Częste awarie stały się zmorą klientów banków

Systemy banków nie zawsze nadążają za wielkim wzrostem liczby transakcji online.

Aktualizacja: 22.06.2021 06:29 Publikacja: 21.06.2021 21:00

Częste awarie stały się zmorą klientów banków

Foto: Adobe Stock

W weekend klienci Santander Banku Polska musieli zmagać się ze sporymi niedogodnościami spowodowanymi problemami technicznymi banku. Awarii tego typu w polskich bankach przybywa.

Czytaj także: Jak często banki mają przerwę techniczną

Klienci Santandera skarżyli się, że bank blokował dużo większe kwoty po przeprowadzeniu płatności, niż powinien. Z ich relacji wynika, że były to wartości 100-krotnie wyższe, np. po zapłacie rachunku za 20 zł klientowi blokowano 2 tys. zł. – Problem pojawił się po zaplanowanych pracach wdrożeniowych, dotyczył poniżej 1 proc. transakcji realizowanych przez bank w niedzielę i polegał na założeniu nadmiarowych blokad na kontach. Nikt z klientów nie stracił swoich pieniędzy – informuje Ewa Krawczyk z biura prasowego Santandera. Dodaje, że nieprawidłowe, wyższe blokady kwot z transakcji kartami płatniczymi zostały zdjęte już w niedzielę i od godz. 21.40 są prawidłowe. Bank informuje, że blokady zostały zdjęte automatycznie. Klienci nie musieli składać w tej sprawie reklamacji.

Ostatnio nie ma miesiąca, w którym nie doszłoby do mniejszej lub większej awarii systemów bankowych, która dotyka klientów. Czy bankowość elektroniczna stała się ofiarą własnego sukcesu? Popularność bankowania online w ostatnich latach szybko rosła i jest bardzo wysoka (pandemia ją jeszcze zwiększyła): na koniec 2020 r. aktywnych rachunków z dostępem do bankowości internetowej było 19,5 mln (+7 proc. rok do roku), mobilnej zaś już 14,2 mln (+ 18 proc.). Jeszcze szybciej rośnie liczba transakcji wykonywanych przez klientów za pomocą tych systemów. Spore problemy w ostatnich miesiącach mieli także inwestorzy indywidualni korzystający z serwisów online biur maklerskich należących do banków.

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące awarii w dziesięciu biurach maklerskich. „Brak dostępu do systemu może mieć negatywne skutki dla klientów brokerów, np. oznacza brak możliwości złożenia zlecenia kupna lub sprzedaży czy straty inwestycyjne. Weryfikujemy, jak w takich sytuacjach postępują biura maklerskie i banki oferujące tego typu usługi i jakie mają zapisy w umowach zawartych z konsumentami o świadczenie usług maklerskich. Przedsiębiorcy nie mogą wyłączać swojej odpowiedzialności za straty poniesione przez konsumentów w wyniku awarii, ponieważ mogą wynikać z ich winy. Postępowanie wyjaśniające jest w toku" – informuje biuro prasowe UOKiK.

Dodaje, że urząd monitoruje też informacje o możliwych nieprawidłowościach w zakresie awarii systemów bankowości elektronicznej. „W przypadku poważnych awarii kierujemy do banków wystąpienia z żądaniem przedstawienia wyjaśnień, w tym w zakresie rozpatrywania reklamacji zgłaszanych przez konsumentów. Analogicznych działań można się spodziewać w przypadku niedzielnej awarii bankowości Santandera" – dodaje UOKiK.

Rzecznik finansowy informuje, że nie odnotował znaczącego wzrostu skarg związanych z awariami systemów bankowych. Od początku bieżącego roku do jego biura wpłynęły tylko dwie takie skargi. Rzecznik zaznacza, że może wspierać klientów instytucji finansowych w momencie, gdy czują się poszkodowani na skutek przerwy w dostępie do usług bankowych lub inwestycyjnych. Składając reklamację, klient powinien wykazać, że istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesioną przez niego stratą a zdarzeniem powodującym szkodę. Rozpatrzenie reklamacji powinno nastąpić niezwłocznie, jednak nie później niż 15 dni roboczych lub 30 dni (w zależności od produktu finansowego) od dnia otrzymania reklamacji – podaje RF.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Wakacje kredytowe mają zostać przedłużone. "Większość zagłosuje za tym pomysłem"
Banki
Kadrowa miotła dotarła do Banku Pekao. Kto zostanie prezesem?
Banki
Miotła kadrowa dotarła do Banku Pekao. Powołano nową radę nadzorczą
Banki
Szwajcaria nie chce powtórki z bankructwa Credit Suisse
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Banki
EBOR wyszedł zdecydowanie spod kreski w 2023 roku