będą musieli odwiedzić placówkę bankową, postawi w wypoczynkowych miejscowościach przenośne oddziały. Będą zlokalizowane prawdopodobnie w 12 miejscowościach turystycznych nad Bałtykiem. Będzie to mobilna wersja oddziałów Smart Mini, które można łatwo przenosić.

Jeśli podczas wakacyjnej podróży pociągiem jednak dopadnie kogoś praca, będzie mógł skorzystać z wagonu Idea Banku, jeżdzącego na trasach z Warszawy do Poznania, Krakowa i Wrocławia. Idea Hub Express jest przystosowany do pracy biurowej, ma stół, krzesła, ekran do wyświetlania prezentacji, sprzęt biurowy (drukarka, skaner), ładowarki do telefonów i łącza. Z wagonu może skorzystać każdy pasażer posiadający ważny bilet, ale klientom Idea Banku przysługuje pierwszeństwo w zajmowaniu miejsc. Bank liczy, że wagon będzie okazją do pozyskania klientów.

Walka na oferty

Wakacje to okres wzmożonych wydatków, które trzeba przecież sfinansować. Banki prowadzą wtedy prawdziwą ofensywę. Millennium rusza właśnie z kampanią reklamującą „beztroskie wakacje z aplikacją mobilną" (umożliwia wykup ubezpieczenia komunikacyjneego, zapłatę za parking czy bilety komunikacji miejskiej) i od lipca wprowadza nową promocję na pożyczkę gotówkową.

ING Bank Śląski wprowadził wielowalutową kartę płatniczą (promocja trwa od czerwca do końca września), która pozwala na płacenie w złotych, euro, funtach i dolarach. Pieniądze zostają automatycznie pobrane w odpowiedniej walucie, w której przeprowadzana jest transakcja, aby uniknąć opłaty za przewalutowanie płatności kartą za granicą. Pekao podróżującym poleca rachunek Eurokonto Aktywne Plus (obejmuje ubezpieczenie i rachunki walutowe) z dostępem do bankowości elektronicznej (w tym nowego serwisu mobilnego) i kartę debetową wielowalutową. Ubezpieczenie do tego rachunku obejmuje pakiet Assistance medyczny w kraju i za granicą (we wszystkich krajach świata). BGŻ BNP Paribas oferuje karty kredytowe z ubezpieczeniem „Bezpieczna podróż" lub pakiet bezpieczeństwa (ubezpieczenie nieuprawnionej transakcji, utraty lub uszkodzenia mienia zakupionego kartą, utraty dokumentów, portfela, kluczy, telefonu komórkowego lub karty w wyniku rozboju).

Wakacje to mniejsza sprzedaż kredytów

Sektor bankowy cechuje się jedną z największych w gospodarce stabilnością wyników (pomijając częste ostatnio zmiany regulacyjne). Większą zmienność wyników banków widać dopiero w szerszym ujęciu cykli koniunkturalnych w gospodarce – banki są procykliczne, czyli korzystają ze wzrostu gospodarczego, podczas dekoniunktury zaś osiągają gorsze wyniki (większe odpisy wartości kredytów oraz mniejsza ich sprzedaż). Sezonowe wyniki banków są stabilne, ale pod względem dochodów niewielkie odchylenia widać w III kwartale (in minus) oraz IV kwartale (in plus). Dotyczy to głównie przychodów z prowizji i opłat, bo wynik odsetkowy zależy od ilości dni w danym okresie i tempa wzrostu portfela kredytowego. W III kw. sprzedawanych jest mniej produktów inwestycyjnych i kredytów (niższe prowizje od sprzedaży), ale w IV kw. sprzedaż i transakcje kartami rosną.

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL