Bank poszuka zniżek w sklepie i restauracji

Polscy kredytodawcy angażują się w nowe przedsięwzięcia, aby pozyskać nowych klientów, zwiększyć współpracę z obecnymi i stawić czoło cyfrowym gigantom działającym w internecie.

Aktualizacja: 02.03.2017 06:25 Publikacja: 01.03.2017 20:19

Foto: 123RF

Bank Millennium właśnie uruchomił platformę zakupową Goodie (to jego wewnętrzny start-up), która zbiera informacje na temat zniżek, promocji i nowości zakupowych w centrach handlowych, sklepach internetowych i stacjonarnych, w restauracjach. Celem jest stworzenie ekosystemu, który przyciągnie zarówno konsumentów, jak i sprzedawców oraz pozwoli na ich współpracę. Platforma jest otwarta dla wszystkich, dostępna za darmo, aby z niej korzystać, nie trzeba być klientem banku.

Millennium podkreśla, że jednym ze strategicznych filarów jego rozwoju są innowacyjność i nowe technologie. – Realizacja tej strategii na tak konkurencyjnym rynku, w otoczeniu firm z sektora FinTech, HiTech i telekomów, wymaga od nas nie tylko stałego rozwijania internetowych i mobilnych usług bankowych, ale też otwarcia na nieszablonowe rozwiązania – przyznaje Ricardo Campos, dyrektor departamentu bankowości elektronicznej w Banku Millennium.

Ale po co bankowi, którego głównym zadaniem jest pozyskiwanie depozytów i udzielanie kredytów, taka platforma? – Widzimy tu szansę na zyskanie nowych klientów lub oferowanie użytkownikom usług i produktów bankowych. Goodie to też miejsce, które pozwoli na testowanie nowych rozwiązań i technologii, a także na współpracę z innymi start-upami. Być może te nowe rozwiązania zastosujemy w aplikacji bankowej lub na naszej stronie internetowej. Elementy sztucznej inteligencji, nowe formy geolokalizacji, zaawansowane rozpoznawanie obrazów, funkcje CRM – to niektóre z technologii, które rozwijamy w Goodie – dodaje.

Po co bankom start-up

Jak wynika z naszych informacji, swój program lojalnościowy wprowadzi pod koniec miesiąca także Raiffeisen Polbank. Klienci za poszczególne rodzaje aktywności (bankowi zależy na transakcyjności, korzystaniu z produktów: kredytów gotówkowych, stałe zlecenia itp.) będą otrzymywać punkty, które mogą wymienić na nagrody, m.in. specjalne oferty w banku (np. wyżej oprocentowana lokata czy tańszy kredyt) czy specjalne oferty przygotowane z partnerami (vouchery do kina, teatru, do sklepów, biura podróży, siłowni itp.). Bankowi chodzi o to, by klienci szybko i wygodnie korzystali z atrakcyjnych ofert w programie i w prosty sposób za nie płacili (płatność odbywa się w tle). Platforma będzie dostępna dla wszystkich klientów indywidualnych z poziomu bankowości internetowej bez konieczności ponownego logowania.

Także inni polscy kredytodawcy angażują się w działalność niezwiązaną bezpośrednio z typowym biznesem bankowym. Niedawno mBank utworzył mAkcelerator, fundusz mający ponad 200 mln zł do inwestycji w start-upy, zaś PKO BP kupił ZenCard zajmujący się tworzeniem programów rabatowo-lojalnościowych i wirtualizacją kart lojalnościowych. Zdaniem PKO BP wzmocni to relacje z klientami, dając jednocześnie firmom nowoczesne narzędzie cyfrowe.

ING Bank Śląski wprowadził z kolei platformę zakupową dla firm nazwaną Aleo. Mogą z niej korzystać firmy reprezentujące różne branże, takie jak usługi, produkcja, handel. Od kilku tygodni współpracuje też z inviPay.com w zakresie mikrofaktoringu. – Oferowanie produktów i usług, które nie są typowe dla banku, wpisuje się w naszą strategię. W związku ze zmieniającymi się trendami, oczekiwaniami i zachowaniami klientów tworzymy nowoczesne rozwiązania, które ułatwiają zarządzanie finansami oraz prowadzenie biznesu. Szczególny nacisk kładziemy na rozwiązania zdalne, czyli bankowość internetową i mobilną – mówi Brunon Bartkiewicz, prezes ING BSK.

Płatności to za mało

Podobnych przykładów jest sporo, kolejne banki przygotowują tego typu projekty. Czy w obliczu postępującej cyfryzacji banki w Polsce będą musiały coraz mocniej wchodzić w tego typu działalność?

Zdaniem Ricarda Camposa tak właśnie będzie, bo coraz więcej osób używa kanałów cyfrowych do zakupów. – Liczba transakcji online szybko rośnie i stają się one częścią codziennego życia. Jednak właścicielem wielu platform, na których skupiają się płatności internetowe, są globalni giganci. Banki będą miały coraz większe trudności z dotarciem do tych klientów i zaoferowaniem im swoich usług, ponieważ cały proces płatności będzie coraz bardziej zautomatyzowany. Dlatego banki muszą zacząć konkurować poza swoimi tradycyjnymi obszarami działalności. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że staną się tylko zapleczem dostarczającym usługi dla cyfrowych gigantów – zaznacza przedstawiciel Banku Millennium. Jego zdaniem scenariuszy rozwoju branży jest wiele i być może w przyszłości banki staną się integratorami usług niezwiązanych z bankowością, znajdując w ten sposób swoje miejsce w cyfrowej rzeczywistości.

Szymon Wałach, Dyrektor Pionu Klienta Detalicznego w PKO BP.

"Zaangażowanie PKO Banku Polskiego w działania na rzecz rozwoju polskich startupów technologicznych wpisuje się w naszą strategię na najbliższe lata, która zakłada między innymi cyfryzację Banku i rozszerzenie modelu biznesowego. Zakup spółki ZenCard oznacza zakup platformy technologicznej umożliwiającej tworzenie programów lojalnościowych przez naszych klientów firmowych. To szczególnie ważne dla klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, których nie stać na budowanie samodzielnie takich programów, a w ten sposób dajemy im możliwość outsourcowania tworzenia programów i celniejszej oceny potrzeb swoich klientów. Co więcej, to możliwość na tworzenie programów zwiększających lojalność klientów banku oferując im dodatkową wartość w postaci promocyjnych ofert."

Bank Millennium właśnie uruchomił platformę zakupową Goodie (to jego wewnętrzny start-up), która zbiera informacje na temat zniżek, promocji i nowości zakupowych w centrach handlowych, sklepach internetowych i stacjonarnych, w restauracjach. Celem jest stworzenie ekosystemu, który przyciągnie zarówno konsumentów, jak i sprzedawców oraz pozwoli na ich współpracę. Platforma jest otwarta dla wszystkich, dostępna za darmo, aby z niej korzystać, nie trzeba być klientem banku.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Banki
NBP potwierdza: List Adama Glapińskiego do premiera został wysłany
Banki
Zarząd NBP broni Adama Glapińskiego. "To próba złamania niezależności banku"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wspiera ważne dla społeczeństwa inwestycje
Banki
PKO BP ma już nowego prezesa. Kto pokieruje największym polskim bankiem?
Banki
"FT": Adam Glapiński chce zakończyć spór z rządem. Pisze do Donalda Tuska